דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יואן סיני

אפקט הפרפר / 7 יואן לדולר: מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין הגיעה לנקודת שיא

הבנק המרכזי של סין הכחיש את טענת טראמפ לפיה ביצע מניפולציה בערך המטבע הסיני, וכי מדובר בתגובת שוק המט"ח למכסים שהטילה ארה"ב | עם זאת, רבים סבורים שהפיחות יגן על התעשייה הסינית | את גלי ההדף מרגישים ברחבי העולם, וגם בישראל

היואן הסיני מול הדולר האמריקאי (צילום: shutterstock).
היואן הסיני מול הדולר האמריקאי (צילום: shutterstock).
יונתן קירשנבאום

ערך היואן נפל אתמול (שני) אל מתחת לקו השבעה יואן לדולר, ומדובר בדרמה. ממשלת סין אפשרה לשער המטבע שלה לעלות אל מעל ל-7 דולר, ושוקי ההון ברחבי העולם מרגישים את ההשפעות. למעשה, הממשלה הסינית ביצעה פיחות בערך המטבע שלה שמטרתו להוות כלי במלחמת הסחר עם ארה"ב, וגרמה לבהלה בשווקים שהתבטאה גם בישראל.

וול סטריט (צילום: AP)
וול סטריט (צילום: AP)

הצעד עורר לא פחות מפאניקה בשוקים ברחבי העולם. מדד הפחד של וול סטריט, שמשקף את מידת הביטחון של המשקיעים בשוק ההון האמריקאי, קפץ ב-30% אחרי ההודעה. עדות נוספת לבהלה בשווקים היא הזינוק במחיר הזהב. בזמני משבר או חוסר וודאות בשווקים הפיננסיים, משקיעים רבים מוכרים את נכסיהם וקונים זהב, שנחשב השקעה בטוחה. אתמול קפץ מחיר הזהב ב-2%, דבר שמשקף את הביקוש הגובר אליו.
עד כה, מדיניות הממשלה הסינית הייתה לשמור על ערך היואן בטווח שערים, כשקו 7 הדולר נחשב לגבול העליון שאותו המטבע לא אמור לעבור. עם זאת, אתמול איפשרה הממשלה הסינית לערך המטבע לעליות אל מעל אותו הגבול, בפעם הראשונה מאז המשבר הפיננסי ב-2008.

הממשלה הסינית מפקחת באדיקות על ערך המטבע, וקובעת אותו בהתאם למדיניות הכלכלית שלה. זאת בניגוד למרבית הממשלות המערביות, כולל ממשלת ישראל, שמאפשרות לערך המטבע שלהן להיקבע על ידי הביקוש וההיצע בשוק. לכן, ההשערה הרווחת היא שהממשלה הסינית החליטה לאפשר באופן מכוון פיחות בערך המטבע.

רבים סבורים שמדובר בצעד של הממשלה הסינית במסגרת מלחמת הסחר בינה לבין ארה"ב. בשבוע שעבר איים הנשיא טראמפ להעלות באופן משמעותי את המכסים על יבוא מוצרים סיניים, והממשלה הסינית מצידה איימה לפרוש מהמשא ומתן עם ארה"ב. ההערכה היא שהפיחות בערך המטבע הסיני נועד לתת יתרון ליצוא הסיני, ולהפחית את הפגיעה בו. כשערך המטבע הסיני יורד היצוא הופך לרווחי יותר, בגלל שכל דולר שמקבל היצואן נמכר תמורת יותר יואן- שבו משלם היצואן משכורות והוצאות על הייצור.

כך, ככל הנראה, מקווה הממשלה הסינית להקטין את הנזקים שיגרמו המכסים האמריקאים. הפיחות יאפשר ליצואנים סיניים למכור מוצרים במחירים נמוכים יותר מבעבר, וכך עשויה להפחית את השפעת עליות המחירים של מוצרים סיניים כתוצאה מהמכסים. הפיחות עשוי גם לאפשר ליצואנים הסיניים להרחיב את פעילותם באזורים אחרים של העולם, ובכך לפצות במידה כלשהי על הפגיעה מצד ארה"ב.

"סין הורידה את ערך המטבע שלה לרמה נמוכה באופן היסטורי" צייץ הנשיא טראמפ. "קוראים לזה "מניפולציית מטבע" הוא הוסיף. טראמפ ביקר בחריפות את המהלך של הממשלה הסינית ואיים להטיל מכסים נוספים בתגובה.

מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת, התערבות בשוק המט"ח במטרה לקבוע באופן מרוכז את ערך המטבע נחשבת למניפולציה בקרב ההנהגה הכלכלית במערב. על פי התפיסה הרווחת בארבעים השנים האחרונות, ערך המטבעות ברחבי העולם צריך להיקבע על ידי ההיצע והביקוש בשוק. כך, קיים שוק עולמי ענק של מטבעות, ועלייה בביקוש גורמת לעלייה בערך המטבע. עם זאת, יש לציין כי מדינות רבות מתערבות באופן מרוכז כדי להשפיע על ערך המטבע שלהן על ידי רכישות מכוונות בשוק. בנק ישראל, לדוגמא, התערב מספר פעמים בשוק המט"ח בשנים האחרונות כדי למנוע ייסוף חד של השקל, שהיה פוגע במשק הישראלי.

הבנק המרכזי של סין פרסם תגובה רשמית שבה הכחיש שמדובר במדיניות מכוונת. בהצהרה נכתב כי מדיניות המכסים של טראמפ היא זו שגרמה לירידה בביקוש למטבע הסיני וכתוצאה מכך לפיחות המטבע. "כתוצאה ממדיניות פרוטקציוניסטית, היואן עלה היום מעל לקו שבע הדולר… כך עובד השוק. ירידה בביקוש למטבע מתבטא בירידת ערכו".

הנפילה בערך היואן גרמה לנפילות בבורסות ברחבי העולם, כולל בישראל. קו שבע הדולר נחשב לגבול שהממשלה הסינית לא תאפשר ליואן לחצות אלא בזמן משבר, כפי שהתרחש בשנת 2008. כתוצאה מכך, הדבר גרם היום לבהלה בשווקים, ומשקיעים רבים ניסו למכור נכסים בלתי יציבים כמו מטבעות ומניות, ולקנות במקומם נכסים בטוחים כמו אג"ח ממשלתית. בוול סטריט נרשמו היום ירידות שערים, וחברת אפל איבדה 4% משוויה. גם המרכזים הפיננסיים של אירופה רשמו ירידות: לונדון ירדה ב-2.2% ופרנקפורט ב-2%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!