דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת הסחר

מלחמות הסחר / "פירוק מכוון של הסדר העולמי": מתקפה חריפה בתקשורת הסינית נגד ארה"ב

הסינים האשימו את ארה"ב בכך שהיא "עוברת עבירה חמורה על החוקים הבינלאומיים ופוגעת בכלכלה העולמית", זאת לאחר שארה"ב כינתה את מהלך הפיחות של המטבע הסיני כ"מניפולציית מטבע" | בעקבות הפיחות ביואן קפץ מדד הפחד של וול סטריט ב-30%

נשיאי ארה"ב וסין - דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017  (AP Photo/Andy Wong)
נשיאי ארה"ב וסין - דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)
יונתן קירשנבאום

הסינים מגבירים את ההאשמות כלפי ארה"ב: התקשורת הסינית, שנמצאת בשליטת הממשלה, יצאה היום (שלישי) במתקפה חריפה נגד ארה"ב והאשימה אותה ב"פירוק מכוון של הסדר העולמי" ו"קידום האינטרסים שלה בלבד". זאת לאחר שארה"ב כינתה אמש את מהלך הפיחות של המטבע הסיני כ"מניפולציית מטבע". העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית בסין האשים את ממשלת ארה"ב בכך שהיא מחזיקה באזרחיה כבני ערובה, ו"עוברת עבירה חמורה על החוקים הבינלאומיים ופוגעת בכלכלה העולמית".

עוד נכתב במאמר כי "כיום יש אנשים באמריקה שעסוקים באופן אובססיבי עם הפריבילגיות האמריקאיות, ומוכנים להרחיק לכת עד כדי הרס החוקים הבינלאומיים כדי לשמור עליהם. אותם אמריקאים צריכים להתעורר!". המאמר גם האשים את ארה"ב בזניחת האחריות שלה ליציבות עולמית ואמר כי "אחריותן של מדינות גדולות היא לספק לעולם יציבות וודאות וליצור תנאים שבהם כל המדינות יכולות להתפתח".

היואן הסיני מול הדולר האמריקאי (צילום: shutterstock).
היואן הסיני מול הדולר האמריקאי (צילום: shutterstock).

ההאשמות הסיניות באות בתגובה למכתב שנשלח לממשלת סין ממשרד האוצר האמריקאי בו נכתב כי הפיחות נעשה "במטרה להעניק יתרון בלתי הוגן לעסקים סיניים במסחר העולמי". הנשיא טראמפ התייחס גם הוא אתמול לפיחות ואמר כי ממשלת סין מבצעת "מניפולציה בערך המטבע".

הפיחות ביואן אתמול עורר לא פחות מפאניקה בשווקים ברחבי העולם. מדד הפחד של וול סטריט, שמשקף את מידת הביטחון של המשקיעים בשוק ההון האמריקאי, קפץ ב-30% בעקבות ההודעה. עדות נוספת לבהלה בשווקים היא הזינוק במחיר הזהב. בזמני משבר או חוסר וודאות בשווקים הפיננסיים, משקיעים רבים מוכרים את נכסיהם וקונים זהב, שנחשב השקעה בטוחה. אתמול קפץ מחיר הזהב ב-2%, דבר שמשקף את הביקוש הגובר אליו.

עד כה, מדיניות הממשלה הסינית הייתה לשמור על ערך היואן בטווח שערים, כשקו 7 הדולר נחשב לגבול העליון שאותו המטבע לא אמור לעבור. עם זאת, אתמול אפשרה הממשלה הסינית לערך המטבע לעלות אל מעל אותו הגבול, בפעם הראשונה מאז המשבר הפיננסי ב-2008. ככל הנראה מדובר בניסיון של הממשלה הסינית לשמור על רווחיות העסקים הסיניים, גם לאור המכסים שמוטלים עליהם במסגרת מלחמת הסחר עם ארה"ב.

הבנק המרכזי של סין פרסם תגובה רשמית שבה הוא הכחיש שמדובר במדיניות מכוונת. בהצהרה נכתב כי מדיניות המכסים של טראמפ היא זו שגרמה לירידה בביקוש למטבע הסיני וכתוצאה מכך לפיחות המטבע. "כתוצאה ממדיניות פרוטקציוניסטית, היואן עלה היום מעל לקו שבעת הדולרים. כך עובד השוק. ירידה בביקוש למטבע מתבטאת בירידת ערכו".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!