דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחידת פל"ס

המאבק בתאונות הבניין / צווי סגירה ל-49 מתוך 82 אתרים: מבצע אכיפה חשף ליקויים במרבית אתרי הבנייה שנבדקו

מבצע האכיפה הארצי המשולב של המשטרה ומשרד העבודה התקיים במקביל ב-24 ערים | שר העבודה והרווחה חיים כץ: "הקבלנים מוכרחים להפנים שזמנה של תרבות ה'יהיה בסדר' - עבר"

אתר בנייה עם ליקויי בטיחות. ארכיון (צילום: משרד העבודה והרווחה).
אתר בנייה עם ליקויי בטיחות. ארכיון (צילום: משרד העבודה והרווחה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה ומשטרת ישראל ערכו היום (שלישי) מבצע אכיפה משותף לאיתור עבירות בטיחות באתרי בנייה. על אף שכבר בשעות הבוקר הודיעו על המבצע בתקשורת, מתוך 82 אתרים שנעשתה בהם ביקורת, ניתן צו סגירה ב-49 וב-12 אתרים ניתן צו בטיחותי נקודתי למתחם מסוים באתר. באחד האתרים אף אותר עגורנאי שהפעיל מנוף מבלי שעבר הסמכות מתאימות ושני אתרים נמצאו כשהם פועלים תוך הפרת צו סגירה קודם.

"הקבלנים מוכרחים להפנים שזמנה של תרבות ה'יהיה בסדר' – עבר", מסר שר העבודה והרווחה, חיים כץ. "לאחר שנים של הזנחה, המשרד עושה את מירב המאמצים להקטין את היקף הנפגעים באתרי הבנייה. נמשיך בפעולות אכיפה בלתי מתפשרות לצד חקיקה והסדרת תחום הבטיחות בחקיקה, במטרה למגר את הרשלנות ולשמור על חיי הפועלים", דברי כץ.

תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)

האתרים נסגרו בהתאם לצווים עד לתיקון הליקויים בהם כאשר בין יתר הליקויים שנמצאו היו גם אי-מינוי מנהל עבודה, עגורן צריח שבדיקתו התקופתית אינה בתוקף, ריבוי משטחי עבודה ופירים שאינם מגודרים ואתר בניה שיש בו צבר של ליקויים בטיחותיים שונים כגון בתחום החשמל והעבודה בגובה, המעידים על אקלים בטיחותי מסוכן ואתר בו מותקן פורום זקיפים המהווה סכנה דחופה. באתר בנייה ברחוב אברבנאל בבני ברק נראתה פעילות למרות שהוצא לו בעבר צו בטיחות בשל ליקויי בטיחות שונים. משמעות הדבר היא כי למרות קיומו של צו הפסקת עבודה, במקום מתנהלות עבודות בנייה שוטפות באופן שיש בו כדי להמשיך לסכן את העובדים ועוברי האורח. החומרים הועברו לבחינה ותישקל הוצאת צו סגירה מנהלי לאתר לפי סעיף 78 לפקודת המשטרה. באתר נוסף נמצא עגורנאי שהפעיל עגורן ללא הסמכה ובשל כך הועברו המעורבים לחקירה באזהרה.

המבצע החל בשעות הבוקר והקיף אתרים ב-24 ערים ברחבי הארץ בו זמנית. הוא בוצע בשיתוף פעולה של מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשד העבודה והרווחה עם משטרת ישראל בהובלת מפלג פל"ס בלהב 433 – יחידה שהוקמה במטרה לחקור תאונות עבודה, ובשיתוף מאות שוטרים מכלל מחוזות המשטרה. עוד לקחו בו חלק גם פרקליטות המדינה (היחידה לאכיפה אזרחית ופמת"א אזרחי), רשם הקבלנים, המוסד לביטוח לאומי ורשות המיסים.

מפלג פלס לחקירת תאונות עבודה ימשיך לעסוק בגיבוש ראייה כוללת לטיפול בתופעת תאונות העבודה, בחקירת אירועי תאונות עבודה חמורות ובחשיפת עבירות פליליות נוספות המשיקות לתחום ובגילוי עבירות המשפיעות באופן ישיר על שלומם ובריאותם של האזרחים על מנת להביא את מבצעי העבירה לדין

מפלג פל"ס החל לפעול לפני כשבעה חודשים, מטרתו המקורית הינה חקירת תאונות עבודה שהתרחשו כבר, ומיצוי הדין עם האחראים לרשלנות – זאת על רקע מיעוט כתבי האישום שהוגשו כנגד קבלנים רשלנים בעשור האחרון בו נהרגו מאות עובדים באתרי הבניה. עם זאת, מאז הקמתו פועל המפלג המשטרתי גם בתחום מבצעי האכיפה היזומים בשילוב עם משרד העבודה והרווחה, "זאת במטרה להביא לצמצום תאונות העבודה, להגביר את ההרתעה, את משטר הציות לחוק ולהטמיע נורמות עבודה בטוחות".

צו הסגירה שהוצא לאתר בנייה בעקבות מוות של עובד מנפילה מגובה. ארכיון (צילום: משרד העבודה והרווחה)
צו הסגירה שהוצא לאתר בנייה בעקבות מוות של עובד מנפילה מגובה. ארכיון (צילום: משרד העבודה והרווחה)

עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה באשר למבצעי האכיפה של מפלג פל"ס. "אנו סבורים כי ייטיב לעשות אם יתמקד בייעוד שלשמו הוקם שהוא חקירת תאונות עבודה קטלניות וקשות באופן שיביא להגשת כתבי אישום בגין הרשלנות שגרמה להם, דבר שטרם עשה ולו במקרה אחד", דברי תגרי.

עוד הדגישה תגרי כי "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה מברכת על מאמצי האכיפה של משרד העבודה, אולם כל עוד אתרי בנייה שנסגרים בשל ליקויי בטיחות חמורים אינם נסגרים לפרקי זמן ממושכים, אלא נפתחים מחדש תוך שעות או ימים ספורים – מאמצים אלה יורדים לטמיון בהעדר אפקט הרתעה. הצטרפותן של רשויות נוספות למבצעי אכיפה עשויה להיות מבורכת, אולם לפי שעה לא נמסר אודות פעולות אכיפה כלשהן שרשויות אלה ביצעו במהלכם – כגון הגשת כתבי אישום בגין העסקה בשעות מופרזות בניגוד לחוק על-ידי מנהל הסדרה ואכיפה ונקיטת סנקציות בגין אי-דיווח על העסקת עובדים וקבלניות משנה לביטוח הלאומי".

פועלים עובדים על הגג של אתר הבנייה בו התרחשה תאונה קטלנית, כשעה לאחר התאונה. ארכיון (צילום: הדס תגרי הקבוצה למאבק בתאונות בניין).
פועלים עובדים על הגג של אתר הבנייה בו התרחשה תאונה קטלנית, כשעה לאחר התאונה. ארכיון (צילום: הדס תגרי הקבוצה למאבק בתאונות בניין).

ממשטרת ישראל נמסר כי "מפלג פלס לחקירת תאונות עבודה ימשיך לעסוק בגיבוש ראייה כוללת לטיפול בתופעת תאונות העבודה, בחקירת אירועי תאונות עבודה חמורות ובחשיפת עבירות פליליות נוספות המשיקות לתחום ובגילוי עבירות המשפיעות באופן ישיר על שלומם ובריאותם של האזרחים על מנת להביא את מבצעי העבירה לדין".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!