דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחידת פל"ס

המאבק בתאונות בניין / חקירה ראשונה ליחידת פלס: ממליצה להעמיד לדין 5 חשודים

ארבעה חודשים לאחר התאונה ברמלה בה נהרג העובד הסיני שה חווי, ממליצה המשטרה להעמיד לדין רק בעלי תפקידים באתר | יו"ר ועד מנהלי העבודה: "הפכנו לחומת ברזל שמונעת מהאחראיים בדרגים הגבוהים לעמוד לדין"

זירת תאונת עבודה קטלנית. ארכיון (קרדיט: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
זירת תאונת עבודה קטלנית. ארכיון (קרדיט: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסתיימה חקירת מותו של העובד הסיני שה חווי באפריל השנה באתר בניה ברחוב ז'בוטינסקי ברמלה, והמשטרה המליצה להעמיד לדין חמישה חשודים, בכפוף להחלטת פרקליטות מחוז מרכז שתקבל לידיה את תיקי החקירה בימים הקרובים. מדובר בחקירה הראשונה של היחידה המשטרתית פל"ס, שהוקמה בתחילת השנה.

בעקבות האירוע נעצרו 7 חשודים לחקירה באזהרה, ועוכבו מעורבים נוספים. כעת עם סיום החקירה הודיעה המשטרה כי תשתית ראייתית מספקת לביסוס חשדות בגרימת מוות ברשלנות ועבירות בטיחות שונות, התגבשה כנגד 5 חשודים:  מנהל העבודה באתר, שני חשמלאים,  מפעיל עגורן הצריח, והאתת אשר הכווין את עבודתו.

ניצב מוטי כהן מ"מ מפכ"ל המשטרה בטקס פתיחת יחידת פלס (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב מוטי כהן מ"מ מפכ"ל המשטרה בטקס פתיחת יחידת פלס (צילום: דוברות המשטרה)

החקירה התמקדה לדברי המשטרה במספר מעגלי אחריות, המעורבים האחראים באופן ישיר לאירוע המוות, האחראים לבטיחות באתר וכן חברות הבנייה ומנהליהן. במרכז החקירה נבחנו הגורמים לתאונת העבודה הקטלנית, במהלכה אגב שורת מעשים מלווים בליקויי בטיחות ובהם הרמה של 'באלת משא' על ידי עגורן. במהלך ההרמה פגעה שרשרת העגורן במערום של מוטות ברזל שהיו מונחים באופן לא תקין, ותוך שבלטו מקו המרפסת. כתוצאה מכך נפל המערום ואחד המוטות פגע בראשו של שווי, וגרם למותו.

חקירת האירוע התבצעה על ידי המפלג לחקירת תאונות עבודה "פלס" בלהב 433, יחידה המשותפת למשטרת ישראל ולמשרד העבודה והרווחה וממוקמת ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ). ממשטרת ישראל נמסר: "היחידה לחקירת תאונות עבודה תמשיך ותעסוק בגיבוש ראייה כוללת לטיפול בתופעת תאונות העבודה, בחקירת אירועי תאונות עבודה חמורות ובחשיפת עבירות פליליות נוספות המשיקות לתחום ובגילוי עבירות המשפיעות באופן ישיר על שלומם ובריאותם של האזרחים על מנת להביא את מבצעי העבירה לדין".

זירת תאונת העבודה באתר פרויקט מחיר למשתכן של היזמית "צפריר וזוהר שרבט" ברמלה בה נהרג פועל בניין סיני לאחר שמוט ברזל פגע בראשו (קרדיט: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
זירת תאונת העבודה באתר פרויקט מחיר למשתכן של היזמית "צפריר וזוהר שרבט" ברמלה בה נהרג פועל בניין סיני לאחר שמוט ברזל פגע בראשו (קרדיט: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)

שווי ז"ל, מהגר עבודה סיני בן 30, העוסק על ידי חברת  ג'יאנגסו נאנטונג קונסטרקשן אנג'נירינג באתר בביצוע הקבלן צפריר וזוהר שרבט. ממצאי החקירה עולה גם, כי ביום התאונה התקיימו באתר שורה של ליקויי בטיחות רבים, כאשר הפעילות האקטיבית של החשודים הייתה חלק משרשרת של פעולות ונסיבות שתרמו ביחד לתוצאה הקטלנית.

"כפי שמתרחש בדרך כלל, האחריות הפלילית מיוחסת לבעלי תפקידים באתר עצמו עד לרמת מנהל העבודה, ולא לגורמים הניהוליים בחברה הקבלנית או היזמית, אשר להם האחריות והשליטה על הנעשה באתר" כתבה בדף הפייסבוק מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, הדס תגרי.

"המציאות שלנו מאוד קשה וצריך לעשות טיפול שורש בנושא הבטיחות, כולל הטלת אחריות על כל בעלי התפקידים באתרים, כולל מנהלי הפרויקטים, ממוני הבטיחות, קבלני המשנה והעובדים עצמם" מסר יו"ר הועד הארצי של מנהלי העבודה בהסתדרות עובדי הבניין והעץ, אמנון שינדלר. "אנחנו למעשה משמשים מעין ביטוח לכל יתר בעלי התפקידים. חומת ברזל, שמונעת מהגורמים שהם אלו האחראים לתקצוב הבטיחות ולתכנונה מלעמוד לדין. בסוף רק מנהלי העבודה נשפטים בדין פלילי, למרות שאנחנו לא סופרמנים וטוענים כבר זמן רב שאיננו יכולים להיות אמונים גם על הביצוע וגם על הבטיחות, בוודאי באתרי הענק. ראיתי כבר אתרים שבהם מנהל עבודה אחד אחראי על 250 פועלים בו זמנית, ושעוברים בהם אלפי פועלים מתחלפים לאורך תהליך הבניה".

"התאונה הזו מדגישה עד כמה עמוקה הבעיה וחשוב הקשר והשפה המשותפת בין האתת למנופאי" הוסיף יו"ר איגוד המנופאים הארצי דן וורשבסקי. "לנו המנופאים לא משנה מי האתת, האם הוא סיני, יהודי, או ערבי – אבל חובה שידע עברית שתאפשר לו לתקשר עם המנופאי על מנת שיוכל לבצע את עבודתו".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!