דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

עבודה בעולם / דיווחים מקטאר: הפגנות ושביתות של העובדים הבונים את האיצטדיונים למונדיאל

במדינה מועסקים בתנאים פוגעניים רבבות עובדים זרים מהודו, נפאל ובנגלדש בבניית התשתיות למונדיאל שיתקיים ב-2022 | לטענת ארגוני עובדים וזכויות אדם רפורמות שהנהיגה הממשלה הקטארית להגנה על זכויות העובדים אינן נאכפות

עובדי בניין יוצאים מאתר בנייה בדוחא קטאר. אפריל 2019 (AP Photo/Kamran Jebreili)
עובדי בניין יוצאים מאתר בנייה בדוחא קטאר. אפריל 2019 (AP Photo/Kamran Jebreili)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מהגרי עבודה בקטאר החלו לשבות ולהפגין במחאה על תנאי עבודה ירודים בבניית האצטדיונים לגביע העולם בכדורגל, שיתקיים במדינה ב-2022.

החל מ-2013 הובאו לקטאר רבבות עובדים זרים מהודו, נפאל ובנגלדש והועסקו בפרויקטים לפיתוח תשתיות לקראת אירוח המונדיאל, שעלותם כ-200 מיליארד דולר. התלונות על תנאי עבודה פוגעניים החלו כבר ב-2016, והובילו לתביעה נגד התאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א) מצד פעילי זכויות עובדים מבנגלדש, בדרישה לשמירת חוקי עבודה מינימליים לעובדים.

https://www.youtube.com/watch?v=2a443F4koU4

כעת, החלו העובדים עצמם לשבות ולמחות, וארגנו בשבוע שעבר הפגנה גדולה בבירה דוחא  האירוע ההיסטורי, שבו עובדים מפגינים בקאטר למרות המשטר הדכאני במדינה, מראה כי העובדים מגלים את כוחם, אך כנראה גם מבינים שאין להם כבר מה להפסיד.

בראשון שעבר החלו פעילים במדיה החברתית להפיץ סרטון בו נראה מספר גדול של עובדים לבושים באפודים צהובים, ההולכים במחאה על דרך רחבה בבירה דוחא. בסרטון, שצולם על ידי אחד מעובדי הבנייה בקטאר, נאמר כי: "אנחנו עכשיו באחד מכבישי דוחא. אלה עובדים שעובדים כאן מאז 2013 במאמץ ובנכונות. לא שילמו להם ארבעה חודשים והם לא לקחו חופשה. מי השתייה אינם מתאימים לצריכה אנושית". העובד ציין כי נציגי הממשלה מנסים לנהל משא ומתן עם העובדים.

ארגון זכויות האדם Human Rights Watch פרסם כי מאות מהגרי עבודה השתתפו בשביתה במחאה על תנאי עבודה ירודים, עיכובים בתשלום שכר ואיומים בהורדת השכר בעתיד. על פי הארגון, למרות שהממשלה הקטארית הנהיגה מספר רפורמות בתחום העבודה בשנה האחרונה, הרשויות הקטאריות לא הצליחו לבטל את מערך העבודה של שיטת הקאפלה, המעניק למעסיקים כוח מוגזם על עובדיהם. אומנם הרפורמות כביכול ביטלו את השיטה, אך תנאי העבודה נותרו זהים. בנוסף, על פי החוק הקטארי, על מהגרים עדיין נאסר להצטרף לאיגודים ולהשתתף בשביתות.

עם ההכרזה על אירוח המונדיאל בקטאר נכנסה המדינה לתנופת פיתוח ובנייה מואצת של תשתיות, שנשענה על העסקת המוני עובדים זרים. העובדים הועסקו בשיטת ה'קאפלה' הנהוגה במדינה, הקושרת את אשרותיהם של מהגרי העבודה למעבידם, ומגבילה מאוד את יכולתם להחליף מעסיקים. השיטה אפשרה למעסיקים להביא מהגרי עבודה מהודו, נפאל, בנגלדש וסרי לנקה ולנהל אותם במערכת עבודה נצלנית אשר יכולה להשאיר אותם פגיעים לעבודות כפייה על ידי לכידתם במצבים תעסוקתיים בהם זכויותיהם לשכר הוגן, שכר שעות נוספות, דיור הולם, חופש תנועה וגישה לצדק נמצאים בסכנה. המעסיקים מספקים לעובדים קורת גג ושיכון במקומות ללא תנאים בסיסיים, מחזיק את הדרכון שלהם כערובה ומעביד אותם ללא הגבלת שעות וללא מתן זכויות. העובדים מממנים אפילו את דמי הגיוס של עצמם ונכנסים לחוב בעקבות כך שהמשכורת אינה מצליחה לכסות. בנוסף על האיסור להצטרף לאיגודים מקצועיים ולשבות, העובדים נמצאים במצב פגיע להתעללות.

אחד ממהגרי העבודה שמועסק בחברה קטארית המספקת שירותי תחזוקה, ניקיון, אינסטלציה ושירותים אחרים, אמר ל-Human Rights Watch כי הוא ו-800-1,000 עובדים נוספים סירבו להתייצב לעבודה ביום שני שעבר, ה-5 באוגוסט 2019. העובד אמר כי המעסיקים מאיימים על העובדים בגירוש במידה ולא יסכימו לחתום על חוזים חדשים בעלי שכר נמוך יותר משמעותית. עוד ציין העובד כי כבר כשהגיע לדוחא ב-2018 הוא נאלץ לחתום תחת איום גירוש על חוזה העסקה בשכר נמוך יותר ממה שהובטח על ידי סוכן גיוס בארצו. "נותן החסות האשים את הסוכן", אמר העובד, "הוא אמר לי, 'תחתום על זה או שתחזור הביתה'." נמל התעופה הבינלאומי של חמאד, שדה התעופה הראשי של קטאר, הוא בין לקוחות החברה.

מאחר שהתקשורת בקטאר אינה חופשית, המידע על השביתה וההפגנות מגיעות בחלקים מקוטעים דרך מדיות החברתיות. סרטוני הפגנות הופצו גם ב-4 באוגוסט, ועל פי Human Rights Watch הסרטונים והתכנים ניתנים לאימות.

"העובדים בקטאר יוצאים לשביתה במדינה האוסרת עליהם לשבות או להצטרף לאיגודים, ועל רקע מערכת עבודה שמשאירה אותם פגיעים להתעללות וניצול," אמרה לאמה פחיח, מנהלת תחום מזרח תיכון ב-Human Rights Watch, "נהלי עבודה פוגעניים המובילים עובדים לקחת סיכון כזה יימשכו עד שממשלת קטאר תצליח לעמוד בהבטחתה ולבטל את שיטת הקפאלה."

לחיח שיבחה את מחאת העובדים ואת הסיכון שלקחו, וקראה לממשלת קטאר לפעול להגנה עליהם. "למרות העמדה הפגיעה שלהם כמהגרי העבודה, אנו רואים אותם עומדים על זכויותיהם", אמרה, "על הממשלה להגיב על ידי הבטחת הגנה רבה יותר לעובדים על פי החוק הקטארי."

באוקטובר 2017 התחייבה ממשלת קטאר התחייבה להתאים את חוקיה ונהליה לאמנות וסטנדרטים בינלאומיים, והנהיגה מספר רפורמות שמטרתן לשפר את התנאים למהגרי העבודה. הרפורמות כללו שכר מינימום זמני, יצירת חוק לעובדי משק בית, הקמת ועדות חדשות ליישוב סכסוכים, מנדט להקמת ועדות עבודה משותפות בחברות המעסיקות יותר מ-30 עובדים בהסדר קיבוצי, הקמת קרן תמיכה וביטוח עובדים, וכן סיום הדרישה לרוב העובדים לקבל היתר יציאה דרך מעסיקם לעזוב את המדינה. אמנם ההצהרה על הרפורמות היתה צעד חשוב, אך בינן לבין המציאות ויכולת האכיפה יש פער אדיר, שבא על חשבון העובדים.

לאחרונה נשמעו קריאות לבטל את גביע העולם 2022 בקטאר, עקב תנאי ההעסקה הקשים של העובדים הזרים לקראתו. באפריל האשימו הארגון הערבי לזכויות אדם בבריטניה ובאירופה, הארגון האפריקאי למורשת וזכויות אדם ואיגוד המפרץ לזכויות וחופש את קטאר בהפרת זכויות עובדים, והאשימו גם את הרשויות בכך שהסתירו את מותם של כ-1,200 מהגרי עבודה בעת הקמת מתקני המונדיאל 2022. הארגונים השמיעו את ההאשמות במהלך כנס של יומיים בנושא "מנגנונים לאומיים, אזוריים ובינלאומיים למאבק בחסינות ולהבטחת אחריות" שהתקיים בקטאר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!