דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה מסוכנת / המנופאית סירבה לפעולה מסוכנת, עובד החל להכות את המנוף בפטיש

רוז'ה ז'לב, מפעילת עגורן צריח כבר 31 שנים, ירדה מהמנוף רק אחרי שהגיעו שוטרים לאתר הבנייה בבאר שבע בו עבדה | "מנוף בנוי מחוליות שמחוברות בברגים, אי אפשר להבין באיזה מקום הוא דפק בדיוק, זה מפחיד נורא", הסבירה | ז'לב התלוננה במשטרה, אך התיק נסגר

מבט מתוך המנוף באתר הבנייה של י.ח. דמרי בבאר שבע (צילום: רוז'ה ז'לב)
מבט מתוך המנוף באתר הבנייה של י.ח. דמרי בבאר שבע (צילום: רוז'ה ז'לב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כבר 31 שנים עובדת רוז'ה ז'לב כמפעילת עגורן צריח, ודבר כזה לא קרה לה. ביום רביעי שעבר החל עובד סיני, באתר בנייה של חברת י"ח דימרי בבאר שבע בו היא עובדת, להכות את קונסטרוקציית המנוף בפטיש כבד, בעוד היא כלואה מבוהלת בתא המפעיל בגובה 60 מטרים, חוששת לחייה. הרקע לאירוע היה חילוקי דעות באשר להנפת ציוד. לדברי ז'לב, דרשו ממנה העובדים הסינים על הקרקע להניף את הציוד באופן המסכן את בטיחות המנוף. רק לאחר שהגיעו שוטרים למקום, הרגישה בטוחה לרדת מן המנוף. ז'לב הגישה תלונה במשטרה, אך תיק החקירה בעניין נסגר.

בהקלטה שהגיע לידי 'דבר' נשמעות הדפיקות על גבי המנוף, וכן השיחה בינה לבין מוקדנית המשטרה, שבה פרצה בבכי. "אם אפשר להזדרז כי אני לא מרגישה טוב", אמרה למוקדנית. לדבריה, "כל כך פחדתי. כמעט קיבלתי התקף לב. המנוף הוא לא מכונה שלמה, הוא בנוי חוליות שמחוברות האחד לשני בברגים. אי אפשר להבין באיזה מקום הוא דפק בדיוק, זה מפחיד נורא. הבנתי שאני חייבת לרדת למטה ולהפסיק לעבוד – אבל אני לא יכולה לרדת כשהוא מסתובב שם עם פטיש. אז ירדתי רק כשהמשטרה הגיעה".

ז'לב עובדת באתר בבאר שבע מזה כחצי שנה, ולדבריה "בכל יום היו עבירות בטיחות. ניסיתי לעשות סדר וללמד את הפועלים, ולא הצלחתי. מה שקרה ביום רביעי זה שסרבתי להרים דברים שהיו קשורים בחוט ברזל 6 מ"מ. הם רצו גם להוריד ציוד דרך המרפסת לקומה התחתונה באופן שאסור היה לעשות, משום שהכבל של המנוף עשוי להשתפשף על המרפסת בקומה מעל. הסברתי להם שאפשר להניף רק דרך הרמפה שבולטת אל מחוץ למבנה, אבל הם אמרו לי שאין אפשרות ולפועלים קשה להעביר את הציוד לדירה אחרת, שהם רוצים 'דווקא דרך המרפסת הזו'. קרוב לשבוע ביקשתי לא להכין את החבילות של החומרים בדירות הללו, שאין בהן רמפות."

"כשאמרתי שאני לא עושה את זה, מנהל העבודה הפסיק לדבר איתי. אחרי כמה דקות שמעתי והרגשתי איך מישהו לוקח פטיש 10 קילו, דופק על המנוף וצועק לי במכשיר הקשר במין עברית מעורבבת בסינית 'אתה למטה, אתה הביתה, אתה לא יודע את העבודה'."

"התקשרתי למשטרה מיד, בכיתי גם. זה לא בטבע שלי. אני אישה חזקה. הם מיהרו להגיע וירדתי אחרי שהם הגיעו", מוסיפה רוז'ה, "רעדו לי הידיים והרגליים ולא הייתי בטוחה בכלל שאני אוכל לרדת. הייתי צריכה להירגע כדי שאוכל לרדת. בסוף הצלחתי לרדת לאט לאט, לקחתי גם את כל הדברים מהקבינה, אנחנו הרי עובדים 12 שעות בקבינה ויש לנו שם ציוד – קומקום, נעליים. לקחתי הכל וירדתי".  לדבריה, מיהרה לתחנת המשטרה להגיש תלונה, בלוויית יו"ר ועד המנופאים דן ורשבסקי, שם גם זיהתה את העובד שלדבריה דפק על המנוף, והשמיעה לשוטרים את ההקלטה המתעדת את הדפיקות.

למרות העדות והזיהוי של ז'לב, המשטרה סגרה את תיק החקירה. כיום היא ממתינה לשיבוץ באתר עבודה חדש על ידי חברת כוח האדם בה היא עובדת. ממשטרת ישראל נמסר כי "עם קבלת האירוע שוטרים הגיעו למקום, תחקרו את האירוע ומנהל העבודה מסר גירסתו. בשלב זה תיק החקירה נסגר, וככל שיעלו ממצאים חדשים תיפתח החקירה מחדש".

רוז'ה ז'לב (באדיבות המצולמת)
רוז'ה ז'לב (באדיבות המצולמת)

"זו הפעם השנייה שאני מגיע לאתר לבקשת רוז'ה", אמר ורשבסקי ל'דבר', "לפני חודש הגעתי עם נציג ההסתדרות במרחב דרום בגלל בעיות של עבודת האתתים. האתת לא עצר את פעולת המנוף בזמן בגלל פערי שפה, ולכן המטען היה מקבל מכה באדמה, באופן מסוכן. לאחר שביקרנו באתר ודיברנו עם האחראי על האתר מטעם החברה, הובטח לנו לסדר את העניין וללבן את הדברים בין המנופאים לאתתים ולעבוד בהתאם להוראות הבטיחות. אך מאירוע זה עולה שלא כך קרה. כשהגעתי לאתר לאחר תקיפתה של רוז'ה ראיתי שהיא נדרשה לבצע דברים המהווים סכנה מיידית לתאונה."

"אנו פונים לרשויות המוסמכות לפעול בחומרה כנגד אותו עובד", הוסיף, "אנו לא יכולים לאפשר, בטח במצב הבטיחות הקשה באתרי הבנייה, שעובדים גם יקחו את החוק לידיים וינקטו באלימות כנגד מי שמבקש לשמור על חוקי הבטיחות. נמשיך ונפעל עד שכל מנופאי יעבוד בבטיחות מלאה, ולא נאפשר לאף אחד לערער את ביטחונו ומקצועיותו של מפעיל העגורן – ודאי לאור העובדה שבזמן האחרון מועמדים לדין מנופאים בעקבות תאונות."

תגובת י"ח דימרי: "החברה, שנושא הבטיחות וחיי אדם נמצא אצלה בעדיפות עליונה, רואה את המקרה בחומרה רבה. החברה לא דורשת מאף אחד מעובדיה להפר את הוראות הבטיחות. להיפך, החברה פועלת ככל שביכולתה לשמור על הבטיחות באתרים. החברה חוקרת כעת את המקרה ותפעל למניעת הישנותו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!