דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלה בעולם / הארגנטינאים נגד משטר הקיצוצים: הפסד בבחירות המקדימות לנשיא המכהן, מאוריציו מקרי

בשנים האחרונות הוביל מקרי מדיניות קיצוצים דרמטית בהמלצת קרן המטבע, שהביאה את המדינה למיתון חמור | הבחירות עצמן יתקיימו רק בסוף אוקטובר, אך הפסדו של מקרי גרם לירידה של 15% בערך הפסו מול הדולר

נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי במסיבת עיתונאים לאחר ההפסד בבחירות המקדימות. 12 באוגוסט 2019 (AP Photo/Natacha Pisarenko)
נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי במסיבת עיתונאים לאחר ההפסד בבחירות המקדימות. 12 באוגוסט 2019 (AP Photo/Natacha Pisarenko)
יונתן קירשנבאום

בבחירות המקדימות שנערכו בארגנטינה אתמול (שני) הפסיד נשיא ארגנטינה הנוכחי מאוריציו מקרי בפער גדול. מקרי, שהוביל בשנים האחרונות קיצוצים דרמטיים בתקציב, יחד עם הורדת מס החברות ופגיעה בזכויות העובדים במדינה, זכה רק ב-32% מהקולות לעומת יריבו אלברטו פרננדז שזכה ב-47%. בעיני רבים מדובר בביטוי חד משמעי להתנגדות הארגנטינאים למדיניות הקיצוצים של מקרי, שהחריפה את המיתון ממנו סובלת המדינה בשנים האחרונות.

מאז 2011 מחויבות כל המפלגות בארגנטינה בקיום בחירות מקדימות, הפתוחות לכל אזרח ולא רק לחברי המפלגה. על פי החוק, ניתן להצביע, פעם אחת בלבד, עבור כל מועמד מכל מפלגה. העובדה שהבחירות פתוחות לכלל האוכלוסייה, הופכת אותן לסקר מקדים, ואמין למדי לבחירות הכלליות האמיתיות, שיתקיימו השנה רק בסוף אוקטובר. עם זאת, נהוג בארגנטינה לראות בתוצאות הבחירות המקדימות סימן לתוצאות הבחירות הכלליות. נראה שהמשקיעים העולמיים מסכימים עם תפיסה זו כי על אף העובדה שלא מדובר בבחירות אמיתיות, הפסדו של מקרי גרם לירידה של 15% בערך הפסו מול הדולר.

ארגנטינאים חולפים ליד שלט המציג את שער החליפין של הפסו הארגנטינאי שנמצא באינפלציה בימים האחרונים. 13 באוגוסט 2019(Photo by Federico Rotter/NurPhoto via Getty Images)
ארגנטינאים חולפים ליד שלט המציג את שער החליפין של הפסו הארגנטינאי שנמצא באינפלציה בימים האחרונים. 13 באוגוסט 2019(Photo by Federico Rotter/NurPhoto via Getty Images)

מקרי נחשב לנשיא המועדף על בעלי ההון בארגנטינה. בשנת 2015 ניצח בבחירות לאחר שהבטיח להחזיר את ארגנטינה להיות "מדינה נורמלית", כאשר כוונתו הייתה לבטל חלקים נכבדים מהרפורמות של הממשלות של קודמיו שחיזקו את העבודה המאורגנת במדינה, ולהוביל מהלך של צמצום תקציבי רחב. לצורך העניין גייס מקרי קבינט של שרים, רובם יוצאי חברות פיננסיות בינלאומיות, עם תכנית קיצוצים ודה רגולציה שאפתנית.

הממשלות הארגנטינאיות שקדמו לזו של מקרי הנהיגו דווקא מדיניות מרחיבה. הממשלה הקודמת הנהיגה הגבלות נוקשות על תנועות הון, והתערבה בשוק המט"ח כדי לשמור על ערך הפסו נוח לעסקים המקומיים. ממשלת מקרי ביטלה את אותן הגבלות ופתחה את המסחר בפסו לחלוטין, יחד עם תכנית צמצום תקציבי. מקרי הבטיח כי צעדים אלו יביאו ל"סופת השקעות זרות" בארגנטינה.

על פי המלצות קרן המטבע הבינלאומי, ביצעה ממשלת מקרי רפורמות בשוק העבודה ליצירת "שוק עבודה גמיש יותר", קיצוצים בתעסוקה הציבורית, הורדות שכר, קיצוצים בפנסיה והורדה נוספת של הגבלות לתנועות הון. אמנם רפורמות אלו הן יוזמתו של מקרי בעצמו, וקרן המטבע רק "אישרה" את תמיכתה בהן, אך הן מהוות עוד דוגמה לתמיכת הקרן בצעדים שעשויים להוביל למשבר נוסף, שיובילו ככל הנראה להמלצה נוספת על אותם הצעדים.

ארגנטינה נמצאת במיתון חמור בעקבות מדיניותו של מקרי. רק ברבעון הראשון של שנת 2019 הצטמצמה הכלכלה הארגנטינאית ב-5.4% אחרי שהייתה במגמת הצטמצמות מאז 2018. על פי נתוני הממשלה הארגנטינאית בשנה האחרונה נפלו שלושה מיליון בני אדם אל מתחת לקו העוני.

הארגנטינאים מכירים היטב את ההשלכות של שיתוף הפעולה עם המלצות קרן המטבע. בשנת 2001, על פי המלצות קרן המטבע, החליטה ממשלת ארגנטינה על מספר צעדים של קיצוץ ודה רגולציה של ההון במדינה בשנות התשעים. ארגנטינה הייתה דוגמה של קרן המטבע, ושימשה פעמים רבות כמופת להתנהלות כלכלית בעקבות ההפרטות הרבות והקיצוצים התקציביים אותם ביצעה. אלא שמדיניות הצנע של קרן המטבע הובילה את ארגנטינה למשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה. כך, זכורה קרן המטבע כאשמה המרכזית במשבר, והיא הפכה מאז המשבר לגוף שנוא ביותר בארגנטינה.

המתחרה של מקרי, אלברטו פרננדז, הבטיח "לשנות כיוון" בארגנטינה ולבטל חלק גדול מהרפורמות של ממשלת מקרי. "אנחנו הולכים לבנות ארגנטינה חדשה. ארגנטינה שבה יש מקום לכולם" אמר בנאום אחרי פרסום תוצאות הבחירות המקדימות. פרננדז הבטיח להגדיל את ההוצאה הממשלתית כדי להוציא את ארגנטינה מהמיתון, ולהגדיל את ההשקעה בשירותים הציבוריים. פרננדז הבטיח גם להעלות את הפנסיות הממשלתיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!