דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיתון כלכלי

בדרך למטה / החשש ממיתון עולמי גובר: המשקיעים עוברים להשקעות סולידיות

על רקע נתוני האטה מדאיגים בארה"ב, סין וגרמניה, המשקיעים בשוק ההון מעבירים את כספם ממניות לאג"ח ארוכות טווח - עד יעבור זעם | גם קנצלרית גרמניה שוקלת הרחבה בהשקעה הממשלתית כדי להקדים תרופה למכה

סוכן השקעות סיני עוקב אחר התפתחויות בבורסה בבייג'ינג (AP Photo/Mark Schiefelbein)
סוכן השקעות סיני עוקב אחר התפתחויות בבורסה בבייג'ינג (AP Photo/Mark Schiefelbein)
יונתן קירשנבאום

הביקוש לאג"ח ממשלתיות אמריקניות זינק היום (רביעי), גרמניה מפרסמת נתונים לפיהם המשק הגרמני נמצא בצמצום בחצי השנה הראשונה של 2019 וסין פרסמה נתונים המצביעים על האטה כלכלית בעקבות הפגיעה ממלחמת הסחר.

הבוקר התפרסם כי הביקוש לאג"ח ממשלתיות אמריקניות זינק לרמה הגבוהה ביותר מאז 2008. הדבר שמדאיג את הפרשנים הוא הביקוש הגבוה דווקא לאג"ח לטווח ארוך. בזמנים של יציבות כלכלית, הריבית על אג"ח לטווחים ארוכים גבוהה יותר מזו של אג"ח לטווחים קצרים. הסיבה לכך היא שהמשקיע נוטל סיכון גבוה יותר כשהוא מלווה את הכסף שלו למשך זמן ארוך יותר. אלא שכשהמשקיעים צופים משבר כלכלי בפתח הם בורחים מאג"ח לטווח קצר, כי הסיכוי שהמדינה תקלע לקושי בהחזר בתקופת זמן זו גבוה.

סוחרים בבורסה לניירות ערך בניו יורק מודאגים מירידות השערים, ה-19 לדצמבר 2018 (AP Photo/Mark Lennihan)
סוחרים בבורסה לניירות ערך בניו יורק מודאגים מירידות השערים, ה-19 לדצמבר 2018 (AP Photo/Mark Lennihan)

זה בדיוק מה שקרה בשוק האג"ח האמריקאי היום. לראשונה מאז המשבר הכלכלי הביקוש הגבוה לאג"ח ארוכות טווח הביא את הריבית עליהן לרמה נמוכה יותר מזו של האג"ח קצרות המועד (שנתיים). פרשנים רואים בעובדה זו סימן שהמשקיעים צופים משבר שיתרחש במהלך השנתיים הקרובות.

על-פי סקר של בנק מריל לינץ' שפורסם החודש, 43% מהמשקיעים הגדולים צופים כי המצב הכלכלי בארה"ב לא יאפשר לבנק המרכזי לחזור להעלות את הריבית בשנה הקרובה, ו-34% מהם צופים מיתון בשנה הקרובה.

אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, אמרה על נתוני הצמיחה כי "גרמניה נמצאת על סף משבר". הנתונים שפורסמו לאחרונה מראים כי המשק הגרמני סובל ממגמת צמצום מאז תחילת שנת 2019, כתוצאה מהפגיעה ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, ואי-הוודאות לגבי הברקזיט.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת ה-G&, 9 ביוני 2018. (Denzel/German Federal Government via AP)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת ה-G&, 9 ביוני 2018. (Denzel/German Federal Government via AP)

מספר כלכלנים המליצו לאחרונה לממשלת גרמניה להגביר את ההוצאה הממשלתית במטרה לתמרץ את המשק ולמנוע נפילה למיתון ואפילו מרקל השמרנית רמזה שיתכן וממשלת גרמניה תעשה בדיוק את זה. "אנחנו הולכים לקראת זמנים קשים", אמרה בתגובה לפרסום הנתונים והוסיפה כי "הממשלה תבחן את צעדיה למול הסיטואציה המשתנה". מדובר באמירה יוצאת דופן ממרקל, שמתבטאת בדרך כלל בחריפות נגד הגדלת ההוצאה הממשלתית.

הכלכלן זוכה פרס הנובל, פול קרוגמן, קרא אתמול לנשיא טראמפ לנצל את סביבת הריבית הנמוכה ולהגדיל משמעותית את ההוצאה הממשלתית כדי למנוע מיתון. "הסיכויים למיתון גבוהים, למה לא לנצל את העובדה שהלוואות הן כמעט חינם ולבנות את כל הגשרים האלה?", צייץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!