דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

המשחקים הפאן-אמריקאים / שני ספורטאים אמריקאים מחו בעת נגינת המנון ארה"ב במשחקים בלימה

מטילת הפטיש גוון ברי הניפה את אגרופה במחאה "על כל מה שעובר על המדינה שלי בשנה האחרונה" והסייף רייס אימבודן כרע ברך במחאה על אירועי הנשק ומדיניות טראמפ | השניים צפויים לצעדי ענישה מהוועד האולימפי

המדליסט האולימפי רייס אימבודן כורע ברך בעת נגינת המנון ארה"ב לאות מחאה במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים (Photo by Leonardo Fernandez/Getty Images)
המדליסט האולימפי רייס אימבודן כורע ברך בעת נגינת המנון ארה"ב לאות מחאה במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים (Photo by Leonardo Fernandez/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במהלך המשחקים הפאן אמריקאים שהתקיימו השבוע בלימה, בירת פרו, החליטו באופן ספונטני שני הספורטאים האמריקאים, גוון ברי ורייס אימבודן למחות כנגד השלטון בארה"ב בזמן העמידה על הפודיום במהלך נגינת ההמנון האמריקאי. 60 שנה לאחר סירובה של הקופצת לגובה האפרו-אמריקאית ארוסיאנה רובינסון לעמוד בזמן נגינת ההמנון האמריקאי במשחקים הפאן אמריקאים ב-1959, עדיין ממשיכים ספורטאים אמריקאים לצאת במחאה כנגד העוולות בחברה האמריקאית במהלך אירועי ספורט.

מטילת הפטיש גוון ברי בת ה-30 הניפה את אגרופה במחאה בזמן נגינת המנון ארה"ב לאחר שזכתה במדליית הזהב ואילו הסייף רייס אימבודן, המדורג במקום השני בעולם, כרע ברך בזמן העמידה על הפודיום, לאחר שזכה במדליית הזהב הקבוצתית.

שני הספורטאים המצטיינים מועמדים להשתתפות באולימפיאדת טוקיו בקיץ הקרוב וככל הנראה צפויים לספוג עונש כזה או אחר מהוועד האולימפי האמריקאי שמקפיד, כמו התאחדויות הספורט האחרות בארה"ב, להוקיע כל מחאה אפשרית כנגד מדיניות הממשל האמריקאי במהלך נגינת ההמנונים.

בניגוד לספורטאים של היום, רובינסון הגדירה את עצמה כפעילה חברתית לפני היותה ספורטאית ואפילו בעלת תקווה למדליה אולימפית. לפני שהפכה לספורטאית מקצוענית הצטרפה רובינסון לארגון "שוחרי השלום" שפעל נגד המלחמה הקרה של ארה"ב מול בריה"מ. כשב-1958 התבקשה להשתתף בתחרויות בין שתי המעצמות, סירבה רובינסון "להיות חלק מהתעמולה הפוליטית" לדבריה.

הוועד האולימפי, בשיתוף פעולה עם משרד החוץ האמריקאי, רצה להציג שארה"ב היא לא מדינה גזענית וסקסיסטית כמו שטוענת התעמולה בבריה"מ ולכן בחר במספר אתלטיות שחורות שייצגו את השקפת עולמו במאבק בין שתי המעצמות. רובינסון זעמה על כך והחליטה לצאת לעיתונות המקומית במסר חד וברור נגד תחרויות הראווה מסוג זה. "אני לא מתכוונת להיות חיילת משחק. אני לא הולך להיות כלי של התעמולה הזאת. ואני לא מתכוונת להשתמש בכסף המסים שלי כדי לתמוך במכונת המלחמה הזו. אני לא עושה את זה. אני לא מתכוונת להשתמש בגופי כדי לעשות את זה", אמרה.

בעקבות דבריה הוחלט לא לשלוח אותה לתחרות ברוסיה, אך בעקבות הצטיינותה במגרש האתלטיקה בארה"ב החליטו לאפשר לה להשתתף במשחקים הפאן אמריקאים ב-59. שם היא כאמור סירבה לעמוד בשעה שהתנגן ההמנון האמריקאי והדרך מהמחאה הנוספת לסיום הקריירה הייתה מהירה מאוד.

תוך זמן קצר רובינסון נשלחה לכלא לאחר שסירבה לתת את הצהרת המיסים שלה, היא קבלה על כך קנס בשווי 380 דולר ומאסר בפועל. רובינסון בחרה להיאבק בהחלטה התמוהה והחליטה לשבות רעב ולסרב לשלם את המיסים כמחאה. במהלך המשפט זכתה לפרסום רב והייתה מובלת למשפט קשורה למיטה בשל סירובה ללכת והמצב הגופני השברירי בו הייתה. לבסוף אולץ בית המשפט לשחרר אותה, אך שביתת הרעב הארוכה והקשה הותירה את סימנייה וסיימה את יכולתה לחזור להתעסק בספורט באופן מקצועי.

בניגוד לרובינסון שהייתה הראשונה ולא האחרונה להקריב את הקריירה הספורטיבית שלה למען אידיאלים חברתיים. לא בטוח ששני הספורטאים האמריקאים כיום ילכו רחוק כל כך עם המחאה שלהם. לאחר המחאה, אימבודן ניצל את הרגע ופרסם בחשבון הטוויטר שלו את המשמעות של המחאה שלו. "אנחנו צריכים לקרוא לשינוי. השבוע זכיתי לכבוד לייצג את נבחרת ארה"ב במשחקים הפאן אמריקאים ולזכות במהלכה במדליות הזהב (קבוצתי) והארד (אישי). הגאווה שלי נקטע במהרה על-ידי אירועי הירי הרבים במדינה אותה אני מחזיק קרוב לליבי. גזענות, פיקוח על נשקים, יחס פוגעני למהגרים ונשיא שמפזר שנאה הם במעלה הרשימה הארוכה שלי. אני בוחר להקריב את הרגע שלי היום על ראש הפודיום כדי להפנות את תשומת הלב בנושאים שבעיני חשוב לטפל בהם. אני מעודד אנשים נוספים להשתמש בפלטפורמה שלכם, כדי לקדם העצמה ושינוי", כתב.

מטילת הפטיש גוון ברי סיפרה שהיא בחרה להרים את ידה באגרוף בצורה ספונטנית יותר בזמן שעמדה על הפודיום וטענה שלא תכננה ליצור "מלחמה תקשורתית" לדבריה, אלא בעיקר לציין את השנה הקשה שהיא עברה באופן אישי ואת השנה הקשה שעברה המדינה שלה. "זאת רק עדות לכל מה שעברתי בשנה האחרונה, וכל מה שעבר על המדינה בשנה האחרונה. הרבה דברים צריכים להיעשות ולהגיד ולשנות. אני לא מנסה לפתוח במלחמה פוליטית או להתנהג כמו שאני יודעת הכל או משהו כזה. אני רק יודעת שאמריקה יכולה להצליח יותר".

ברי טענה שזאת זכותה להתבטא בצורה חופשית בזמן המשחקים על הדברים שבעיניה דורשים שינוי במדינה אותה היא אוהבת. "לכל אדם יש את השקפות העולם שלו על הדברים שמתרחשים. חופש הביטוי הוא חלק מהחוקה האמריקאית. יש לי את הזכות להרגיש את מה שאני רוצה להרגיש. זה לא זלזול במדינה. אני רוצה להבהיר זאת. אם כבר, אני עושה זאת מתוך אהבה וכבוד לאנשים במדינה".

בוועד האולימפי של ארה"ב לא אהבו את המחאה של שני הספורטאים. דובר הוועד, מארק ג'ונס, סיפר בתקשורת האמריקאית שכל הספורטאים שיצאו למשחקים הפאן האמריקאים, חתמו על הסכם לפיוהם מתחייבים לא לנצל את השתתפותם במשחקים כדי להעביר ביקורת על המדיניות של ממשל טראמפ. ג'ונס הביע את אכזבתו מהאקט של אימבודן שכבר עשה זאת בעבר במהלך אליפות העולם ב-2017 ביחד עם שותפו לנבחרת אז, הסייף מיילס צ'מלי-ווטסון ובחר להפר את ההבטחה שלו.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!