דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

זכות הצעקה / העצורים בהפגנה בפתח תקווה מחו נגד השחיתות, אבל הנהלים לא נועדו עבורם

בשבוע האחרון התמקמה מחאת סלמון טקה ז"ל מול בית היועמ"ש | המשטרה שינתה נהלים, ונערכו מעצרים | בעוד המעצרים של פעילים נגד השחיתות חוללו סערה ציבורית, טוענים במחאת סלמון טקה כי מעצרים אלימים שחוו זכו להתעלמות

מחאה מול היועץ המשפטי לממשלה כנגד השחיתות (צילום: גונן בן יצחק) | מחאה כנגד האלימות המשטרתית מול ביתו של היועמ"ש (צילום: קוני)
מחאה מול היועץ המשפטי לממשלה כנגד השחיתות (צילום: גונן בן יצחק) | מחאה כנגד האלימות המשטרתית מול ביתו של היועמ"ש (צילום: קוני)
יהל פרג'

בשנתיים האחרונות נערכות הפגנות מול וליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקווה, מחאה שעיקרה הפעלת לחץ ציבורי על מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשות השונות שבגינן נחקר. אלא שבתקופה האחרונה התקיימו באיזור גם הפגנות נגד התנהלות המשטרה, כחלק מהמחאה בעקבות מותו של סלמון טקה ז"ל מירי שוטר. ביום שישי בערב נערכה במקום מחאה של הפעילים נגד השחיתות, במהלכה נעצרו שבעה מפגינים, ככל הנראה בהשפעת נהלים חדשים ומחמירים יותר שפרסמה המשטרה. הגינויים על מעצרים אלה הגיעו מכל עבר, אך המוחים בעקבות מותו של טקה טוענים כי בימים שלפני כן נעצרו באלימות מספר פעילים במחאה, אך זכו להתעלמות תקשורתית וציבורית גורפת.

מזה חודש וחצי מוחים פעילים מהעדה האתיופית ופעילים חברתיים נוספים כנגד האלימות המשטרתית, מול ביתם של דמויות בולטות מהעולם המשפטי והפוליטי. מלבד היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט הגיעו הפעילים בין השאר לביתה של ראשת המחלקה לחקירות שוטרים קרן בן-מנחם ולביתו של שר המשפטים אמיר אוחנה. לביתו של מנדלבליט הגיעו הפעילים בשבוע האחרון, ומספר ימים לאחר מכן החליטו במשטרה להקשיח מאוד את נהלי ההפגנה באזור. בשבוע שחלף נעצרו כ-15 מפגינים ממחאת סלומון טקה, אך מעצרם זכה להתעלמות.

מחאה מול היועץ המשפטי לממשלה כנגד השחיתות (צילום: גונן בן יצחק)
מחאה מול היועץ המשפטי לממשלה כנגד השחיתות (צילום: גונן בן יצחק)

"הקשחת הנהלים באה לא רק בגלל הפגנות בנות ובני העדה יוצאי אתיופיה, אלא גם משום שבשבועות האחרונים עומדים מפגינים בקבוצות קטנות במסלול הליכתו של מנדלבליט לבית הכנסת" אומר ל'דבר' גונן בן יצחק, איש שב"כ לשעבר ודמות בולטת במחאות כנגד השחיתות. "הם לא קוראים קריאות, לא מדברים אליו אבל זה מטריף אותו. בישראל רוצים מחאה מול משרדים ריקים, לא מול אנשים שנושאים באחריות כלשהי. הפגנת האתיופים הייתה רק הקש ששבר את גב הגמל".

הנחיות חדשות

ביום שישי בערב עצרה המשטרה שבעה מפגינים נגד השחיתות שהפגינו מול מסלול הליכתו של מנדלבליט לבית הכנסת, בניגוד לנהלים שפרסמה המשטרה. לפי הודעת המשטרה, "ביום רביעי 14.8.19 הועברו הנחיות המשטרה בנוגע להפגנות בתקופה האחרונה בשכונת כפר גנים בפ"ת. ההנחיות קבעו את מיקום המחאה, זמניה, שימוש באמצעי כריזה ועוד. מספר מפגינים הגיעו לפ"ת והפרו את ההנחיות באופן בו צעדו בציר ההליכה של היועץ המשפטי לממשלה לבית הכנסת, סירבו לבקשת השוטרים להתלוות לתחנת המשטרה, כרזו במגפונים והפריעו את השוטרים במילוי תפקידם. במהלך הערב עוכבו ונעצרו 7 מפגינים ובהמשך הם ייחקרו בתחנת המשטרה."

בעקבות המעצרים, שלטענת המפגינים נעשו באגרסיביות רבה, התבטאו פוליטיקאים רבים, ביניהם אהוד ברק (המחנה הדמוקרטי) שאף נפגש עם העצורים ששוחררו. "זה לא בטורקיה ולא בוונצואלה! זה בפתח תקווה הערב", כתב ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר.

"פתאום חברי כנסת נזכרים למחות על האלימות המשטרתית, כי זה לבנים. מה אנחנו אמורים להבין מהצעד הזה? אנחנו לא חלק מהחברה? מי אמור לנו לעזור במאבק הזה?", אמר ל'דבר' מקונן (קוני) אנגדה, פעיל חברתי.

בייחס למעצרים אמש אמר קוני, "אלימות משטרתית היא אלימות משטרתית. אנחנו מכירים 16 שמות של נערים שמצאו את מותם ממפגש עם שוטרים, לא כולם אתיופים. אני לא מופתע מהתגובה של המשטרה, אלא מהתגובה של הנציגים ושל התקשורת. אנחנו מרגישים כמו נטע זר. שנתיים יש מחאה נגד השחיתות לא היו הנחיות מיוחדות, ושבוע אחרי המחאה (נגד האלימות המשטרתית – י.פ.) יש הנחיות של המשטרה. יש לי עדיין תקווה שיהיה משהו, אבל הספקות גדלים, ואני מתפכח."

מחאה כנגד האלימות המשטרתית מול ביתו של היועמ"ש (צילום: קוני)
מחאה כנגד האלימות המשטרתית מול ביתו של היועמ"ש (צילום: קוני)

 

"חודש וחצי אנחנו מוחים, אף נציג רשמי לא יצא אלינו. הדרישה שלנו היא לשחרר את הסרטון של מותו של סלמון טקה ז"ל, יש שלוש משטרות מהאזור. ואנחנו דורשים ועידת חקירה ממשלתית, שתבחן את ההתנהלות של משטרת ישראל, ואת הכאוס סביב הקהילה."

מהמשטרה לא התקבלה תגובה לטענות המוחים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!