דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נייקי

נשים בספורט / 'נייקי': ספורטאיות הן עובדות שזכאיות ללדת בלי חשש לפיטורין

לאחר מחאה של אצניות מארה"ב ובריטניה, ביטלה ענקית הספורט את הסעיפים המפלים לרעה נשים המבקשות להרות בזמן חוזה עמה | עד כה פעלה החברה להפחיד את הספורטאיות, באמצעות סעיפים בחוזה הפרסום, מלהיכנס להריון

אליסון פליקס ובתה לאחר הניצחון באליפות ארה"ב. 26 ביולי 2019 (AP Photo/Charlie Neibergall, File)
אליסון פליקס ובתה לאחר הניצחון באליפות ארה"ב. 26 ביולי 2019 (AP Photo/Charlie Neibergall, File)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

תאגיד 'נייקי' הודיע השבוע על ביטול רשמי של הסעיפים המפלים לרעה את הספורטאיות שמועסקות על ידו ובוחרות להרות. לפי הנוסח החדש של חוזי הפרסום עליהם נייקי יחתים את הספורטאיות המפרסמות את החברה, החברה אינה מורשה לבטל את החוזה או להפחית את הסכומים המשולמים בחוזה במשך 18 חודשים, החל מהחודש הראשון להריון. זהו ניצחון אדיר לספורטאיות שהתאגדו לצורך זה.

השבוע הודיע סגן נשיא השיווק של 'נייקי' ג'ק סלשר על השינוי הצפוי בחוזי הפרסום. לפי הנוסח החדש בוטל הסעיף של אי תשלום לספורטאית למשך 12 חודשי ההריון, ונוסח סעיף חדש המגן על הספורטאית למשך 18 חודשים, מהחודש הראשון לכניסתה להריון עד 9 חודשים לאחר הלידה.

החוק הסוציאלי, שמוכר ברחבי העולם כ"חופשת לידה", מכיר בזכותן של נשים ללדת ולהישאר עימם בחודשים הראשונים לחייהם, ללא החשש מפיטורין. בישראל נהוג להעניק חופשת לידה של 26 שבועות, לאישה המועסקת ע"י המעביד שאצלו היא עבדה לפחות ב-12 החודשים האחרונים.

במהלך חודש מאי החלה סערה בינלאומית לאחר שאצניות מארה"ב ובריטניה התאגדו יחדיו והתלוננו על חוזה העסקה של חברת 'נייקי' עם הספורטאיות הבכירות בעולם. לפי הפרסום ב'ניו-יורק טיימס' וב'גארדיאן', החוזה של הספורטאיות עם 'נייקי' כלל סעיף של פגיעה במשכורת אם וכאשר הספורטאיות בחרו להיכנס להריון וללדת ילדים. הסעיף נועד ליצור לחץ על הספורטאיות שלא להרות, כדי לא לאבד חלק משמעותי מהכנסתן הכלכלית.

בחברת 'נייקי' מועסקים ספורטאים רבים שמפרסמים את החברה, לחלק גדול מהספורטאים זהו מקור ההכנסה הגדול ביותר ובעל הערך הכלכלי המשמעותי ביותר. לפי פרסומים, חברת 'נייקי' הייתה חותמת על חוזים רב שנתיים ומכניסה לחוזה סעיפים של תשלום לפי ביצועי הספורטאים. במקרה של ספורטאיות, קיימים סעיפים בחוזה שאם ספורטאית נכנסת להריון ובוחרת ללדת, ההישגים הספורטיביים שלה פוחתים. ההגיון הכלכלי של החברה היה, שאם הספורטאיות לא מצליחה להגיע להישגים הנדרשים בענף הספורט בו היא מתחרה, אז הבחירה תעלה לה ב-12 חודשים ללא משכורת.

לאחר שהאצניות האמריקאיות אליסיה מונטאנו, פיבי רייט, קארה גאוצ'ר, אליסון פליקס  וג'ו פייבי הבריטית החלו במאבק כנגד החברה. לפי הטענות, מדיניות זו הובילה לכך שספורטאיות בחרו להשתתף בתחרויות ספורט במהלך שלבי הריון מתקדמים או מיהרו לחזור להתחרות זמן קצר אחרי הלידה. הרצה הבריטית פייבי רייט טענה שהיא הרגישה "שהיא עשתה משהו לא בסדר" כאשר היא בחרה ללדת את בנה.

המחאה של פליקס

לצערה הרב של ה'נייקי', מובילת המאבק ואחת הספורטאיות המובילות שהועסקו על ידיה, האצנית המעוטרת בהיסטוריה האולימפית אליסון פליקס בת ה-33, בחרה לעזוב את החברה ולעבור לחברת ההלבשה לנשים "אתלטה", בעקבות היחס שהיא זכתה שהחליטה ללדת את בתה הבכורה.

בעת חידוש החוזה העסקה ע"י חברת 'נייקי' בסוף שנת 2017, החליטו בחברה להעניק לה חוזה עם משכורת נמוכה ב-70% מהחוזה הקודם עליו חתמה. פליקס הסכימה לחוזה הנמוך יותר באופן משמעותי, אך ביקשה שאם היא תיכנס להריון והישגיה יחלשו בתקופת ההריון והלידה, המשכורת בחוזה שלה לא תפגע. היא נתקלה בסירוב מצד החברה.

על כך כתבה פליקס בחודש מאי: "אם אני, אחת הספורטאיות בעלת ערך השיווקי הגדול ביותר של 'נייקי', לא יכולה להבטיח לעצמה את ההגנה הזאת, מי כן יכולה?" פליקס ממשיכה בביקורת החברה "לא מדובר פה רק על הריון. אנחנו עשויות לעמוד מאחורי המותגים אותם אנו מפרסמות, אבל אנחנו גם צריכות לראות בהם האחראים, כאשר הם משווקים דרכינו לדור הבא של ספורטאיות וצרכניות".

לפעמים אנחנו שוכחים שספורטאיות הן למעשה עובדות. בלי קשר לפרסום שלהן או למצבן הכלכלי. מגיע להן כמו לכל העובדים בעולם, לקבל את הזכויות  שלהן מהמעסיקים שלהם באשר הם מועדוני ספורט, חברות שאותם הם מפרסמות. הצעד של נייקי הוא צעד נוסף חשוב בהגנה על זכויות העובדות בתעשיית הספורט.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!