בשעה טוב, יצאו היום (ראשון) לדרך מוניות השירות באסדרה חדשה, המאפשרת תשלום ברב-קו, וכן לממש נסיעות המשך. לפי משרד התחבורה, שלושת הקווים הראשונים יופעלו במתכונת החדשה על ידי ארגון 'מוניות תל אביב', שזכה במכרז משרד התחבורה.
מדובר בקו 4, מהתחנה המרכזית החדשה בתל אביב-יפו לחניון רידינג, דרך רח' אלנבי ובן יהודה; קו 5 מהתחנה המרכזית החדשה לשכונת בבלי ומסוף ארלוזורוב, דרך רח' דיזנגוף; וקו חדש (קו 2) משכונת כפר שלם לחוף הים בתל אביב-יפו, דרך שכונת יד אליהו ורח' אלנבי.
כמה זה עולה ?
מחיר הנסיעה יהיה 6.80 שקלים ויאפשר לבצע מעברים לאוטובוסים, במסגרת 90 דקות ממועד התיקוף. התשלום יתאפשר ברב-קו וגם בכרטיס אשראי. עם זאת, תוספת תשלום תיגבה על מעבר של נוסעי אוטובוס למונית שירות. נוסעים בעלי כרטיסי מנוי תקופתיים (חופשי יומי, שבועי וחודשי) יוכלו לבצע את הנסיעה ללא תשלום, בימי חול.
בעקבות הרפורמה יוכלו לראשונה אזרחים ותיקים ליהנות מהנחה של 50% על נסיעה במוניות השירות, בדומה להנחה לה הם זכאים בנסיעה באוטובוסים וברכבות. יו״ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי, ששימש כחבר מועצת העיר תל אביב במשך כעשרים שנה, קרא הבוקר (ראשון) למשרד התחבורה להרחיב את הניסוי לקווים נוספים בתל אביב ולערים נוספות.
חשוב לציין כי הסדר הרב קו יהיה תקף בימי חול בלבד ובשישי עד כניסת השבת. בסופי שבוע וחגים הסדר הרב-קו לא יהיה בתוקף, והנוסעים ישלמו במזומן, בדומה למוניות השירות הפעילות כיום.
השירות אמור להתרחב
במסגרת הרפורמה יפורסמו מכרזים להפעלת כ-20 אשכולות של קווי מוניות ברחבי הארץ, הכוללים כ-110 קווים. הרפורמה כוללת הוספת קווים חדשים של מוניות שירות, שימוש לראשונה של כרטיס הרב-קו בענף המוניות (בימי חול), שיאפשר לנוסעים ליהנות מכל הסדרי הנסיעה המוזלים בתחבורה הציבורית, כולל מעבר בין קווים ללא תשלום, מידע לנוסעים, מידע על נסיעות השירות באפליקציות, הזמנת מקומות בנסיעות בינעירוניות ועוד.
עם זאת, חלק מהמכרזים להפעלת הקווים מתעכבים, והנוסעים ימתינו עוד זמן רב לפני שיוכלו לנסוע בהם. ככלל, הרחבת השירות במוניות השירות, תרחיב בפועל את שירותי התחבורה הציבורית בשבת.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו, מחזיקת תיק התחבורה, בירכה על הרפורמה: "על רפורמת מוניות השירות הוחלט כבר ב-2006, אולם במשך שנים היא הייתה תקועה בצינורות, הענף כולו נפגע קשות, הפופולריות שלו פחתה וכמות הרשיונות ירדה מ-2,500 שניתנו במקור ל-800 בלבד שהיו פעילים, בעיקר עקב אי היכולת להשתמש ברב קו ליהנות מהנחות והסדרי נסיעה.
מאז מוניתי לתפקידי וקיבלתי את תיק התחבורה, בשנת 2014, אני מקדמת את יישום הרפורמה, לאחר שרישיון ההפעלה לחברות עמד בפני ביטול וחודש אחת לחצי שנה באופן זמני. רק לאחר מאבק ארוך ועשרות דיונים שהתקיימו בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של איתן כבל, הצלחנו להוציא את הרפורמה לפועל, כולל שילוב הרב קו כאמצעי תשלום, כפי שדרשו גם המפעילים.
הרפורמה הזאת היא נדבך חשוב מאוד גם לכינונה של תחבורה ציבורית בשבת. כבר היום תל אביב יפו נהנית ממעמדה כ'עיר ללא הפסקה', בזכות מוניות השירות בעיר, שהן התחבורה הציבורית היחידה שעובדת בעיר כשהאוטובוסים ישנים והרכבת שובתת. הרחבת הקווים כך שיחברו גם ערים אחרות לתל אביב-יפו בסופי שבוע היא בשורה חברתית חשובה מאין כמותה, שתצרף עוד משתמשים לתחבורה הציבורית."
בשורה גם לבעלי האייפון
העדכון הבא של מערכת ההפעלה IOS, אמור לאפשר גם לבעלי אייפון להטעין את הרב-קו בעזרת הטלפון, מה שהתאפשר עד כה רק לבעלי טלפון מסוג אנדרואיד בעלי שבב NFC. באתר רב-קו און-ליין ניתן להירשם לעדכון במייל כאשר האפשרות תהפוך לזמינה.