דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

בדרך לשביתה? / מזכ"לית הסתדרות המורים נגד האוצר: "זורקים מספרים במיליונים, זה מה שגזלתם מאיתנו"

יפה בן דוד הזהירה כי שנת הלימודים לא תיפתח אם לא תהיה התקדמות במו"מ על הפנסיה, חישוב ימי המחלה ורפורמת השילוב בחינוך המיוחד: "אם אנשי האוצר מתכוונים להמשיך לגרור רגליים ולסחוב אותנו עד היום האחרון ואז ללכת לבית הדין, אנחנו נספר את מה שגזלו לעובדי ההוראה"

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90).
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90).
דוד טברסקי

"אני לא רוצה לא לקלקל שמחות. אם האוצר לא ייענה לדרישות שלנו, אנחנו חד וחלק לא נפתח את שנת הלימודים", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד בכנס היערכות לפתיחת שנת הלימודים תש"ף של מרכז השלטון המקומי שנערך אתמול (ראשון) במועצה האזורית יד בנימין. בן דוד תקפה בחריפות את אנשי משרד האוצר שלאנשיו קראה "עבריינים עם רישיון" ודרשה משר החינוך ושר האוצר להתערב במשבר. "הם לקחו וגזלו דברים, ואני אומרת את זה כי יש לי עובדות", אמרה.

"בלי ציבור עובדי ההוראה אין בטחון, אין כלכלה ואין כלום. הגיע הזמן שמדינת ישראל תיתן להם את הכבוד הראוי", אמרה בן דוד, "אם אנשי האוצר מתכוונים להמשיך לגרור רגליים ולסחוב אותנו עד היום האחרון ואז ללכת לבית הדין, אנחנו נספר את מה שגזלו לעובדי ההוראה. אנחנו מדברים עם עובדות". בן דוד ציינה שהיא עתידה להיפגש עם אנשי משרד האוצר לאחר הכנס, ושקיבלה פניה מכיוון ראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב בנושא.

כיתה בבית ספר בצפת (דוד כהן / פלאש90)
כיתה בבית ספר בצפת (דוד כהן / פלאש90)

בן דוד הוסיפה כי "כל פעם האוצר זורק מספרים במיליונים. כל מספר שאתם זורקים זה מה שגזלתם מהמורים. אלו בדיוק הכספים שהייתם צריכים לשלם לציבור עובדי ההוראה בפנסיות. בכל מקום עבודה מסודר אחר עובד יודע מה יהיה איתו, רק אצל עובדות ההוראה זה שונה, למה, כי אנחנו נשים? נגמרה הקייטנה, אנחנו נשים דעתניות ואנחנו נעמוד על שלנו ואנחנו נקבל את מה שמגיע לנו".

בן דוד הזכירה שבנוסף למאבק הפניות ההסתדרות מבקשת להספיק לחשב את פדיון ימי המחלה לקראת הפנסיה כפי שהוא כיום, בו משרד החינוך מנכה בממוצע 1.4 ימים מכל יום מחלה שלוקח עובד, והדפה את הביקורת על כך שההסתדרות מנצלת את תקופת ממשלת המעבר לדרוש דרישות. "אנחנו דנים בנושאים מזה שנתיים בידיים נקיות ונפש חפצה", אמרה, "זו פשוט התעללות. המדינה הפקירה את עובדי ההוראה".

"אנחנו לא מתנגדים לשילוב הילדים, אבל יש לנו אחריות על השילוב" אמרה בן דוד והעבירה ביקורת על כך שרפורמת החינוך במיוחד קוראת במקביל לקיצוץ בתקציבים ואי הכשרת מורים מתאימים. "זו תהיה בכייה לדורות. ייפגעו המורים, ההורים, ילדי החינוך המשלב והילדים הרגילים. רוצים להוביל מהלך כזה – תכשירו את המורים במכללות, תוסיפו עובדים פרה רפואיים. מדברים איתי על שוויון, איפה ייפגעו הילדים? בפריפריות שם רק ירחיבו ויעמיקו את אי השוויון".

שר החינוך רפי פרץ: "מקווה שנפתור את המשבר"

בכנס ההיערכות השתתף גם שר החינוך רפי פרץ, שהתייחס בדבריו בעקיפין למשבר המורים. "אני מקווה לפתוח בצורה חלקה וטובה את שנת הלימודים, אני מקווה שנפתור את המשבר ושנת הלימודים תפתח בצורה חלקה וטובה", אמר השר.

שר החינוך רפי פרץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החינוך רפי פרץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בעוד מרבית הדוברים בכנס המנומנם יחסית דיברו בשבח מערכת החינוך בישראל, נאומה של בן דוד סימן קו פוליטי ברור אל נוכח הציפייה מהמורים לא לשבות. חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי הביע תמיכה במאבק של הסתדרות המורים. "בסוף מדינת ישראל צריכה לקחת את המורים ולהעריך אותם. גם אותי מעצבן לשמוע שספטמבר לא ייפתח כמו שצריך, אבל בסוף אנחנו צריכים לדאוג למורים. צריך  להעביר את עשרות המיליונים לחינוך המיוחד, ושהכסף שמגיע למורים יגיע אליהם".

יו"ר ארגון המורים רן ארז: "פקידי האוצר מנהלים את מערכת החינוך"

יו"ר ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים רן ארז שיבח את בן דוד על המאבק שהיא מובילה, וציין בעצמו שהארגון ישקול אם להכריז על סכסוך עבודה, אותו הגדיר כ"הכרחי". עם זאת, הוא הוסיף כי כרגע אינו מתכנן מאבקים גדולים, מאחר שהארגון מקיים שיח עם מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב.

גם ארז הצטרף לביקורת של בן דוד על כוחו העודף של משרד האוצר בעיצוב המדיניות הנוכחית: "משרד האוצר אנשים חכמים ותמיד רקדו על שני החתונות. כל מה שעשו באוצר לאורך השנים זה הפרד ומשול, נח להם לטפל בארגונים אחד אחד. לכל החלטה חינוכית יש השלכות כלכליות, ולכל החלטה כלכלה יש השלכות פדגוגיות. ברגע שמנכ"ל קיבל החלטה, מגיע פקיד אוצר ואומר 'סליחה, צריך לסגור'. בשליטה שלהם בתקציב, פקידי האוצר מנהלים את מערכת החינוך. וגם בדברים הטובים שהם מנסים לעשות במערכת החינוך הם לא תמיד מצליחים. היום חסרים לנו מורים ומנהלים ואף אחד לא שואל את עצמו מדוע. התשובה היא השכר, תנאי העבודה, היחס של ההורים".

יו"ר ארגון המורים, רן ארז (צילום: דבר ראשון)
יו"ר ארגון המורים, רן ארז (צילום: דבר ראשון)

ארז ביקר גם את שר החינוך היוצא, נפתלי בנט, על כך שכמעט ולא התייחס לבעיות של המורים. ארז פנה לשר החינוך פרץ ואמר "יש לך הרבה מאוד בעיות על השולחן, כי בארבע השנים האחרונות לא נפתרו כמעט בעיות".

ארז מחה על המעבר התדיר של בתי ספר בין בעלויות שונות שנעשים פעמים רבות באופן חפוז, ללא פיקוח נאות ובאופן שפוגע בזכויות ובתנאי העבודה של המורים. "בימי הביניים הייתה תופעה שלבעלי האחוזות היו כפרים של צמיתים, שהזיזו אותם ביחד עם הקרקע.. אנחנו חשים היום במערכת החינוך שכולה בבעלות השלטון המקומי כמו אותם צמיתים, שעסוקים כל הזמן בהעברת בעלויות. בכל מעבר של בעלות אחד לשני, כמו שרוצים לצנן תה רותח על ידי העברת תה מכוס לכוס, עד שבסוף יש פחות בכוס כי נפל בדרך, כך זכויות המורים נפגעות ומדינת ישראל נותנת לזה יד". הוא הוסיף כי הארגון מתכוון לקדם מאבק למען זכויות המנהלים, שלחלקם לא מופרשות זכויות סוציאליות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!