דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קמפיין

סולידריות עולמית / בקצה השני של קופסת השימורים: מנהיגת איגודים בדרך לכלא

חברת השימורים האמריקנית צ'יקן אוף דה סי מבטיחה "ים של טוב", אבל חברת קבלן שהיא פועלת דרכה באינדונזיה מנסה לשלוח אם צעירה שנלחמה על זכויות העובדים בתאגיד לכלא | קמפיין בינלאומי קורא לשחרורה, וגם אתם יכולים לעזור

מפעל מזון לעיבוד מאכלי ים באינדונזיה (Norjipin Saidi / Shutterstock.com)
מפעל מזון לעיבוד מאכלי ים באינדונזיה (Norjipin Saidi / Shutterstock.com)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

חברת  "צ'יקן אוף דה סי" (Chicken of the Sea) היא אחת מיצרניות השימורים מהים הגדולות באסיה, והמותג ומוצריו מוכרים היטב גם ביבשת אמריקה. החברה, שמשרדיה יושבים בקליפורניה ארה"ב, מבטיחה "ים של טוב" ומרבה גם לעסוק בקיימות, אך בחצר האחורית שלה דברים אחרת: אחת מקבלניות המשנה של החברה מנסה כעת לשלוח לכלא מנהיגת מקצועי ב'חצר האחורית' של באינדונזיה.

כמו חברות רבות של אוכל מן הים, קונה החברה שירותים מתאגיד בי.אמ.איי (Bumi Menara Internusa), המתמחה שהשגת המזון ושימורו. התאגיד הממוקם במאמפונג, אינדונזיה ומהווה חלק מרכזי בשרשרת הייצור העולמית של החברה, פועל בפרקטיקות מתעללות ופוגעניות שמשפיעות על הרבה נשים שעובדות שם.

מזכירת איגוד מקצועי רני דזמיריה, אם צעירה, הצליחה לצרף את עובדי BMI לתכנית לביטוח בריאות חובה של הממשלה מאז שהיא חזרה מחופשת לידה. כנקמה, רני נעצרה ונכלאה בהתעקשות החברה ב-17 במאי, ועומדת כעת לדין. כתב האישום שכבר הגיע לבית משפט, שלטענת האיגודים המקצועיים מתעלם מהדין ומהצדק באופן קבוע, עלול להוביל לעונשים כבדים במיוחד.  BMI דורשת 6 שנות מאסר – העונש המקסימלי – בגין עבירה שביצעה לפני 8 שנים, כשהגישה תעודת תיכון מזויפת בכדי לקבל את התפקיד. נושא זה של תעודת תיכון מזויפת לעולם לא היה עניין עד שהחברה לא נאלצה להשתתף בביטוח הבריאות של העובדים. BMI אמרה לרני שהיא יכולה לצאת מהעניין נקייה אם תתפטר מתפקידה באיגוד המקצועי. היא סירבה.

בתגובה לאירועים אלה, קורא האיגוד המקצועי הבינלאומי למזון, מלונאות, חקלאות, בו חברה גם ההסתדרות הכללית, למותג המצליח Chicken of the Sea לגלות אחריות למה שקורה בשרשרת הייצור העולמית שלו. לטענת האיגוד, מזה חודשים האיגודים המקצועיים מקיימים הפגנות ענק  מול BMI.

האיגוד העולמי נותן גב לעובדים המקומיים ולמאבקם, ובעזרת פלטפורמת לייבור סטארט פתח בקמפיין עולמי להפעלת לחץ על המותג המוכר לקחת אחריות על העובדים בשרשרת הייצור שלו.

בעולם של מותגי צריכה ברורים, כוח של הפעלת לחץ צרכני הוא בעל משמעות כלכלית גדולה ויכול להוות מנוף לחץ להשגת צדק ולשמירה על זכויות אדם וזכויות עובדים במקום.

היום הטכנולוגיה מאפשרת בלחיצת כפתור לשלוח הודעה למנכל החברה לבטל את האישומים נגד פעילת האיגוד המקצועי. להשתתפות בקמפיין לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!