דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב

בחירות בארה"ב / קלינטון הכריזה שזכתה במועמדות, סנדרס מסרב לפרוש

בנאומה התייחסה להיותה האישה הראשונה המועמדת לנשיאות ואמרה כי זהו אירוע היסטורי. למרות שסיכוייו של סנדרס אפסיים, הצהיר יריבה בנאום לוחמני כי "המאבק ממשיך"

צילום: AP Photo/Julio Cortez
צילום: AP Photo/Julio Cortez

הילארי קלינטון הכריזה היום (רביעי) על ניצחונה בקרב הסוער על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית. קלינטון הכריזה על נצחונה לאחר שהגיעה לכמות הנציגים הנדרשת בכדי לזכות במועמדות, ולאחר שכבר הוכרזה על ידי סוכנות הידיעות איי.פי כמועמדת. קלינטון תהיה לאישה הראשונה המנהיגה את אחת המפלגות הגדולות בארה"ב כמועמדת הראשונה לנשיאות.

"מטרת הקמפיין הזה היא להראות שאין שום תקרה, אין שום גבול לאף אחד מאיתנו. לראשונה בהיסטוריה של האומה שלנו, יש מועמדת אישה לנשיאות ארצות הברית באחת המפלגות הגדולות" אמרה קלינטון במהלך הפגנה נרגשת בברוקלין, שמונה שנים לאחר הקמפיין הראשון שלה למועמדות, בו הפסידה לנשיא המכהן ברק אובמה.

לפי ספירת סוכנות הידיעות איי.פי, קלינטון הצליחה להבטיח כבר אתמול את מועמדותה כששיכנעה מספיק 'נציגי-על' לתמוך בה ('נציגי-על' הם נציגים בועידת המפלגה הבוחרת את המועמד לנשיאות, שרשאים להחליט בעצמם במי יתמכו). לתומכים בה נוספו היום גם נציגי המדינות ניו ג'רזי, ניו מקסימו ודרום דקוטה בהם זכתה בבחירות המקדימות אתמול (שלישי). קלינטון תנצח ככל הנראה גם בבחירות המקדימות במדינת קליפורניה, שלה מספר גבוה במיוחד של נציגים בועידה. בצפון דקוטה הפסידה קלינטון למועמד המתחרה ברני סנדרס.

למרות כל ההערכות בתקופה האחרונה על ניצחונה של קלינטון, המשיך סנדרס להוביל קמפיין אגרסיבי וסירב לפרוש מהמירוץ. בנאום שנשא היום (רביעי) אמר סנדרס כי הקמפיין ממשיך וכי הוא יילחם על "כל קול וכל נציג". סנדרס אף סימן את היעד הבא – הפריימריז בוושינגטון בשבוע הבא. למרות שכבר תקופה ארוכה הסיכויים לניצחנו קלושים, המשיכו תומכיו של סנדרס לנסות ולהוכיח שאפשרות כזו קיימת. כעת עולה השאלה האם יפרוש סנדרס מהמרוץ ויקרא לתומכיו לתמוך בהילרי. אם יוביל סנדרס את תומכיו לפיצול במפלגה הדמוקרטית, הוא עלול להסב לקלינטון נזקים אלוקטרלים קשים.

קלינטון, שנהנתה מתמיכת הממסד הדמוקרטי ומהיותה מתמודדת ותיקה ופוליטקאית מוערכת, ניצבת בפני אתגר קשה בימים הקרובים. עליה לחדד את הפער בינה לבין המועמד הרפובליקני המשוער – דונלד טראמפ, ובמקביל לפנות לאותם תומכים נלהבים של יריבה ברני סנדרס, המתעקשים להמשיך את הקמפיין שלו עד הועידה הדמוקרטית. קלינטון ניסתה להתחבר לתומכיו של סנדרס על ידי איזכור נאומה מ-2008: "זה אף פעם לא מרגיש טוב לשים את ליבך על מטרה או על מועמד בו אתה מאמין ולהפסיד. אני מכירה את ההרגשה הזו היטב. אבל בעודנו מסתכלים על הקרבות שמולנו, עלינו לזכור מה מאחד בינינו".

צילום: AP Photo/John Locher
צילום: AP Photo/John Locher

הישגיו של סנדרס ראויים לציון יחסית למועמד שלא היה מוכר לרוב האמריקאים לפני תחילת המרוץ. הוא משך קהלים ענקיים לעצרות הבחירות שלו ברחבי המדינה וייצר מערך תרומות אדיר המבוסס בעיקר על תרומות קטנות. סנדרס זכה לפופולריות מיוחדת בקרב בוחרים צעירים ועצמאיים. בעוד קלינטון נשענת על הממסד הדמוקרטי, הצליח סנדרס לפנות להרבה מצביעים עצמאיים, שאינם מצביעים באופן קבוע לאחת המפלגות הגדולות. חלק ממצביעים אלה, עלולים כעת לא להצביע ואף להצביע לטראמפ, הנתפס בעצמו כמועמד עצמאי המגיע מחוץ לממסד המפלגתי. טראמפ כבר זיהה פוטנציאל זה ופנה לבוחריו המאוכזבים של סנדרס וקרא להם להצביע לו. בדבריו רמז טראמפ כי ניצחונה של הילרי הושג באמצעות חיבורה לממסד הדמוקרטי ובתמיכת "נציגי העל".

את טרמאפ האשימה קלינטון שנצחונו הוא הושג באמצעות "הפחדה וזריית מלח על הפצעים, ועל ידי כך שהזכיר לנו באופן יומיומי כמה גדול הוא". קלינטון ממשיכה לתקוף את טראמפ ולטעון כי הוא "אינו מתאים" להיות נשיא.

טראמפ, מצידו, מחפש גם הוא את תמיכתם של אותם עצמאיים. בנאום שנשא אמר כי "הבחירות האלה הן לא על דמוקרטים או רפובליקנים, הן על מי ינהל את המדינה הזאת: האינטרסים או האנשים" טראמפ הבטיח שיישא נאום מיוחד בשבוע הבא, בו יעסוק בקלינטון ובבעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון.

אחרי ניצחונה בניו ג'רזי, לקלינטון היו 2,469 נציגים בעוד לסנדרס יש 1,637 נציגים, כולל נציגי על.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!