דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

שומרי הסף / ההסתדרות דורשת ממשרד הרווחה: שלמו לעובדים עבור הכוננויות

בשבוע שעבר הודיעה המדינה לעובדי הרווחה על קיצוץ רטרואקטיבי על שכר הכוננויות שלהם | בהסתדרות הגישו בקשה לצו מניעה | יו"ר מועצת העובדים הארצית במשרד הרווחה: "משרד האוצר מבקש שנחליט מי מבין העובדים עוסק בדיני נפשות ומי לא" | האוצר: הכל היה ידוע מראש

הפגנת העו"סיות, דצמבר 2018, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: איגוד העובדות הסוציאליות)
הפגנת העו"סיות, דצמבר 2018, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: איגוד העובדות הסוציאליות)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו, בקשה לצו מניעה אשר יאסור על המדינה (משרדי האוצר והרווחה) לבטל תשלום עבור כוננויות לעובדי משרד הרווחה, ויאסור להפחית רטרואקטיבית שכר על כוננויות שכבר בוצעו ודווחו. הדיון בבקשה יתקיים מחר בבוקר.

הבקשה הוגשה בעקבות הודעת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בשבוע שעבר, לעובדים, כי לא ישלם להם שכר עבור כוננויות, רטרואקטיבית מחודש יולי. הקיצוץ בשעות הנוספות נעשה ללא משא ומתן עם נציגות העובדים, כפי שנעשה במשרדי ממשלה אחרים.

הדבר צפוי לפגוע בתנאי השכר והתעסוקה של למעלה מ-3,000 עובדי משרד הרווחה, בהם חוקרי ילדים, קציני מבחן ועובדים סוציאליים. כפועל יוצא מכך, עלולות להיפגע גם האוכלוסיות המוחלשות אשר נזקקות לשירותי גורמי הרווחה, 24 שעות ביממה. יו"ר מועצת העובדים הארצית במשרד הרווחה, מזל גולן, מסרה: "מחזיקים את עובדי משרד הרווחה כבני ערובה בסכסוך של גורמים אחרים. משרד האוצר מבקש שנחליט מי מבין העובדים עוסק בדיני נפשות ומי לא. ילדה שעוברת אונס אחרי השעה 16:00 זה דיני נפשות? אישה שצריכה הגנה במקלט זה דיני נפשות? כל ההיתממות של האוצר יוצרת מצב שהוא פוגע בחוסים, במוגבלים ובחסרי ישע. אם לא יאפשרו לעובדים לקבל שכר על שעות נוספות, אני אומר לעובדים: בשעה 16:00 אתם הולכים הביתה. כל  פנייה דחופה לטיפול בשעות הערב תופנה למשרד של ראש הממשלה נתניהו. עובדי משרד הרווחה הם כיפת הברזל של האוכלוסיות המוחלשות במדינת ישראל. אם נתניהו יחליט שהן לא צריכות מיגון – בבקשה. הוא השר המכהן ושייקח אחריות".

מזל גולן, יו"ר ועד עובדי משרד הרווחה והשירותים החברתיים (ללא קרדיט)
מזל גולן, יו"ר ועד עובדי משרד הרווחה והשירותים החברתיים (ללא קרדיט)

בבקשה שהוגשה לבית הדין נכתב, בין היתר: "ההחלטה מובילה להפקרה קשה וחסרת אחריות של האוכלוסיות שהמשרד ועובדיו מחויבים לטפל ולתת להן מענה ובכללן קשישים, קטינים וחסרי ישע. כך למשל, כתוצאה מההחלטה לא יינתן מענה של עובדים סוציאליים ומפקחים, במקרים שמצריכים נקיטת פעולות הכרחיות כגון הוצאת קטין מביתו והעברתו למשמורת במעון נעול או הוצאה מידית של נשים מוכות למקלט חירום […] אין לעלות על הדעת כי עובדי המשרד יהיו זמינים לכל הקריאות המגיעות בכל שעה, ללא הקצאת כוננויות כנדרש או כי בעת הצורך יימצא חוקר או עובד סוציאלי זמין ופנוי להיענות לקריאה".

עוד צוין בבקשה כי, "להחלטת משרד הרווחה קדמה החלטת ממשלה בדבר קיצוץ בהוצאות משרדי הממשלה בגין שעות נוספות וכוננויות, אך דווקא במשרד הרווחה החליטה המדינה ליישם את ההחלטה ללא משא ומתן וממניעים בלתי ענייניים. לעומת זאת, במשרדי ממשלה אחרים לא יושמה ההחלטה בצורה חד צדדית וגורפת, לא כל שכן באופן רטרואקטיבי" […] "נראה כי עובדי משרד הרווחה נלכדו כבני ערובה בסכסוך שאינו נוגע אליהם בין משרד האוצר למשרד הרווחה, עקב סירובו של המוסד לביטוח לאומי להעביר לאוצר עודפי תקציב כפי שנעשה בשנים עברו. כך או כך, הפגיעה בעובדים וההשלכות על הציבור אינן מתקבלות על הדעת".

"אנחנו מטפלים בהכל"

גולן אמרה ל'דבר': "כל יום יש מקרים, זאת פגיעה באוכלוסיה הכי מוחלשת בחברה הישראלית. העו"סיות הן כיפת הברזל, משרד הרווחה זה כיפת הברזל וביבי שם עלינו קצוץ. אני דואגת לעובדים. העובדים גם ככה עובדים בתנאים מכפירים. חוקר ילדים מדבר איתי בשישי בערב, על ילדה בת 5 מדממת שכנראה נאנסה, הרופא והאחות בוכים, אם הוא לא לוקח ממנה עדות התוקף שלה משתחרר, ועל זה לא משלמים לנו. אישה שהרביצו לה וצריך לפנות למקלט, ילדה שההורים שלה בתור עונש תלשו לה את הציפורניים, ילדים חבולים שצריך לפנות למרכז חירום, אנחנו מטפלים בהכל.

"איפה הסולידריות והחמלה? מול רקטה פיזית יודעים מה לעשות אבל כל התחלואים לא?" תוהה גולן על המצב הנוכחי. "מתקשרים אלינו כל הזמן בשעות לא שעות, תמיד אנחנו זמינים לכל דבר. את משרד הבריאות החריגו ואותנו לא בגלל שפיגלר והאוצר. למה אותנו לא מחריגים? הגיעו להסדר עם כל המשרדים האחרים ורק איתנו לא, זה מקומם. כל התחומים אצלנו עוסקים בדיני נפשות, כולם תומכי לחימה, אין מישהו שהוא מציל חיים ומישהו שלא".

הילה גושן מדריכה בכירה של חוקרי ילדים מסבירה על הכוננויות: "מהשעה 16 אחרי הצהריים ועד 8 בבוקר מחזיקים מערך כוננים שיוצאים למקרים דחופים כשהמשטרה פונה, ואין אפשרות לדחות את החקירה למחר. דוגמאות מהחודש האחרון: ילדה בת 8 וחצי שהייתה עדה לרצח של אבא שלה, והיה צריך לגבות ממנה עדות דחופה, ילדה שהתגלתה בערב כפותה והועברה לבית חולים והייתה חייבת להתבצע חקירה מיד כדי שרופא יוכל לבדוק אותה. רק בחודש אוגוסט היו 500 מקרים וזה נחשב חודש "חלש". המשטרה מוגבלת, לא יכולה לחקור ילדים מתחת לגיל 14".

הבקשה הוגשה ע"י ההסתדרות, הסתדרות עובדי המדינה וועד עובדי משרד העבודה והרווחה, באמצעות ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי עו"ד חנה שניצר-רהב ובאמצעות עו"ד תהילה בנישו מהלשכה.

תגובת האוצר: "החלטת ממשלה שהתקבלה עוד בינואר 2018, מחייבת את כלל משרדי הממשלה בהפחתה של שעות נוספות וכוננויות, ומשאירה את תעדוף חלוקת המשאבים בידי הנהלת המשרד.  לצערנו, בחרה הנהלת משרד הרווחה להתעלם מהחלטה זו. התנהלות זו, בה הקצה המשרד שעות נוספות וכוננויות בלא כל תעדוף בין עובדים המעניקים שירותים חיוניים לעובדי מנהלה הובילה לכך שסך השעות הנוספות והכוננויות מוצו כבר בשלב זה של השנה, ובתוכן גם אלה של העובדים המעניקים שירותים חיוניים. למרות זאת, משרד האוצר הודיע כי ימשיך לתקצב כוננויות ושעות נוספות לעובדים המעניקים שירותים חיוניים במטרה למנוע פגיעה באוכלוסיות מוחלשות. נכון לעכשיו, סירובו של משרד הרווחה להעביר רשימה מסודרת בנושא הוא שמעכב התקדמות והגעה לפתרון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!