דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מחדל צפית / הורי ההרוגים באסון מכינת בני ציון דורשים ועדת חקירה ממלכתית ומזהירים מפני אסון נוסף

יותר משנה אחרי מותם הטרגי של עשרה בני נוער במהלך טיול בנחל צפית ההורים מזהירים שעולם כמנהגו נוהג, ושהתרבות שבתוכה פעלה מכינת בני ציון לא השתנתה | רותם בר שלום, אמה של אילן ז"ל: ״פשוט מורחים אותנו, הגוף שכשל בודק את עצמו? צריך ועדת בדיקה חיצונית״

מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
דוד טברסקי

עם ביקורת קשה על התנהלות המדינה והמכינות הקדם צבאיות, הורי עשרת הנערות והנער שנספו באסון השיטפון בנחל צפית מחדשים את המאבק להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, ומזהירים: למרות הפקת הלקחים, אין מי שיישם את הפיקוח הנדרש על המכינות והאסון הבא הוא עניין של זמן.

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית.
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית.

"הדרישה האחת שלגביה אין חילוקי דעות בקרב ההורים היא להקים את ועדת החקירה הממלכתית שתבחן את התנהלות המכינות", אמרה השבוע ל'דבר' אתי בללי, אמה של גלי ז"ל. "מה קרה מאז כל הפגישות? לא קרה כלום. יש לנו הרבה ביקורת כי זו לא צריכה להיות המלחמה שלנו בלבד. הנה אנחנו פותחים שנה נוספת, וככל שיעברו השנים מן הסתם הזיכרון והעניין ילכו ויתמעטו ויחד איתם גם הסכנה שהדברים שנמצאים שם ולא טופלו ירימו את הראש עוד פעם, באסון כזה או אחר". היום (חמישי) יפגינו ההורים מול הכנסת במטרה לעורר את דעת הקהל לחשיבותה של הקמת ועדת החקירה.

דורית ברהום, אמה של מעיין ז״ל: כל נושא המנהיגות והאחריות שמאפיין את עולם המכינות בא לי בפרצוף, כי אף אחד ממועצת המכינות לא הרים את הכפפה. הם אומרים שהם רוצים להצטרף למאבק למען ועדת החקירה אבל הם לא עשו שום דבר

האסון בנחל צפית שבמדבר יהודה אירע ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש של המכינה הקדם הצבאית 'בני ציון' בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להיכנס למכינה בשנה שלאחר מכן. למרות התרעות מקדימות על שטפונות בנחלי האזור שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל ולאחר מספר שעות החל בו שטפון עז שגרם לעשרה בני נוער לטבוע למוות. בעקבות האסון עלה כי טיולי המכינות הקדם צבאיות אינם מפוקחים על ידי משרד החינוך והם אינם כפופים להוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא טיולים, בדומה לבתי ספר, תנועות נוער וכל מסגרת פורמלית אחרת.

מיד לאחר האסון הקימו משרד החינוך ומשרד הביטחון (האחראים במשותף על פעילות המכינות) ועדה בין משרדית לבדיקת התנהלות המכינות שהגישה את מסקנותיה ביולי 2018, עד כה מסקנות הוועדה לא הפכו לחקיקה מחייבת. המשרד מאפשר למכינות שרוצות בכך להסתייע בחדר מצב טיולים שמפעילה החברה להגנת הטבע, אך הן לא מחויבות לכך בחוק. עמותה המאגדת בתוכה את המכינות הקדם צבאיות, הקימה גם היא ועדת בדיקה בראשות מפכ"ל המשטרה לשעבר שלמה אהרונישקי.

רותם בר שלום, אמה של אילן ז"ל: יותר קל להגיד מחבלים הרגו עשרה ילדים. קשה נורא לראות את המציאות כמו שהיא ולהגיד 'האנשים שלנו, חלק מאתנו, הרגו את הילדים האלו בחוצפה, בזחיחות וביהירות שלהם׳. זה מה שאיפשר להם לחשוב שלא צריך פיקוח של חדר מצב ושאפשר להתנהג כמו במערב פרוע

למרות פרסום הדוחות השונים ופגישות של ההורים השכולים עם שר החינוך לשעבר נפתלי בנט, שר החינוך בהווה רפי פרץ ואף ראש הממשלה בנימין נתניהו, ההורים מזהירים שבאופן עמוק, דבר לא השתנה.

"הדוחות שיצאו עד עכשיו מקוממים, אחד יותר מהשני" מוסיפה בללי, "הם מוכיחים שאין מספיק נהלים ואין מספיק בטיחות אבל חוץ מלכתוב את זה, לא קרה שום דבר, והסיבה היא שמשרד החינוך ומשרד הביטחון לא רוצים לקחת את הנושא הזה עד הסוף, ואף אחד לא חושב להכריח אותם כי אין ועדה."

דורית ברהום (מימין) (באדיבות המצולמת)
דורית ברהום (מימין) (באדיבות המצולמת)

"יש לי טעם מר מאוד בפה מהחודשים האחרונים", הוסיפה דורית ברהום, אמה של מעיין ז"ל, שיחד עם בללי והורים נוספים מובילה את חידוש המאבק על הקמת הוועדה בחודשים האחרונים. ברהום לקחה חלק פעיל בהפגנות מול מכינת בני ציון במטרה למנוע את פתיחתה מחדש. לטענתה, שרי החינוך, נפתלי בנט ורפי פרץ לא קידמו את עניינם של ההורים למרות ההבטחות. "כשעושים ועדת חקירה שבודקת משרדים, אומרים שמישהו כשל בתוך המשרד שלך ואתה כראש המשרד אחראי על מה שקרה. לכן כל אחד רוצה להעביר את זה למקום אחר" טענה, "אנחנו שלחנו את הבת שלנו למכינה קדם צבאית, משמע הכנה לצבא. ומשרד הביטחון כלל לא נענה לפניותינו ושר הבטחון לא נפגש איתנו."

לטענת ברהום, בנט יצר תדמית של שר שמתכוון להתייחס ברצינות לנושא אך לא עשה זאת, בעוד פרץ, שבשיחה סגורה מול הורים הבטיח שהנושא יהיה אחד הראשונים בהם יטפל במשרד, חזר בו מאוחר יותר כי חלק מהשיחה הודלף לתקשורת. "מנסים להעביר את תפוח האדמה הלוהט הזה למישהו אחר", אמרה.

לביקורת על משרד החינוך מצטרפת גם רותם בר שלום, אמה של אילן ז"ל. "אין דרך לתאר את זה. הם פשוט מרחו אותנו, מה שהיה היה בכאילו" אמרה ל'דבר', "אז משרד החינוך הוציא דו״ח אבל זה בעצם גוף שבודק את עצמו. ומה שאנחנו כל הזמן אומרים שצריכה להיות ועדת בדיקה חיצונית כי לא הגיוני שגוף שכשל יבדוק את עצמו."

רותם בר שלום עם בתה אילן ז"ל (באדיבות המצולמת)
רותם בר שלום עם בתה אילן ז"ל (באדיבות המצולמת)

גורם נוסף אליו מכוונים ההורים את חיצי הביקורת הוא מועצת המכינות, שבדצמבר 2018 הוציאה דו״ח נהלי בטיחות חדש לכל המכינות שתחתיה. עם זאת, יום לאחר האסון הודיע מנכ"ל המועצה, עו"ד דני זמיר, שהמועצה היא גוף וולנטרי ואינה אחראית לפקח על פעילות המכינות.

"כולם מביעים זעזוע מהאסון הנורא הזה, אבל אף אחד לא לוקח על זה אחריות", אומרת ברהום, "כל נושא המנהיגות והאחריות שמאפיין את עולם המכינות בא לי בפרצוף כי אף אחד ממועצת המכינות לא הרים את הכפפה. הם אומרים שהם רוצים להצטרף למאבק למען ועדת החקירה, אבל הם לא עשו שום דבר״.

בר שלום הוסיפה כי "התפיסה הזו של ללכת על הקצה, הזחיחות הזו, היהירות, ה'אנחנו' מעל לכל ובגלל זה לא צריך להיות פיקוח של חדר מצב, שאפשר להתנהג כמו מערב פרוע, זה בין היתר מה שגרם למחדל הנוראי הזה". לטענתה, "מועצת המכינות היא גוף שאנחנו משלמים לו כספי ציבור שבא ואומר 'אני גוף וולנטרי', 'אני מאגד את המכינות אבל הן יכולות לעשות מה שהן רוצות'. מה זה אומר? זה אומר שהגוף פגש את יובל כאהן שהוא מנהל מכינת בני ציון, שאני ראיתי שהוא מופרע והולך על הקצה, ואני רואה הרבה מאוד מכינות שמתנהלות ככה, אבל לא אומר שום דבר. אז בשביל מה יש את הגוף הזה אם אין לו שיניים? יש לך 56 מכינות שאף אחת לא יצאה נגד יובל המטורף הזה. השתיקה הזו היא נוראית. אנחנו מבקשים הכרה שיבינו שהיה פה מחדל בסדר גודל לאומי. אבל הם אפילו לא מתנצלים."

יובל כאהן היה מנכ״ל מכינת בני ציון בזמן אסון נחל צפית ולפני כן פעל במספר ארגונים לבני נוער, ביניהם המדרשה למנהיגות חברתית עין פרת והשומר החדש. בפברואר 2019 החליטה פרקליטות המדינה להעמיד אותו לדין בכפוף לשימוע באשמת הריגה.

"יותר קל להגיד מחבלים הרגו עשרה ילדים, היה פיגוע מחבלים הם רעים. קשה נורא לראות את המציאות כמו שהיא ולהגיד 'האנשים שלנו, חלק מאתנו, הרגו את הילדים האלו בחוצפה, בזחיחות וביהירות שלהם", מסכמת בר שלום. "קשה לי מאוד עם המצב הזה, איך שאני מבינה אותו היום. שעולם כמנהגו נוהג, שאין שום שינוי."

מכינה קדם צבאית בני ציון (שי ניר)
מכינה קדם צבאית בני ציון (שי ניר)

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך משתתף בצערן העמוק של המשפחות על האסון הטראגי, ומביע את השתתפותו בצערן העמוק של המשפחות שאיבדו את היקר להן מכל. המשרד מכבד את המשפחות השכולות. בעקבות המפגש של שר החינוך ומנכ"ל המשרד עם המשפחות השכולות הוחלט על הקמת ועדה שתחקור את אסון נחל צפית. המשרד החל לקדם את המהלכים הנדרשים להקמתה של הועדה, אך בשל ההכרזה על הבחירות ומתוקף המגבלות של תקופה זו, הוועדה לא יצאה לדרך.

״קודמו פעולות רבות ורחבות בהן הצטרפות 54 מכינות ללשכה לתיאום טיולים ולחדר המצב של משרד החינוך. המכינות הכפיפו עצמן לנהלי חוזרי מנכ"ל משרד החינוך. בנוסף, הוגדרה אחריות של חמישה בעלי תפקידים חדשים וייעודיים בתחום הטיולים.״

בנושא שינוי הרגולציה ומעמדן החוקי של המכינות נמסר כי "המשרד החל לקדם הצעה לתיקון תקנות המכינות, אך בשל פיזור הכנסת המהלך לא הושלם. המהלך יוכל להגיע להשלמה רק לאחר הבחירות עם התכנסותה של הכנסת החדשה."

דני זמיר, יו"ר מועצת המכינות הקדם צבאיות מסר בתגובה כי ״המועצה מובילה בעצמה בנפרד את הדרישה להקמת ועדת בדיקה במו"מ ישיר מול משרד ראש הממשלה, לפיכך אין לטענות בסיס". לדבריו לא ישתתפו בהפגנת ההורים בגלל המועד בו נקבעה. עוד הוסיף כי ״תהליך הפקת הלקחים, המשגתו והטמעתו במכינות במובן של שינוי ארגוני כולל שאינו מהווה מטלה כי אם מחלחל עמוק ומהווה חלק מתפיסות הארגון לא יסתיים בשנה אחת וגם לא בשלוש, ויהיה צורך להקפיד על המשך ליבונו הטמעתו וקיומו כל זמן שהמכינות קיימות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!