דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מתנגדי חיסונים

בריאות הציבור / הרשת החברתית "פינטרסט": לא נאפשר הפצת מידע שגוי ומטעה בנושא חיסונים

החשש ברשת הוא כי באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות בפרט, מפיצים מתנגדי החיסונים תאוריות קונספירציה חסרות בסיס ואחריות על נזקי חיסונים כביכול | התוצאה: עלייה בהתפרצויות של מחלות | ארגון הבריאות העולמי ברך על ההחלטה

חיסון (תמונת אילוסטרציה, shutterstock).
חיסון (תמונת אילוסטרציה, shutterstock).
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

הרשת החברתית "פינטרסט" הודיעה כי תנסה להיאבק במידע כוזב המסתובב באינטרנט בנוגע לחיסונים בכך שתציג אך ורק מידע מוסמך מארגוני בריאות בכל פעם שמשתמש או משתמשת יערכו חיפוש בנושא.

אתרים של רשתות חברתיות כבר ניסו בעבר להיאבק בהפצה של מידע שגוי בנושא חיסונים: פינטרסט ניסתה בעבר לחסום חיפושים הקשורים בחיסונים שמניבים תוצאות מעורבות אך כעת חיפוש אחר "חצבת", "בטיחות חיסונים" ומושגים קשורים אחרים יעלה תוצאות מקבוצות כמו ארגון הבריאות העולמי, המרכז למניעת הפצת מחלות, האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים וארגון הבטיחות בחיסונים מבית ארגון הבריאות העולמי. פינטרסט לא תציג מודעות או פוסטים של משתמשים אחרים מחשש להיותם רווים במידע שגוי ומטעה.

"אנחנו נוקטים בגישה הזאת משום שאנו סבורים שלהראות מידע שגוי ומטעה אודות חיסונים לצד מידע רשמי מגורמי בריאות מוסמכים הוא דבר לא אחראי לעשות", הודיעו בפינטרסט מוקדם יותר היום (רביעי) בפוסט מטעם הארגון.

למרות שקולות של "מתנגדי חיסונים", שיש המכנים אותם אף "תומכי מחלות", מאז הומצאו החיסונים, מומחי בריאות חוששים כי התעמולה הזאת עלולה להתפשט במהירות גדולה יותר ברשתות החברתיות. המידע השגוי והמטעה המופץ כולל לעיתים טענות מופרכות לחלוטין על קשר בין חיסונים לאוטיזם או הימצאות חומרים ממשמרים מבוססי כספית או חומרים אחרים שעלולים להזיק.

חצבת (shutterstock)
חצבת (shutterstock)

מומחים טוענים כי הפצה של "מידע" שכזה עלול להניא הורים מודאגים מלחסן את ילדיהם, דבר העלול להביא להתפרצות מחודשת של מחלות שהרפואה הצליחה כמעט להעלים באמצעות חיסונים.

התפרצויות חצבת נעשו יותר ויותר שכיחות השנה בארה"ב והגיעו לשיא של 25 שנים. בבריטניה, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון האשים את הציבור "המקשיב לאמונות טפלות וממבו ג'מבו באינטרנט" בריבוי מקרי חצבת במדינה. הממשלה הבריטית מתכננת כינוס של הנהלות הרשתות החברתיות על מנת לדון מה יש עוד ביכולתן לעשות על מנת להילחם בדיסאינפורמציה המופצת.

בישראל נפטרה לפני כשבועיים רותם אמיתי, דיילת אל-על, כחמישה חודשים לאחר שנדבקה במחלה מנוסע בטיסה מניו-יורק לישראל.

רותם אמיתי ז"ל דיילת אל-על שנפטרה מחצבת
רותם אמיתי ז"ל דיילת אל-על שנפטרה מחצבת

פייסבוק הודיעה בחודש מרץ כי לא תמליץ יותר על קבוצות ודפים המפיצים שמועות שקריות אודות חיסונים וכי תחסום מודעות העושות זאת אך זרם השמועות של מתנגדי החיסונים עדיין עושה את דרכו אל הרשתות.

ארגון הבריאות העולמי שיבח את הצעד של פינטרסט ועודד את הרשתות החברתיות האחרות ללכת בעקבותיה. "מידע שגוי ומטעה אודות חיסונים הופץ לכל עבר במהירות ברשתות החברתיות במדינות רבות", נמסר בהודעת הארגון. "אנו רואים נושא זה כקריטי וכזה המצריך מאמץ משותף על מנת להגן על בריאות וחיי הציבור".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!