דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תקשורת / בעקבות איום בעיצומים: הנהלת בזק תדון עם הוועד בהצעתו להיכנס לשידורים באינטרנט

הכניסה לתחום שכרגע פועל ללא כל רגולציה יכולה להגדיל את הכנסות הקבוצה, שמתמודדת עם מחיקות שווי במיליארדים בחברות הבנות יס ופלאפון | בנוסף סיכמו ההנהלה והוועד כי המשך תכנית הפרישה בחברה יבוצע בכפוף למו"מ על שמירת זכויות העובדים בהעברת הבעלות לסרצ'לייט

ניידת שירות של "בזק" (צילום: יאיר ויטמן).
ניידת שירות של "בזק" (צילום: יאיר ויטמן).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר איום בעיצומים שייפתחו ביום שישי האחרון הגיע ועד עובדי בזק להסכמות עם ההנהלה בנושא הבטחת זכויות העובדים בהעברת הבעלות על החברה לקרן סרצ'לייט. לפי ההסכמות, המשך תכנית הפרישה של העובדים יבוצע בכפוף למשא ומתן שמתקיים לגבי זכויות העובדים בהעברת הבעלות. בנוסף הוסכם כי ההנהלה תדון עם הוועד בהצעתו שבזק תיכנס לתחום השידורים על גבי האינטרנט (OTT) – תחום פרוץ ובלתי מפוקח, שיכול להגדיל את הכנסותיה.

בזק פרסמה ביום חמישי את דוחות החברה לרבעון השני לשנת 2019, והם הוצגו למשקיעים בשיחת ועידה שנערכה היום. יש לציין כי למרות שבזק היא חברת תקשורת רווחית, הרווחיות שלה נשחקת. הסיבה העיקרית לכך נובעת מהחלטות רגולטוריות של משרד התקשורת, שלמעשה מפלות את קבוצת בזק לעומת מתחרותיה בתחום השידורים – סלקום ופרטנר בישראל ונטפליקס בחו"ל, המפעילות שידורים באינטרנט מבלי להידרש לרשיון אליו נדרשת חברת שידורי הלוויין יס מקבוצת בזק. המשרד אינו מפרש את החוק במובנו הצר, כך ששידורים באינטרנט אינם נחשבים על ידו ל'שידורים', ולכן לא דורש רשיון שידורים מאף ספק מהארץ או מחו"ל, בעודו מקפיד על דרישתו מ'יס' להחזיק רישיון, ולממן את החובות הנגזרות מרשיון זה.

יס מעולם לא הייתה חברה רווחית במידה שהיא מסוגלת להחזיר את השקעות העתק שבוצעו בה, ולכן שוויה בספרים ירד לאפס. עסקת בזק-יס נסובה סביב הסיכוי להפוך את ההשקעות האבודות ב'יס' לנכס מס, כלומר לקזז את ההפסדים של יס מהמסים שמשלמת בזק. אלא שכעת נאלצה בזק למחוק את נכס המס הזה, משום שלא הצליחה לשכנע את רשות ניירות ערך שמשרד התקשורת צפוי לאשר בקירוב את איחוד חברות הבנות בבזק, באופן שמאפשר לתרגם הפסדים של יס להפחתת תשלומי המס של בזק הרווחית. במקביל, משרד התקשורת מוביל מדיניות של 'תחרות ללא תחתית' בשוק הסלולר, מה שגרם לירידת שווי גדולה מאוד בפלאפון.

הצעת העובדים: כניסה לשידורים באינטרנט

עובדי בזק דורשים שבזק תיכנס בעוצמה לשוק השידורים, מפני שאם משרד התקשורת לא אוכף את החוק על אף חברה שמשדרת, אין הוא רשאי לאכוף אותה גם על בזק. באופן זה, חושבים העובדים כי בזק יכולה לצמצם נזקים, ולהתחרות בשירותים הישראלים של פרטנר TV וסלקום TV, גם אם ייתכן שחלק מלקוחות יס יעדיפו לנטוש אותה בעבור שירות טלוויזיה על גבי האינטרנט (OTT) שבזק אולי תציע בעתיד. מכיוון ששוויה של יס אפסי, והיא לא נושאת נכס מס רלוונטי למימוש במועד ברור, לבזק עשוי להיות יתרון בפיתוח שירות שכזה, ובמשרד התקשורת יתקשו לאכוף רק על בזק רגולציה לגבי שידורים באינטרנט, שלא קיימת על אף ספק שידורים אחר.

בשיחת הוועידה למשקיעים חידדו מנהלי בזק שבכוונתם לנצל את נכס המס, גם אם נוצר הכרח חשבונאי למחוק אותו מהדו"חות לעת עתה. במשרד התקשורת דחו מספר פעמים את תגובותיהם לעתירה לבג"ץ שהגישה בזק, בה תבעה החברה לבטל את ההפרדה המבנית, מה שיהפוך את נכס המס לבר מימוש.

כאמור, להנהלת בזק אין כוונה בשעה זו להשיק שירות שידורים, אלא דווקא לבצע תכנית התייעלות נוספת בקבוצה, אליה מתנגד ועד העובדים.

הדוחות מציגים ירידה ברווחיות

תכנית ההתייעלות הנוכחית של בזק, שהוסכמה עם העובדים, כבר התחילה להיראות בתוצאות התפעוליות. הוצאות השכר בחברה ברבעון השני של 2019 ירדו ל-489 מליון ש"ח לעומת 503 מליון ש"ח ברבעון המקביל בשנה שעברה, והוצאות ההפעלה ירדו ל-814 מליון ש"ח לעומת 838 מליון ש"ח בשנה שעברה. עם זאת, החברה סובלת מירידה בהכנסות, שגורמת לירידה ברווחים – 921 מליון ש"ח רווח EBITDA מתואם (לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) ברבעון השני של 2019, לעומת 992 מליון ברבעון השני ב-2018. הרווח הנקי המתואם של החברה ירד ל-225 מליון ש"ח, לעומת 260 מליון ש"ח ברבעון השני בשנה שעברה.

בחלוקה לתחומי הפעילות, בזק קווי מצליחה להעלות במעט את ההכנסה ממנוי תשתית אינטרנט ל-94 ₪ ללקוח, אך מאבדת מנויים במספרים מוחלטים – 10,000 לקוחות קמעונאיים, 12,000 לקוחות סיטונאיים, 24,000 לקוחות קו טלפוניה נייח ו-3,000 לקוחות יס בטלוויזיה. החברה הצליחה לשמור על יציבות בהכנסה ממנוי סלולרי – 64 ש"ח למנוי לעומת 63 ש"ח ברבעון הקודם, תוך עליה קלה במספר המנויים. עם זאת, בזק לא הצליחה לכסות את הצניחה הגדולה ברבעון השלישי של 2018, בה איבדה החברה מעל 400 אלף מנויים, חלקם מספרים בתשלום מראש שלא היו פעילים תקופה ארוכה שפשוט נמחקו מהרשימה.

(מתוך מצגת בזק תוצאות כספיות רבעון שני 2019)
(מתוך מצגת בזק תוצאות כספיות רבעון שני 2019)

לפי הדיווח מהיום לבורסה, חובות הקבוצה מסתכמים ב-12.657 מיליארד ש"ח. לחברה יש יתרות מזומנים בגובה 2.576 מיליארד ש"ח, שמצמצמים מעט את חובותיה בפועל. החוב הגדול נוצר ברובו בשל מדיניות חלקות הרווחים האגרסיבית שהנהיג הבעלים הקודם, שאול אלוביץ', בעשור האחרון בו שלט בקבוצה – מדיניות שהיטיבה עם בעלי המניות, אך הכשילה מספר אינטרסים חשובים של החברה, העמיסה עליה חובות והגבירה את הלחץ על עובדיה. חלוקת רווחים זו נעזרה בהחלטות משרד התקשורת לשמר את מחירי הטלפוניה של בזק גבוהים, מתוך ציפיה, שבדיעבד נכשלה, שהלקוחות יעדיפו לעבור למתחרות. בפועל, מרבית הלקוחות הביתיים העדיפו להישאר לקוחות בזק או לנטוש את השירות ולא לרכוש קו נייח מחברות אחרות, מה שמצליח להחזיק את חברת בזק ברווחיות גדולה בהרבה מכל שאר חברות התקשורת בישראל.

*

תיקון טעות: הסיבה לאיום בעיצומים היתה דרישת העובדים כי תכנית ההתייעלות תבוצע בכפוף למו"מ על שמירת זכויות העובדים במעבר הבעלות, ולא תכנית התייעלות נוספת כפי שפורסם בגירסה המקורית של כתבה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!