דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דירוג אשראי

כלכלת ישראל / סוכנות דירוג האשראי פיץ' אשררה את דירוגה של ישראל ברמה של A+

כנהוג בחברות הדירוג מבקרת פיץ' את העלייה הקלה ביחס החוב-תוצר, אך קובעת כי תנאי האשראי, מבנה החוב ותחזיות הצמיחה משאירים את המשק הישראלי בטוח למשקיעים

הכלכלה הישראלית (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
הכלכלה הישראלית (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

גם סוכנות הדירוג פיץ' אשררה את דירוג האשראי של ישראל ברמה A+ עם תחזית יציבה, זאת אחרי שסוכנות הדירוג S&P אשררה את הדירוג שלה בתחילת החודש. בהודעת סוכנות הדרוג מסבירים כי החשבונות החיצוניים החזקים של ישראל יחד עם חוסן מוסדי וביצועים מאקרו כלכליים טובים תמכו בהחלטה. לעומת זאת ציינו בפיץ' כי לשיטתם, יחס החוב תוצר של ישראל עדיין גבוה ביחס למדינות הייחוס ויחד עם הסיכונים הפוליטיים והביטחוניים היחודיים של ישראל איזנו את נתוני המאקרו הטובים.

עוד עולה מהודעת פיץ' כי האנליסטים של סוכנות הדירוג חוזים כי ישראל תמשיך לצמוח בקצב יציב של 3.1% עם אבטלה נמוכה ועליה בשכר. על פי ההודעה נראה כי כרגיל, בפיץ' דוחפים את הנהגת ישראל למדיניות של צמצום פיסקאלי, הקטנת יחס חוב תוצר (על אף שמדינת ישראל אחרי הפחתה משמעותית מרמה של 75% תוצר לרמה של 61% תוצר) והקטנת הגרעון השנתי. בהודעה נכתב על יחס חוב תוצר של 61% כי על אף הירידה הדרסטית "יחס זה נותר גבוה משמעותית מהנתון החציוני של המדינות המדורגות 'A' אשר עמד על 49% ב-2018". כדאי לציין כי יחס החוב תוצר במדינות שדרוגן גבוה מ A יכול להיות גם גבוה בהרבה מ 61%. כך לדוגמא מחזיקה ארה"ב בדירוג AAA עם יחס חוב תוצר של 104%, לצרפת דירוג דומה עם יחס חוב תוצר של 97%.

בסוכנות הדירוג שיבחו את מדיניות ניהול החוב של החשב הכלכלי רוני חיזקיה וכתבו כי "מדינת ישראל נהנית מגמישות מימונית גבוהה. חלקו של החוב החיצוני הינו נמוך, למדינה שוק מקומי עמוק ונזיל, גישה טובה לשווקי ההון הבינלאומיים, תכנית פעילה של מכירת אגרות חוב ליהודי התפוצות וכן תכנית ערבויות ממשלת ארה"ב במקרה של זעזוע בשווקים".

שר האוצר, משה כחלון הגיב להודעה ואמר "דירוג חברות האשראי הבינלאומיות, מוכיח שוב את אמון העולם בחוזקה של כלכלת ישראל". עוד הוסיף כחלון כי "המשך מדיניות הצמיחה, ההשקעה בתשתיות והאחריות הפיסקלית שמובילה משרד האוצר תמשיך לשמר ולפתח את מעמדה של כלכלת ישראל בעולם". החשב הכללי, רוני חזקיהו הוסיף כי "אשרור הדירוג משקף את חוזק ויציבות הכלכלה הישראלית ומדגיש את החשיבות בהמשך מדיניות מעודדת צמיחה תוך השקעות בתשתיות ושמירה על מסגרות פיסקליות".

"כלבי השמירה" של הפרדיגמה הכלכלית

חברות דירוג האשראי החברות הללו מציעות את שירותיהן למשקיעים בינלאומיים שרוצים להחליט היכן להשקיע את הונם. הן מבצעות סקירות של כלכלות מדינות שונות ומדרגות את רמת הסיכון ברכישת אגרות חוב ממשלתיות בכל אחת מהן. רמת הסיכון של האג"ח הממשלתיות אמורה לשקף את הסיכון הכללי שבהשקעה באותה המדינה. רבות כבר נכתב על האינטרסים הסמויים של הסוכנויות האלה, וגם על האמינות שלהן, שהתגלתה כלא גבוהה במיוחד עת פרץ לפני כעשור משבר הסאב-פריים בו הגיעה ארה"ב בעלת הדירוג הגבוה לסף חדלות הפירעון, מבלי שאף אחת מחברות הדירוג הגדולות תתריע על כך בצורה משמעותית.

דירוג חברות האשראי לא קובע את מחיר האג"ח הממשלתית, אלא מהווה המלצה למשקיעים. מדינות עם דירוג גבוה יותר ימשכו אליהם משקיעים שמעוניינים בהשקעה ארוכת טווח, מתוך הנחה שהתנאים הכלכליים יציבים ואפשר לסמוך על החזר נאה. דירוג אשראי נמוך עשוי להבריח משקיעים מישראל ולהביא לפגיעה בכלכלה.

רבים מבקרים את חברות דירוג האשראי בכך שיותר משהן משקפות את האיתנות הפיננסית של מדינות, הן מהוות 'כלב שמירה' לשמירה על מדיניות כלכלית שמרנית וצמצום תקציבי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!