דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות הנפש

עוטף ישראל / הפסיכולוגים בשירות הציבורי לרה"מ: "שירותי בריאות הנפש בדרום קורסים"

במכתב ששלח 'פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית' לנתניהו ושרים בכירים, נטען כי מערך הטיפול הנפשי בכל הדרום אינו יציב וחלק נרחב מהאוכלוסיה אינו מקבל מענה כלל | "חובת המדינה לדאוג ולתת מענה למצוקה הנפשית הגדולה הנגרמת לתושבים כתוצאה מהמצב הביטחוני"

(אזעקת צבע אדום בשדרות. צילום: אנה קפלן / פלאש 90)
(אזעקת צבע אדום בשדרות. צילום: אנה קפלן / פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

'פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית' שלח מכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שר הפנים אריה דרעי והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, בו מתריע הארגון מפני קריסה כללית של השירותים הפסיכולוגיים בדרום, ודורש שינוי בסדר העדיפויות. על המכתב חתומים: ירדן מנדלסון, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, יורם שליאר, יו"ר הסתדרות הפסיכולוגים בישראל ואלית מרדו, יו"ר התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית.

"אנו, ראשי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, מבקשים להתריע על עיוות בסדרי העדיפויות במדינת ישראל. בריאותם הנפשית של תושבי ותושבות הנגב המערבי ועוטף עזה, נמצאת תחת איום קבוע. דווקא באזור זה אין נוכחות מספקת של מערכות הפסיכולוגיה הציבורית. לא מדובר בגזירת גורל, או במציאות שלא ניתן לשנות, אלא בסדרי עדיפויות, שצריך לארגן מחדש לטובת בריאותם הנפשית של תושבי ותושבות מערב הנגב ועוטף עזה".

המתנה לטיפול פסיכולוגי (צילום אילוסטרציה: Adobe stock).
המתנה לטיפול פסיכולוגי (צילום אילוסטרציה: Adobe stock).

פורום הארגונים מתאר את המצב בעוטף עזה, שם כבר קרוב ל-20 שנה, רצף החיים מופרע עקב המצב הבטחוני, "כמעט שנות דור שמבוגרים, ילדים, צעירים וקשישים, נמצאים תחת מגוון לחצים, כאשר אחד המרכזיים בהם הוא: הלחץ הפסיכולוגי. לגדול, ללמוד, לעבוד, ולהתפתח, תחת לחץ פסיכולוגי שכזה, זו משימה מורכבת וקשה במיוחד. וכתוצאה מכך, ניתן לזהות מצוקות נפשיות רבות ושונות, המאפיינות את תושבי ותושבות הנגב המערבי ועוטף עזה; כגון: הפרעת דחק פוסט טראומטית, חרדות, דיכאון, בעיות התנהגות, קשיים בזוגיות וכד'. מצוקות שהתושבים ימשיכו לשלם את מחירן עוד שנים ארוכות. מעבר לסבל האנושי, שאינו ניתן לכימות או למדידה, כולנו משלמים מחיר אדיר בירידה בפריון ובאבטלה, בצריכת שירותי בריאות ורווחה, בנשירה ממסגרות חברתיות ומקצועיות ועוד".

הפורום מציין במכתבו כי, "במשולש הגאוגרפי שבין אשקלון, רחובות ובאר-שבע, אין כלל תחנות ציבוריות לבריאות הנפש או מרפאות קופ"ח לבריאות נפש! מערך מרכזי החוסן מספק מענה רק באזורים צמודי גדר. גם אז, מדובר במערך שאינו מספק טיפול פסיכולוגי ומתמקד במענה מצומצם וקצר טווח, וגם אינו מתוקצב באופן סדיר ושוטף לאורך זמן. מציאות זו יוצרת אי יציבות בתהליך הטיפולי ופוגעת באופן משמעותי באיכות וביעילות".

על פי הפורום, מי שאינו יכול לממן טיפול ואבחון פרטיים נתור ללא מענה טיפולי,     "המסקנה ברורה: דווקא האוכלוסייה שמתמודדת שנים כה רבות עם מתיחות ביטחונית, איומים משתנים וחוסר ודאות כללי לגבי העתיד, נמצאת בתחתית סדרי העדיפויות של מדיניות בריאות הנפש של המדינה וקופות החולים. דווקא אלו, שנסיבות חייהם מהוות גורם סיכון ממשי להתפתחות בעיות ונזקים נפשיים, אינם מקבלים מענה פסיכולוגי מקצועי, נגיש וזמין. כשם שהמדינה דואגת לביטחונם הפיזי של תושבי העוטף, כך חובתה לדאוג ולתת מענה למצוקה הנפשית הגדולה הנגרמת לתושבים כתוצאה מהמצב הביטחוני".

בסוף המכתב הפורום מתריע על כך שהמצב בדרום הוא אומנם קיצוני אך בכל הארץ יש משבר בתחום הפסיכולוגיה הציבורית, "מכתב זה מתריע על קריסת שירותי הפסיכולוגיה הציבורית בדרום, אך המשבר קשה בכל מדינת ישראל. היממה החולפת העלתה לסדר היום גם את המצב הביטחוני הרגיש בצפון הארץ. בישראל של 2019, בכל רחבי המדינה, ניכרת מדיניות ממושכת של הזנחת שירותי הפסיכולוגיה הציבורית!"

בפורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית נמצאים חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, הסתדרות הפסיכולוגים בישראל והתנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!