דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברקזיט

חודשיים ליישום הברקזיט / ר"מ בריטניה ג'ונסון ממשיך לאיים ב'ברקזיט ללא הסכם' ומודיע: לא אלך לבחירות

ההצהרה של ג'ונסון בתגובה לחברי פרלמנט שמנסים לבלום את תכניתו ליציאה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר ללא הסדרה מחודשת של יחסי הסחר | החשש - כאוס כלכלי בבריטניה שיסחוף את אירופה כולה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מוסר הודעה לתקשורת מחוץ לדאוינג 10. 2 בספטמבר 2019 (AP Photo/Matt Dunham)
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מוסר הודעה לתקשורת מחוץ לדאוינג 10. 2 בספטמבר 2019 (AP Photo/Matt Dunham)
יונתן קירשנבאום

הדרמה בבריטניה נמשכת: לאחר שעות מתוחות בהן נפוצה השמועה שראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתכוון לחתור לבחירות בזק, כינס ג'ונסון אתמול (שני) את שרי הממשלה לישיבה לא מתוכננת שבה החליט בסופו של דבר שלא להקדים את הבחירות. "אני לא רוצה בחירות ואתם לא רוצים בחירות. בואו נצא מאירופה בלי ללכת לבחירות", אמר ג'ונסון.

איומו של ג'ונסון בבחירות באו בתגובה למהלך המתוכנן של מספר חברי פרלמנט ממפלגתו, שהודיעו שיציגו מחר (רביעי), עם חזרת הפרלמנט מפגרת הקיץ, חקיקה שתמנע מבריטניה לעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם בלי אישור של הפרלמנט. ההשערה היא שלעזיבת האיחוד האירופי ללא הסכם, כפי שמציע ג'ונסון, אין רוב בפרלמנט. קיומן של בחירות בזק הייתה מונעת מחברי הפרלמנט לקדם חקיקה כזו.

נכון להיום בריטניה מתוכננת לעזוב את האיחוד האירופי ב-31 באוקטובר. קודמתו של ג'ונסון, תרזה מיי, הגיעה להסכם שיסדיר את היחסים הכלכליים בין בריטניה לאיחוד האירופי, אך לאחר שלא אושר בפרלמנט הבריטי היא התפטרה מתפקידה. עמדתו הרשמית של ג'ונסון היא שהוא מעוניין בשיפור ההסכם שהשיגה מיי, אך במידה ולא יושג הסכם משופר על בריטניה לעזוב את האיחוד בתאריך היעד ללא הסכם.

"אני לא רואה מציאות שבה אבקש מבריסל לדחות את הברקזיט", אמר ג'ונסון אתמול. לטענתו, המוכנות לעזוב ללא הסכם היא קלף שמשחק לטובתה של בריטניה במשא ומתן עם האיחוד האירופי.  חברי פרלמנט אירופי בכירים אמרו בתגובה לדבריו של ג'ונסון אתמול כי המחשבה שבריטניה תזכה להסכם אחר מזה שהושג עם ממשלת מיי היא "הזיה".

משמעות התרחיש של עזיבה ללא הסכם היא סיום בן לילה של השותפות הבריטית בשוק הפתוח האירופי, וכניסה פתאומית לתוקף של חוקי המסחר של ארגון הסחר העולמי. בתרחיש כזה בריטניה תהיה באותו מעמד חוקי כמו כל מדינה שאין לה שום הסכם סחר עם האיחוד האירופי, ויוטלו מכסים על ייבוא וייצוא סחורות מבריטניה לאיחוד לאיחוד. גם התנועה החופשית בין בריטניה ליבשת תופסק. החשש בבריטניה הוא שברקזיט ללא הסכם יביא לאסון כלכלי לבריטניה ולאיחוד האירופי כולו.

בשבוע שעבר קיבל ג'ונסון קיבל את אישור המלכה להוציא את הפרלמנט הבריטי לפגרה מיוחדת של חמישה שבועות, במטרה לקצר את משך הזמן שיהיה לחברי הפרלמנט לדון בהצעת החוק לעזיבה, או להציע הצעות חוק שיגבילו את יכולת הממשלה לעזוב ללא הסכם.

ממשלת בריטניה פתחה השבוע בקמפיין ציבורי הכולל הסברים להתנהלות אחרי ה-31 באוקטובר. עם זאת, הממשלה זוכה לביקורת בנוגע לחוסר הוודאות המוחלט השורר בציבור הבריטי בנוגע לברקזיט. מנהיג האופוזיציה ג'רמי קורבין אמר בתגובה להודעתו של ג'ונסון שהוא מוכן לבחירות כלליות בכל רגע. קורבין הודיע גם כי יתמוך בהצעת החוק של חברי הפרלמנט מהמפלגה השמרנית, דבר שמעלה את סיכוייה לקבל רוב בפרלמנט כשתעלה להצבעה ביום שלישי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!