דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל נשים

כדורגל נשים / פרניל הארדר, כוכבת נבחרת דנמרק בכדורגל, בראיון בלעדי ל"דבר ספורט"

על החלום מגיל 10 להיות בטופ של הכדורגל העולמי | על הבחירה לתרום 1% ממשכורתה למטרות חברתיות דרך פרוייקט Common Goal | ועל המשמעות שבלהיות מודל לחיקוי לכדורגלניות צעירות | "ילדות שרואות אותי חושבות 'גם אני יכולה לעשות את זה'"

פרניל הארדר במדי וופסבורג (AP Photo/Efrem Lukatsky)
פרניל הארדר במדי וופסבורג (AP Photo/Efrem Lukatsky)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

פרניל הארדר הייתה בת 10 כשקיבלה משימה בבית ספר בו למדה, לכתוב מה היא חולמת להיות כשתגדל. להארדר לא היה שום ספק מה היא רוצה: להיות שחקנית כדורגל מקצוענית שמשחקת בבונדסליגה הגרמנית ונחשבת לשחקנית הכדורגל הטובה בעולם. הילדה הקטנה מהעיירה איקסט במרכז דנמרק, חלמה בגדול ועבדה מאוד קשה, כדי להגשים את כל חלומותיה.

הארדר נחשבת כיום לאחת החלוצות הקטלניות בעולם. לאחר מספר עונות מוצלחות בליגות הדניות והשבדיות החליטה הכוכבת העולה של דנמרק, לעשות את המעבר הגדול לקבוצת וולפסבורג, אלופת גרמניה, אותה הובילה לשלוש אליפויות רצופות וגמר ליגת האלופות בעונת השיא שלה 2017/18.

אני אוהבת להיות מודל לחיקוי. כשאני הייתי ילדה קטנה לא היו הרבה נשים כמודלים לחיקוי עבורי. זה היה בעיקר גברים שהיו שחקני כדורגל. לכן אני חושבת שזה חשוב שנוכל להיות דמויות שאפשר יהיה לקחת מהן דוגמה עבור הרבה שחקניות צעירות

בקיץ של 2017 הארדר הייתה חלק מהמסע המופלא של נבחרת דנמרק בדרך להגעה לגמר אליפות אירופה לנבחרות. בהמשך העונה הפכה לכוכבת הגדולה של וולפסברג, אותה סיימה כמלכת השערים של הבונדסליגה ובסיומה נבחרה, לראשונה בקריירה שלה, לשחקנית השנה באירופה על-ידי ההתאחדות לכדורגל האירופאית.

דנמרק פתחה את קמפיין מוקדמות אליפות אירופה עם ניצחון גדול בתוצאה 8:0 על נבחרת מלטה, כעת היא מגיעה לישראל לקראת המשחק החשוב הערב (שלישי) מול הנבחרת המקומית. לפני המשחק פגשנו את הארדר לראיון על ההתפתחות כדורגל הנשים באירופה, כניסת מועדוני הגברים להשקיע ולהקים קבוצות הנשים ומסר חשוב לילדות ונערות בישראל שחולמות להיות שחקניות כדורגל נשים מקצועניות.

פרניל הארדר בשיחה עם כתב "דבר ספורט" (צילום: אידאה)
פרניל הארדר בשיחה עם כתב "דבר ספורט" (צילום: אידאה)

שלום פרניל, מה את יודעת על כדורגל הנשים בישראל?
ראיתי אותן משחקות נגד צ'לסי בשבוע שעבר וראיתי גם את המשחק שלהן מול איטליה. שיחקנו מולן במוקדמות גביע העולם ב-2014 ואפילו הפסדנו להן במשחק שאירחנו בבית. אז אני חושבת שהן קבוצה טובה, שנראית טוב.

שיחקת בליגות בדנמרק ובשבדיה וכעת את משחקת בליגה הגרמנית. מה ההבדלים בין הליגות בסקנדינביה לליגה הגרמנית?
אין כמעט הבדלים בין הכדורגל בין הליגות בדנמרק ובשבדיה. לעומת זאת הכדורגל בגרמניה מאוד שונה מהליגה השבדית. בשבדיה יש דגש יותר על הגנה אזורית. ואילו בבונדסליגה בגרמניה יש בעיקר שמירה אישית בהגנה. לכן בתור חלוצה, אני צריכה לתקוף בצורה שונה את ההגנה שמולי. כמובן שגם המנטליות מאוד שונה בין הליגות. בגרמניה הכדורגל יותר חזק וטקטי ואילו בליגה השבדית והדנית את יכולה לפעמים להישען אחורה ולנוח.

הליגה בגרמניה נחשבת להרבה יותר מקצוענית, איך זה בשבילך לשחק בוולפסבורג, הקבוצה הטובה בליגה?
בוולפסברג, הכל הוא מאוד מקצועני ברמה הגבוהה ביותר. למשל, יש לנו במועדון מגרש אימונים רק שלנו, בו אנו מתאמנות ויש לנו אזור של חדרי הלבשה משלנו במועדון. יש לנו גם רופא וארבעה מאמנים. אז יש לנו בעצם את כל מה שאנחנו צריכות. אם את רוצה להיות שחקנית מקצוענית את צריכה שהכל מסביבך יהיה ברמה הכי המקצוענית והכי גבוהה.

איך הכניסה של מועדוני הכדורגל הגדולים בעולם משנה ומעצבת את כדורגל הנשים?
אני חושבת שזו הדרך. כך יוכלו יותר קבוצות נשים להתפתח בצורה הטובה ביותר. אנחנו רואים את זה כיום בליגות באנגליה ובאיטליה, קבוצות כמו יובנטוס, שהחלו להתפתח בעקבות ההשקעה של מועדוני הגברים. בליגה האנגלית, כל המועדונים החלו להחזיק בקבוצת נשים. מועדוני הגברים הם בעלי האמצעים הכלכליים והכל בכדורגל סובב סביב הכסף. זה מאוד קשה להחזיק קבוצת נשים וצריך מקור כלשהו להביא ממנו את הכסף. למשל כאשר שיחקתי בשבדיה בקבוצת Linköpings , לא הייתה לנו גם קבוצת גברים, אלא רק קבוצת נשים. אז המועדון היה צריך למצוא ספונסרים וזה היה מאוד קשה. לעומת זאת, במנצ'סטר יונייטד יש הרבה מאוד כסף, אז הם יכולים להשקיע סכומי כסף משמעותיים בקבוצת הנשים של המועדון. כמו שריאל מדריד הקימו העונה קבוצת נשים, עכשיו לכל המועדונים הגדולים מתחילות להיות קבוצות נשים וזה מאוד חשוב כי יש להם את האמצעים הכלכליים לקדם את כדורגל הנשים.

סיימתם במקום השני באליפות אירופה הקודמת, איך זה השפיעה על היחס לכדורגל הנשים בדנמרק?
זה היה טורניר גדול של הנבחרת והישג אדיר בשבילנו. לאחר שחזרנו זכינו לייחס אחר, טוב יותר. זה שינה הרבה דברים בדנמרק וקיבלנו המון כבוד והערכה שלא זכינו לקבל במשך תקופה מאד ארוכה.

ואיך זה להיות מודל לחיקוי בדנמרק?
אני אוהבת להיות מודל לחיקוי. כשאני הייתי ילדה קטנה לא היו הרבה נשים כמודלים לחיקוי עבורי. זה היה בעיקר גברים שהיו שחקני כדורגל. לכן אני חושבת שזה חשוב שנוכל להיות דמויות שאפשר יהיה לקחת מהן דוגמה עבור הרבה שחקניות צעירות. תמיד כשאנחנו משחקות בבית בדנמרק, יש כל כך הרבה ילדים צעירים שמגיעים לראות אותנו מתאמנות ורוצים לראות אותנו משחקות. הם מגיעים למשחקים ונשארים לחכות לנו שעתיים לאחר סיום המשחק, רק כדי להצטלם ולקבל מאיתנו חתימות אז זה ממש מגניב. מבחינתי להיות מודל לחיקוי זה ממש חשוב, כי כיום ילדות רואות אותנו משחקות ומתפרנסות מכדורגל מקצועני והן חושבות לעצמן, "גם אני יכולה לעשות את זה".

איזה עצה היית נותנת לנערה צעירה בישראל שחולמת להפוך לשחקנית כדורגל מקצוענית?
קודם כל – הכול אפשרי. זה גם מאוד חשוב שיהיו לך חלומות גדולים ופשוט להילחם כדי להגשים אותם. כי כמו שאמרתי, הכל אפשרי, אם את עובדת קשה מספיק.

הצטרפת לפרויקט החברתי של ארגון "common goal" למה בעינייך חשוב ששחקני כדורגל ישקיעו 1% מהמשכורת שלהם בפרויקט?
בעיני זהו פרויקט מאוד חשוב וארגון "common goal" עושה עבודה נהדרת. ובעיני 1% מהמשכורת זה לא סכום כסף גדול. אני חושבת שזה צריך להיות חלק מכל החוזים של שחקני הכדורגל, שאת יכולה לתת אחוז אחד מהמשכורת שלך לאזור בעולם, שאת באמת יכולה לעזור לו. יש מגוון רחב בדברים שהארגון עושה, אם יש מטרה לתרום בצורה מסויימת אליה את מתחברת, הארגון ימצא את שיתוף הפעולה המתאים שתוכלי לעשות דרכו את ההבדל.

פרניל הארדר היא כוכבת כדורגל ומודל לחיקוי בדנמרק ובאירופה. בעזרת עבודה קשה והעוז לחלום בגדול הגיעה לרמות הגבוהות ביותר והצליחה להגשים את החלומות אותם רקמה בראשה כילדה קטנה. אבל הארדר מבינה שלהיות שחקנית כדורגל זה לא מספיק, היא בוחרת לנצל את מעמדה הציבורי כדי לקדם שינויים חברתיים משמעותיים ביחס לכדורגל הנשים, ספורט נשים ופרוייקטים חברתיים ברחבי העולם. דמות לחיקוי שכל נערה ונער צריכים להכיר ולקבל ממנה השראה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!