דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המלחמה השקופה / דו"ח האו"ם על המלחמה בתימן: כל המעורבים ביצעו פשעי מלחמה

בנוסף, ארה"ב, בריטניה, צרפת ואיראן מואשמות בהספקת נשק לפושעי מלחמה | למעלה מ-200 אלף בני אדם, רובם אזרחים בלתי חמושים וילדים, נהרגו בחמש שנות המלחמה | כ-80% מאזרחי המדינה נזקקים לסיוע הומניטרי

מתחם כליאה של המורדים החות'ים בתימן שהופצץ בתקיפה אווירית של הקואליציה הסעודית בדרום-מערב המדינה, 1 בספטמבר 2019. (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
מתחם כליאה של המורדים החות'ים בתימן שהופצץ בתקיפה אווירית של הקואליציה הסעודית בדרום-מערב המדינה, 1 בספטמבר 2019. (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
אוריאל לוי

דו"ח של האו"ם קובע כי כל הצדדים המעורבים במלחמה בתימן ביצעו פשעי מלחמה ומאשים את ארה"ב, בריטניה, צרפת ואיראן בהספקת נשק לפושעי מלחמה. הדו"ח, שנכתב בידי ועדת חקירה של האו"ם, מאשים את כל הצדדים בפשעי מלחמה: הקואליציה הערבית בהנהגת סעודיה ושותפתה המרכזית איחוד האמירויות, הממשלה התימנית הגולה (המוכרת על ידי האו"ם), השלטונות החות'ים המגובים על ידי איראן, וארגוני הטרור הנוספים הפועלים בתימן (אל-קאעידה, דאע"ש ועוד). ועדת החקירה הכינה רשימה שמית של חשודים בביצוע פשעי מלחמה בתימן והוסיף כי ידוע שארה"ב, בריטניה, צרפת ואיראן סיפקו לאותם פושעים את כלי המשחית אולם אין בדו"ח מידע מפורט אודות הספקת הנשק.

ועדת החקירה של האו"ם הדגישה את הפשעים השונים המבוצעים על ידי כל הצדדים הלוחמים בתימן: עינויים, אלימות מינית, שימוש בהרעבת אוכלוסיה ככלי לחימה, מעצרים שרירותיים ופגיעה מכוונת באזרחים. "הצדדים המעורבים בלחימה בתימן חשודים בהפרות חמורות של זכויות אדם אשר חלקן מגיעים לכדי פשעי מלחמה" נכתב בדו"ח. הוועדה המליצה כי המדינות יאסרו על עצמן ועל אזרחיהן לספק נשק לכל הצדדים הלוחמים בתימן וזאת מהחשש הסביר כי הנשק ישמש לביצוע פשעי מלחמה.

מורדים ח'ותים בתימן בודקים אתר שהופצץ על ידי חיל האוויר של איחוד האמירויות בקרבת העיר עדן, אוגוסט 2019. (צילום: (AP Photo/Wail al-Qubaty)
מורדים ח'ותים בתימן בודקים אתר שהופצץ על ידי חיל האוויר של איחוד האמירויות בקרבת העיר עדן, אוגוסט 2019. (צילום: (AP Photo/Wail al-Qubaty)

בתחילת השבוע נהרגו יותר מ-110 אסירים בתקיפה אווירית של הקואליציה הסעודית בדרום-מערב תימן שפגעה במתחם כליאה של המורדים החות'ים בו הוחזקו אסירים הנאמנים לממשלה התימנית הגולה – בת בריתה של סעודיה. "הפשע של התוקפנים נגד האסירים הוא הוכחה נוספת לכך שהם מוכנים לפגוע בכל התימנים, אפילו באלו הנאמנים להם", אמר מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ אל חות'י, שצוטט על ידי הערוץ אל-מוסירה של הארגון. ראש ועדת האסירים של החות'ים אמר כי רבים מאלו שהוחזקו במתחם הכליאה היו אמורים להשתחרר במסגרת חילופי שבויי מלחמה.

בספטמבר 2014 השתלט ארגון צבאי של אזרחי תימן החות'ים, בגיבוי איראן, על הבירה צנעא והכריז על הקמת ממשלה חדשה בראשות עלי סלאח, שהיה נשיא המדינה עד פרוץ מהומות "האביב הערבי". בתוך כחצי שנה כבשו החות'ים את הבירה צנעא וכשליש משטחה של המדינה בחלקה המערבי. ב-26 במרץ 2015 פתחה קואליציה של מדינות ערביות ומוסלמיות, בהובלת סעודיה, במבצע "סופה נחרצת", שמטרתו להדוף את החות'ים ולהחזיר את השלטון לידי ממשלת תימן הסונית הגולה.

מאז מתחוללת בתימן מלחמה בין ארבעה צדדים: החות'ים בגיבוי איראן, השולטים במערב המדינה; השבטים הסונים, הנאמנים לממשלה הגולה ונתמכים על ידי קואליציה בינלאומית בראשות סעודיה; אל-קאעידה בחצי האי-ערב; ודאעש (פורשי אל-קאעידה).

אנשים בתור לחלוקת מזון בצנעא, תימן. (AP Photo/Hani Mohammed, File)
אנשים בתור לחלוקת מזון בצנעא, תימן. (AP Photo/Hani Mohammed, File)

לפי "פרויקט המידע על סכסוכים אזוריים" (ACLED), בחמש שנות המלחמה נהרגו בתימן יותר מ–1 אלף בני אדם, ומנתונאי ארגון "הצילו את הילדים עולה כי ב-100 אלף ילדים ותינוקות מתו ברעב ובמחלות בגלל שנגרמו מהמלחמה במדינה.. בשקלול סך הנתונים הידועים לנו ממחקרים שונים עולה כי מספר קרבנות המלחמה בתימן, כולל קרבנות הרעב והמגפות שנוצרו בשל המלחמה, עולה על 200 אלף בני אדם – רובם אזרחים בלתי חמושים וילדים. כל אלה נהרגו או מתו בחמש שנות מלחמה שסוקרה מעט מאוד בתקשורת העולמית ובישראל.

במלחמה בסוריה לעומת זאת, אשר זכתה לכיסוי תקשורתי נרחב יותר, נהרגו כ-500 אלף בני אדם במהלך שמונה וחצי שנים, ושיעור האזרחים מביניהם לא עולה על שליש ועשוי אף להיות רק כחמישית מבין סך ההרוגים. בנוסף לכך למעלה משלושה מיליון אזרחים נעקרו מבתיהם בתימן בעקבות המלחמה וכ-19 מיליון בני אדם (כ-80% מאוכלוסיית המדינה) נזקקים לסיוע הומניטרי. על פי הערכות האו"ם כמחצית מתושבי תימן סובלים מרעב.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!