דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
fight for 15

עבודה עולמית / מקדונלד'ס ארה"ב הכריזה על מאבק בהטרדות מיניות, הפעילים ספקנים

בעקבות ביקורת רבה שספגה הרשת, פורסמה לאחרונה תוכנית השתלמות לעובדים במטרה להיאבק בהטרדות ובבריונות | לצד ברכות על המהלך, ישנה ביקורת על שהתכנית לא מחייבת את הזכיינים, המפעילים 95% מהסניפים

שלט של סניף מקדונלד'ס (צילום: shutterstock).
שלט של סניף מקדונלד'ס (צילום: shutterstock).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בתגובה לעשרות תלונות של הטרדות מיניות, מקדונלד'ס הציגה תוכנית הכשרה חדשה לעובדיה בארה"ב. לפני שבוע הכריזה הרשת כי זכייניה התחייבו לספק את ההדרכה בנושא הטרדות מיניות – שילוב של עבודה מקוונת ודיונים אישיים – ל-850,000 העובדים בארה"ב. החל מאוקטובר זה יתחנכו העובדים על הטרדות ובריונות, יגידו להם כיצד לדווח על כך, ילמדו אותם דרכים לנטר מצבים עם לקוחות או עמיתים לעבודה ולדון מה עוברי אורח יכולים לעשות. "ביחד עם הזכיינים שלנו, מוטלת עלינו אחריות לנקוט בפעולה בנושא זה ואנו מחוייבים לקידום של שינוי חיובי", אמר בהצהרה נשיא החברה בארה"ב, כריס קמפצ'ינסקי.

עובדות בסניף מקדונלד'ס (צילום: shutterstock).
עובדות בסניף מקדונלד'ס (צילום: shutterstock).

מהרשת נמסר כי בסופו של דבר היא תוכל להציע את ההדרכה ברחבי העולם, אך תתחיל עם 14,000 המסעדות בארה"ב, ש-95% מהן מנוהלות על-ידי זכיינים. בחברה לא מסרו כמה תעלה ההכשרה או כמה זמן ייקח לעובדים להשלים אותה אך הם יקבלו שכר במהלכה.

ההכרזה על ההכשרה היא תגובה של הרשת למאבק תנועת "נאבקים למען ה-15" (Fight For 15) הקוראת להעלאת שכר המינימום בארה"ב ל-15 דולר לשעה וגרפה הצלחות. בשנה שעברה,  בשיא הכוח של תנועת Me Too, תנועת העובדים הרימה ביחד עם דגל השכר את נושא ההטרדות המיניות שהפכו לתופעה נרחבת ברשתות המזון המהיר.

מקדונלד'ס, רשת המזון המהיר הגדולה בעולם, היוותה יעד מיוחד למחאות העובדים. מבנה הזכיינות של הרשת בו כל זכיין הוא כביכול עסק עצמאי אתגר את היכולת של תנועת העובדים לדרוש מכלל הרשת אחידות ביחס ובשכר. ב-2016 השיגו העובדים הישג אדיר כשהוועדה הלאומית ליחסי עבודה הכירה בכך שלמקדונלד’ס יש אחריות על הזכיינים שלה, דבר שמשפיע על יכולת ההתאגדות ועל הדרישה מול המותג עצמו ולא מול כל זכיין ועל הדרישה לטיפול בתופעות הקורות בכל הרשת כמו בריונות והטרדות מיניות.

עובדות מקדונלד'ס נושאות שלט בהשראת תנועת "MeToo" בצעדה לעבר סניף הרשת בשיקגו (AP Photo/Richard Vogel)
עובדות מקדונלד'ס נושאות שלט בהשראת תנועת "MeToo" בצעדה לעבר סניף הרשת בשיקגו (AP Photo/Richard Vogel)

בחודש מאי האחרון הגישה תנועת העובדים "נאבקים למען ה-15" בפני הנציבות האמריקאית לשוויון הזדמנויות בעבודה 25 אישומים נגד מקדונלד'ס על הטרדה מינית. זו הייתה הפעם השלישית בשלוש שנים שתנועת "נאבקים למען ה-15" הגישה אישומי הטרדה מטעם עובדי מקדונלד'ס ובסך הכל הוגשו 52 תיקים.

מחקרים מראים כי הטרדה משתוללת בתעשיית המזון המהיר בכללותה. בסקר אחד שנערך בשנת 2016 בקרב 1,271 עובדות מזון מהיר בארה"ב, 40% אמרו כי הן מתמודדות עם הטרדה מינית בעבודה. מתוכן 42% אמרו כי הן נאלצו לקבל זאת מכיוון שהן לא יכולות להרשות לעצמן לאבד את מקום עבודתם ו-20% אמרו כי המעסיקים התנקמו בדרך כלשהי לאחר שדיווחו על ההטרדה, כולל קיצוץ בשעותיהן או מתן לוח זמנים של משמרות פחות טוב. הסקר נערך על-ידי השותפות הלאומית לנשים ומשפחות, קרן "העלְמה" לנשים ולעתיד ללא אלימות.

עובדת מקדונלד'ס מדברת בהפגנה מול סניף הרשת על ההטרדות המיניות שחוותה במהלך עבודתה (AP Photo/Janet McConnaughey)
עובדת מקדונלד'ס מדברת בהפגנה מול סניף הרשת על ההטרדות המיניות שחוותה במהלך עבודתה (AP Photo/Janet McConnaughey)

מקדונלד'ס לא תחייב את הזכיינים – שהם מפעילים ובעלים עצמאיים, לספק את ההדרכה שהצהירה עליה. אולם הברית הלאומית להנהגת זכיינים, המייצגת את מרבית הזכיינים, סייעה בפיתוח ההדרכה וקוראת לכל הזכיינים לספק אותה. "אנשים באים לעבוד במקדונלד'ס כי הם רוצים סיכוי להיות חלק מקהילה ולגדול כיחידים". אמרה דורותי סטינגלי, בעלת זכיינות ונשיאת רשת הנשים המפעילות במקדונלד'ס. "תפקידנו כמעסיקים הוא לאפשר זאת תוך טיפוח סביבה שבה השאיפות הללו לעולם אינן נפגעות בגלל חששות של בטיחות".

קבוצת "הזמן עבר" (Time’s Up), קבוצה הנלחמת בהטרדות ותומכת בתיקים משפטיים של עובדים, אמרה כי הכשרה היא "צעד הכרחי לעבר שינוי התרבות", אך תהיה יעילה רק כאשר מקדונלד'ס תבטיח שמנהלי החנויות ואחרים יישאו באחריות. מקדונלד'ס צריכה לדרוש הכשרה בכל המסעדות שלה, ולהבטיח שעובדים המדווחים על הטרדה לא יתמודדו עם נקמה והזכיינים יתחייבו לדווח על כמות ההטרדות שמתרחשת בסניפיה.

זה לא הצעד הראשון שעשתה מקדונלד'ס בכדי להתמודד עם הבעיה ולהגיב לקריאות התנועה הדורשות שינוי בתנאי העבודה. בסתיו שעבר הציגה הכשרה לזכייניה האמריקאים ולמנהלים הכלליים שלה. כמעט כל אותם עובדים השלימו הכשרה זו, מסרה החברה. בינואר השנה מקדונלד'ס פרסמה מדיניות מוגברת נגד אפליה, הטרדה ונקמה ובחודש יוני החלה להציע קו חם חינם לעובדים.

טניה הרל, עובדת מקדונלד'ס מגרטנה שבמדינת לואיזיאנה ומארגנת עובדים בתנועת "נאבקים למען ה-15", אמרה בשבוע שעבר כי "הגישה החלקית" של מקדונלד'ס לא תהיה יעילה נגד סוגיה כה רצינית ומפוצצת. "מקדונלד’ס לא נתנה שום מידע על מה הם יעשו כדי לפקח ולוודא שההכשרה עובדת", אמרה הרל בהצהרה שהופצה על-ידי הארגון. לדבריה, החברה צריכה להיפגש עם עובדים שנפגעו ולתת להם לעזור ביצירת שינוי משמעותי.

הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).
הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).

תנועת "נאבקים למען ה-15" קמה בשנת 2013 בתמיכת האיגודים המקצועיים של נותני השירותים בארה"ב. המאבק שהחל בארה"ב עם עובדי המזון המהיר התפשט לכל עובדי שכר המינימום במדינה וגרף הישגים רבים. ההכרזה של מקדונלד’ס היא אומנם חלקית אך לולא תנועה חברתית ענקית שדורשת תנאי עבודה וחיים טובים יותר, גם צעד זה כנראה לא היה מושג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!