דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קפה נואר

דעות / כמה שניצלים הקריבה 'קפה נואר' כדי להשתיק את העובדים?

סכום הפיצויים שנפסקו למסעדה על פגיעה בהתארגנות מקביל לעלויות של הסכם קיבוצי ל-3 שנים | במקום צמיחה עסקית, פרסום חיובי ועובדים מרוצים בחרה ההנהלה לוותר על הכנסה משוערת של 21 ימים כדי להיאבק בעובדיה | מה שנותר הוא פסיקה שתוכל לעזור למתאגדים הבאים

משמרת המחאה מול קפה נואר, מרץ 2017 (צילום: דבר).
משמרת המחאה מול קפה נואר, מרץ 2017 (צילום: דבר).

מסעדת 'קפה נואר' פגעה בהתאגדות עובדיה. עכשיו, כפיצוי על הפגיעה הראוותנית והקשה הזו, היא תצטרך לשלם להם 300 אלף ש"ח – בערך הסכום שהיה עולה לה לחתום הסכם קיבוצי לשלוש שנים של צמיחה עסקית, פרסום חיובי ועובדים מרוצים עם חיוך אמיתי. סכום נמוך לדברי בית הדין הפוסק בעצמו.

300 אלף ש"ח – כמה זה בשניצלים? ביום אחד מבקרים לכאורה בין 250 ל-400 סועדים בקפה נואר. לשם החישוב, ניקח את הרף הנמוך של הטווח הלכאורי הזה – 250 סועדים. נניח שכולם הזמינו שניצל עוף, שהיא אחת העיקריות הזולות במסעדה, 57 ש"ח בתפריט הצהריים – המוזל – בזמנו. נקל עוד על 'קפה נואר' בחישוב הזה, ונניח שכולם שותים רק מי ברז, ולא מזמינים ראשונות וקינוחים.

אם נחלק את סכום הפיצוי (300 אלף ש"ח) במחיר השניצל, נקבל 5264 שניצלים (עיגלתי למעלה). את מספר השניצלים נחלק במספר הסועדים הנמוך – 250, ונקבל את מספר הימים שעל ההכנסות מהם יצטרכו קפה נואר לוותר כדי לכסות את עלות הפיצוי – 21 ימים.

הכל לכאורה, ואל תסמכו על הנתונים האלה, אולי אני טועה. קפה נואר כבר שלחו לי אזהרה לפני תביעת דיבה בעבר, כדי להלך אימים על ההתאגדות. מנכ"לית קפה נואר וכל תזמורת מנהליה כבר דאגו לפטר, לסכסך, להפלות, ולהתנכל לכל עובד שהראה נכונות להיאבק על הזכויות שלו, כדי שהבא שיתפוצץ לו בקבוק זכוכית ביד, או חלילה תחליק ותיפגע, יוכלו להשתמש בזכויות שלהן ולקבל את מה שמגיע להם לפי הכנסתם האמיתית בזמן ההחלמה. כדי שבמשך שנים של עבודה יצטבר לו סכום ראוי בקופת הפנסיה שלו – כזה שמשקף את עמלו בהן כשהוא קורע את עצמו בעבודה. כדי שיום חופשה שלה יהיה שווה ערך ליום עבודה כמו כל עובד אחר במשק. כדי שאם סיכם עבודה שעתית עם המעסיק, כל השכר יופיע לו באופן מסודר בתלוש השכר ולא יתפצל לחלקים. הכל לכאורה, אבל זה בגדול מה שביקשנו… לכאורה.

ועל זה 'קפה נואר' בחרה להיאבק, ולשלם את הסכום הזה עם כל הוצאות המשפט ויחסי הציבור שהושקעו לבטח.

אז כמה זה בשניצלים? 5264. או 21 יום של רק שניצלים, שהוקרבו כדי לכסות את הלכלוך, להחליף את הריח הרקוב בריח של טיגון, ולהמשיך לעבוד תוך כדי רמיסת הזכויות והשתקת העובדים.

נדבר רגע עסקים… זה משתלם? אולי…

אבל מעבר לסכום, קיימת עכשיו פסיקה עניינית מפורטת שעוזרת לבאים אחרינו, ועכשיו התקדימים הקלים הפכו להלכות, והן מתייחסות לעולם המסורבל הזה שקשה כל כך להבין בבית הדין – עולם המסעדנות ויחסי העובד והמעביד בו. בהצלחה לבאים אחרינו. מגיע לנו מעט הצדק הזה.

*

אוריאל לפידוס היה חבר בוועד הפעולה של עובדי מסעדת 'קפה נואר' בתל אביב, שעובדיה התאגדו בהסתדרות במרץ 2017 ונאבקו לשיפור תנאי העבודה במסעדה ולחתימת הסכם קיבוצי. באוגוסט 2018 קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב שהמסעדה פגעה בהתארגנות העובדים וחייב אותה בפיצוי העובדים בסך 300 אלף ש"ח. הפסיקה אושררה על ידי בית הדין הארצי לעבודה בספטמבר 2019.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!