דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק הגז

משק הגז / צעד נוסף לכיוון ייצוא הגז: נחתם הסכם בין דלק, EMG וקצא"א

ההסכם שנחתם היום מסדיר את השימוש בצנרת הגז לטוב ייצוא מהמאגרים לוויתן ותמר למצרים | עכשיו מחכה ההסכם לאישור הרגולטורים בישראל ובמצרים

מימין לשמאל: איציק לוי, מנכ"ל קצא"א, מאמון אל סאקה, יו"ר ומנכ"ל EMG, ארז חלפון, יו"ר קצא"א, , עבדל חמיד חמדי שותף מנהל EMG (קרדיט: שי דולב)
מימין לשמאל: איציק לוי, מנכ"ל קצא"א, מאמון אל סאקה, יו"ר ומנכ"ל EMG, ארז חלפון, יו"ר קצא"א, , עבדל חמיד חמדי שותף מנהל EMG (קרדיט: שי דולב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת "דלק", קצא"א – חברת אחסון והולכת הדלקים, ו-EMG, חתמו על הסכם לשימוש בתשתית בתחומי קצא"א לצורך ייצוא גז טבעי ישראלי למצרים, כל לפי הודעת דלק שפורסמה היום (ראשון). ההסכם, יאפשר לחברת EMG, להפעיל את מסוף הגז הטבעי שבתחומי קצא"א המחובר לצינור הימי שבבעלות EMG , אשר יזרים גז טבעי ממערכת ההולכה הישראלית – למערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש.

הסכם תשתית זה יאפשר את הזרמת הגז הטבעי עליה סוכם בעסקת ייצוא הגז שנחתמה בראשית 2018 בין דלק קידוחים ונובל אנרג'י – לבין דולפינוס (Dolphinus Holdings Limited) המצרית, במסגרתה סוכם על אספקת גז ממאגרי תמר ולוויתן בהיקף כולל של 64BCM בסך מוערך של 15 מיליארד דולר.

על פי ההסכם, תשלם EMG לקצא"א לפי כמות הגז הטבעי אשר תוזרם בצינור, המתוכננת להגיע במקסימום לכ-BCM7 בשנה. בנוסף, תקבל EMG את הזכות להפעיל ולתחזק את המסוף החופי שבתחומי קצא"א במהלך כל תקופת הזרמת הגז הטבעי, ואילו קצא"א תספק את שירותי הבטיחות והביטחון למתקן, ביניהם מערך כיבוי אש, אבטחה, צוות גיבוי חירום וכד'. כיום, על פי נתג"ז, הקיבולת הפנויה במערכת ההולכה הישראלית, מאפשרת יצוא של 4.5 BCM  בשנה בלבד, באופן בלתי רציף, בייחוד בתקופות בהן הביקוש בישראל יורד וניתן לייצא יותר גז.

על פי דיווח בכלכליסט מהבוקר, ההסכם נחתם בלונדון, בכדי להנמיך פרופיל. הממשל במצרים מעוניין לממש את ההסכם, אך אינו מעוניין בחשיפה ציבורית גבוהה להסכם עם חברה ישראלית, המתפרש כצעד בכיוון של נורמליזציה. לאורך תקופת ההסכם, קצא"א עשויה לקבל מאות מליוני שקלים, שיגיעו בחלקם גם לקופת המדינה.

הצינור הימי נמצא בבעלות חברת EMG המצרית, בקוטר של 26 אינטש ובאורך של כ-90 ק"מ, המחבר בין מערכת ההולכה הישראלית באזור אשקלון לבין מערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש. צינור EMG תוכנן לקיבולת של כ- 7 BCM לשנה, עם אפשרות להגדלת הקיבולת לכ-9 BCM לשנה באמצעות התקנת מערכות נוספות.

מאז הפסקת הזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל עמד הצינור מושבת, ואיתו גם המסוף החופי שבתחומי קצא"א. במהלך התקופה שחלפה מאז השבתת הצינור ועד הפעלתו מחדש לאחרונה דאגה קצא"א לתחזק את המסוף, לטפל ולשמור על כשירותו.

ארז חלפון, יו"ר קצא"א: "חתימת ההסכם היום הינה השלמת מהלך משמעותי ביותר למשק האנרגיה של מדינת ישראל, אשר יאפשר ייצוא גז טבעי מישראל למצרים, ומחזקת את הקשרים הכלכליים של קצא"א ומדינת ישראל עם שכנותיה באגן הים התיכון.

קצא"א ממשיכה להוכיח את יכולתה לספק תשתיות מעולות לכל מגזרי האנרגיה בטווחי זמן קצרים, ביעילות ובמקצועיות. הסכם זה יגוון את פעילותה המסחרית של החברה עם חברות בינ"ל ומחזק את מעמדה כשער האנרגיה של ישראל. "

מה עוד חסר ?

לאחר השלמת בדיקות התקינות לצינור EMG  ואישור רשות התחרות המתיר ליצואני הגז להחזיק בתשתית היחידה כים שיכולה לאפשר יבוא גז ממצרים, נדרשים גם אישורים מטעם הרגולטורים במצרים ובישראל למימוש הסכם היצוא. בעבר, הצהירו המצרים כי עד שלא תמומש פשרה בנושא חובות חברות הגז המצריות לחברת החשמל, לא יאפשרו יבוא גז מישראל. חברת החשמל הגיע להסכם פשרה בו תקבל במשך 8 שנים כחצי מיליארד דולר, לעומת פסק הבוררות שפסק לה 1.76 מיליארד דולר, ויותר מ-2 מיליארד דולר לאחר שמחשבים הוצאות ריבית ועיכובים שונים. באופן חריג, הנהלת חברת החשמל זכתה לשיפוי נגד תביעות עתידיות מהדירקטוריון. רשות החברות ורשות החשמל הביעו את עמדתן בה שוכנעו כי בחברת החשמל עשו די מאמצים כדי להגיע להסכם משופר, וכי התוצאה לה הגיעו היא במתחם הסבירות. הפשרה ממתינה לאישור סופי.

האסדה כמעט מוכנה

השבוע החלו עבודות ההתקנה של החלק העליון של אסדת לוויתן כ-10 ק"מ מול חוף דור. האסדה אמורה להתחיל בפעולות הרצה בחודש הבא, ולהיות כשירה לפעולה מסחרית עוד ב-2019. לאסדה אין עדיין היתר פליטה מהמשרד להגנת הסביבה, כאשר לאחרונה נערך שימוע ציבורי להיתר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!