דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גוגל

טכנולוגיה / 48 מדינות בארה"ב פתחו בחקירה נגד גוגל בחשד להתנהגות בלתי תחרותית

התובע הכללי של מדינת טקסס, המוביל את החקירה: "האינטרנט אינו בחינם. יש חברה ששולטת בכל תחומי הפרסום ברשת והחיפוש ברשת" | חקירה דומה בשם 8 מדינות, המובלת ע"י ניו יורק, נפתחה נגד פייסבוק

קמפוס גוגל בקירקלנד (צילום: סוכנות AP).
קמפוס גוגל בקירקלנד (צילום: סוכנות AP).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חקירה ב-48 מדינות בארה"ב נפתחה כנגד גוגל, בחשד להתנהגות בלתי תחרותית בתחום החיפוש והפרסום ברשת. התובע הכללי של מדינת טקסס, קן פקסטון, מוביל את החקירה הנוכחית שהוכרזה אתמול (שני). בתדרוך לעיתונאים אמר פקסטון כי "האינטרנט אינו בחינם. יש חברה ששולטת בכל תחומים הפרסום ברשת והחיפוש ברשת. הם שולטים בצד הקונים, בצד המוכרים, בצד המכירות הפומביות ואפילו בצד הווידאו עם Youtube".

המונופול של גוגל בחיפוש ובפרסום איננו דבר חדש. הוא הבסיס, פחות או יותר, למודל העסקי של גוגל, שהופך את הפעילות ברשת לנוחה יותר ו"תפורה" לכף היד. אלא שרגולטורים ברחבי העולם פותחים ביותר ויותר חקירות נגד מאפיינים עסקיים שונים של התנהגות התאגיד, בטענה כי הם מפריעים לתחרות. בשנה שעברה הטיל האיחוד האירופי קנס של 5 מיליארד דולר על גוגל בגין "דחיפת" אפליקציות למשתמשי אנדרואיד וקנס נוסף בגין העדפת מנוע השוואת המחירים 'גוגל שופינג'.

התובע הכללי של טקסס קן פקסטון (משמאל), התובע הכללי של מחוז קולומביה קארל ראקין ויועץ המשפטי לממשלה באלסקה, קווין קלרקסון, צועדים מול בית המשפט העליון בארה"ב בוושינגטון, יום שני, 9 בספטמבר, 2019. (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
התובע הכללי של טקסס קן פקסטון (משמאל), התובע הכללי של מחוז קולומביה קארל ראקין ויועץ המשפטי לממשלה באלסקה, קווין קלרקסון, צועדים מול בית המשפט העליון בארה"ב בוושינגטון, יום שני, 9 בספטמבר, 2019. (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

פקסטון עצמו מזוהה פוליטית כחבר באגף הקיצוני של המפלגה הרפובליקאית, המכונה 'מסיבת התה'. עם זאת, לחקירה שותפים תובעים מכל רחבי ארה"ב, ממגוון רקעים פוליטיים. המדינות היחידות שאינן לוקחות חלק בחקירה הן קליפורניה ואלבמה. בעיתון ה'לוס אנג'לס טיימס' תהו מדוע מדינת קליפורניה, בה שוכנים משרדי גוגל, נעדרת מהחקירה הנוכחית. מחד, גוגל תרמה כספים לקמפיין של התובע הכללי במדינה, חוויאר ביסרה. מנגד, ביסרה ומשרדו התבטאו בזכות החמרת חקיקה חדשה בתחומי הפרטיות בקליפורניה, שעלולה לפגוע בכל ענקי האינטרנט, לרבות גוגל.

השליטה של גוגל בתחום החיפוש, דרך הכלי של מיקום התוצאות בדפי החיפוש, משפיעה באופן דרמטי על כמות הביקורים באתרי האינטרנט, ובכך בתוצאותיהם העסקיות. השליטה לא מתבטאת דווקא בצד המשתמש, אלא גם בקרב בורסות הפרסום שמרכזות את המפרסמים ומציעות לבעלי האתרים להרוויח משילוב פרסומות באתר. שירות 'גוגל אדס', מהווה את הזרוע ששולטת בפרסום ברחבי הרשת וכן בפרסומות שעולות לצד תוצאות החיפוש ברשת.

חקירה דומה, בשם 8 מדינות אמריקאיות המובלת ע"י ניו יורק, נפתחה השבוע גם כנגד פייסבוק בחשד לצמצום חירויות הצרכן והעלאת מחירי הפרסום.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!