דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירדן

עבודה בעולם / דורשים העלאת שכר: שביתת מורים המונית בירדן נכנסת ליומה החמישי

המורים דורשים מהממשלה לממש את הבטחתה להעלות את שכרם ב-50% | דובר הממשלה: "נסיכויות המפרץ וסעודיה חדלו לתמוך בנו ואין לנו כסף לתפעל את שירותי המדינה"

מחאת המורים בירדן. הפגנה בעמאן, 5 בספטמבר 2019. (AP Photo/Omar Akour)
מחאת המורים בירדן. הפגנה בעמאן, 5 בספטמבר 2019. (AP Photo/Omar Akour)
אוריאל לוי

שני מיליוני תלמידי ירדן לא שבו מהחופש הגדול. מזה חמישה ימים נערכת בממלכה האשמית שביתת ענק של 140,000 מורות ומורים הדורשים להעלות את שכרם ב-50% לפחות כפי שהובטח להם לפני חמש שנים. השביתה החלה ביום ראשון לאחר שהמו"מ בין נציגי ארגוני המורים לממשלה קרס. מאז הושבתו כ-7,000 בתי הספר במדינה ורבבות מורים יצאו להפגנות. השכר החודשי הממוצע למורה בירדן עומד על 565$ (פחות מ-2,000₪). שכר המורים לא עודכן מזה שנים רבות, שנים שבמהלכן עלה יוקר המחיה והתווספו מיסים. בשנים האחרונות נערכו מספר מחאות חברתיות בירדן כתגובה לעליית יוקר המחיה ובמיוחד המזון והדלק. במאבק של ארגוני המורים בירדן בשנת 2014 הובטחה להם העלאה מדורגת של שכרם בכ-50% תוך חמש שנים אולם העלאת השכר לא התרחשה.

ממשלת ירדן הודתה שדרישות המורים מוצדקות ושהובטחה להם העלאת שכר. לטענת הממשלה אין די כסף בקופת המדינה על מנת להעלות את שכרם של המורים. דובר הממשלה הירדנית הביע תסכול ואמר כי "נסיכויות המפרץ וסעודיה חדלו לתמוך בנו ואין לנו כסף לתפעל את שירותי המדינה". המלך עבדללה קרא למורים "להבין את המצב", ולפתוח בדיאלוג עם הממשלה.

"המצב מתסכל", אמר דובר התאחדות המורים נור א-דין נדים. "ב-2014 סוכם שהשכר יעלה ב-50% ובהמשך הממשלה השעתה את ההחלטה. המורים חרקו שיניים והמתינו להעלאה. כשזו לא הגיע הכרזנו על השביתה. שרי הממשלה לא מתווכחים איתנו הם רק אומרים 'לא יכולים לשלם'. אותנו זה לא מעניין יותר."

ביום חמישי האחרון נערכה הפגנת ענק של מורים בבירה עמאן אשר הסתיימה רק לאחר שאנשי הביטחון ירו לעבר המורים רימוני גז מדמיע. נאסר נרוואש, סגן נשיא ארגון המורים הירדנים JTS אמר כי המורים לא יכנסו לכיתות עד שהעבירות שבוצעו נגד המורים לא יחקרו והעבריינים יובאו לדין.

ביום שני האחרון נפגשו נציגי המורים עם נציגי הממשלה לפגישה של שלוש שעות שהסתיימה ללא כל התקדמות. אחת ההצעות הקודמות של נציגי הממשלה הייתה להעלות את משכורות המורים בהתאם להישגים הלימודיים של תלמידיהם. בהצעה זו ביקשו נציגי הממשלה להעלות ב-250% את משכורותיהם של מורים מצטיינים שתלמידיהם יוכיחו הישגים בציונים גבוהים. נרוואש השתמש בהצעה זו כדי להוכיח את הממשלה: "אם יש להם כסף להעלות משכורות כל כך הרבה בהתאם לציונים אז אנחנו לא נקבל את התירוץ שאין כסף להעלאה שהובטחה לכל המורים".

https://twitter.com/NafsPol/status/1169592872527650816?s=19

בינתיים השביתה נמשכת ושני מיליוני התלמידים נשארים בביתם. תושבת העיר אירביד סיפרה אתמול: "הבת שלי דווקא שמחה להאריך את חופשת הקיץ, אבל אחרי יומיים היא ביקשה ללכת לבית הספר וגילתה שהשערים סגורים וראתה שם את המורים שלה מפגינים. אני בהחלט מבינה את המורים, אבל אני חושבת על הילדים. יהיה קשה להמשיך להחזיק אותם בבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!