דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפועל באר שבע

אפליה מתקנת / קבוצת כדורגל הנשים הפועל באר שבע רשמה ניצחון במגרש התקציבי

בית המשפט פסק לטובתה של קבוצת כדורגל הנשים ודרש מעיריית באר שבע לבטל את התקצוב הנמוך שלה לעומת קבוצת הגברים, ולהעניק לה העדפה מתקנת | הפסיקה - צעד נוסף במאבק לשוויון של כדורגל הנשים בישראל

שחקניות הפועל באר שבע בכדורגל (ללא קרדיט)
שחקניות הפועל באר שבע בכדורגל (ללא קרדיט)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בזמן שברחבי אירופה כדורגל הנשים מצליח יותר מאי פעם, הליגות הופכות למקצועניות, מועדוני הגברים הגדולים מקימים קבוצות נשים, שיאי הרייטינג נשברים והמגרשים מתמלאים, בישראל היובש התקציבי מאיים על סגירתו של ענף כדורגל הנשים כולו. אך פסיקת בית המשפט המחוזי בבאר שבע לטובת קבוצת כדורגל הנשים הפועל באר שבע מהווה איתות שגם בארץ מדיניות זו תהיה חייבת להשתנות.

ב-5 בספטמבר הגיע לסיומו מאבק משפטי אותו ניהל מועדון הנשים הפועל באר שבע כנגד עיריית באר שבע בעקבות טענות לחלוקה בלתי צודקת ולא שוויונית של תקציבי הספורט בעיר: בשנת 2018 תוקצבה קבוצת הגברים הפועל ב"ש ב-3.7 מיליון ש"ח, פי 33 מקבוצת הנשים הפועל ב"ש, שמאוגדת כעמותה נפרדת, שזכו לפי כתב התביעה לתקצוב של 110 אלף ש"ח בלבד.

המצב המזעזע באצטדיון וסרמיל בו אירחה הפועל באר שבע את אס"א תל אביב (ללא קרדיט)
המצב המזעזע באצטדיון וסרמיל בו אירחה הפועל באר שבע את אס"א תל אביב (ללא קרדיט)

בפסיקתו הורה השופט גד גדעון לעיריית באר שבע לתקן את התבחינים ולהעלות את התקציב של הקבוצה באופן מיידי ורטרואקטיבי כבר לשנת 2019. "לפיכך על העירייה לתקן את התבחינים לשנת 2019 ואילך, באופן שניתן העדפה מתקנת לנשים במסגרת שיטת הניקוד בהתאם לאמור לעיל. הוראה זו תעמוד בתוקף, כמובן, כל עוד לא יוחל שינוי נסיבות מהותי ויסודי, אשר יצדיק שינויה".

אפליה מגדרית מתמשכת

עיריית באר שבע וקבוצת הפועל באר שבע נשים חתמו במאי 2008 על הסכם פשרה שאמור היה לקבוע את גודל המענקים הכספים שמעניקה העירייה לקבוצה אשר שיחקה באותה העונה בליגת העל. 11 שנים עברו מאז, ובקבוצה טוענים שעיריית ב"ש הנוכחית מתעלמת מההסכם שנחתם בזמנו והכללים שנקבעו בו כפשרה.

לפי ההסכם מ-2008, שנחתם בעקבות הגשת בג"צ על ידי קבוצת הנשים הפועל באר שבע, הוחלט ש"היה ויחול שינוי בליגת הנשים ויגדל מספרן של הליגות לשלוש, תגדל הקצבה כך שמשנת 2010 ואילך יושווה סך התמיכה שעומד לטובת העותרת מתוך כספי התמיכה לקבוצה בליגה הלאומית לגברים." הפועל ב"ש נשים קיבלה בשנת 2008 כ-200 אלף ש"ח, בשנת 2009 כ-300 אלף ש"ח ובשנת 2010 סך של 300 אלף ש"ח. מ-2011 ואילך התקציב שהועבר לקבוצה היה לפי ניקוד פנימי שקיימה העירייה לחלוקת התקציבי הספורט.

לפי ההסכם, בשנת 2019 היה על העירייה להעביר תקציב שווה ערך לתמיכה תקציבית של קבוצת גברים בליגה הלאומית. אולם למעשה הפועל באר שבע נשים קבלה תקציב שווה ערך לקבוצות הגברים שמשחקות בליגה ב' וליגה ג' בעיר.

במהלך פסק הדין הדגיש השופט גד גדעון את חשיבות הגדלת תקציב כדורגל הנשים בעיר בערך של 50% מתקציב הגברים המקביל וביטול ההגבלה על גודל התקציב העירוני ביחס לחלקו בתקציב הכללי של הקבוצה.

בית המשפט קיבל את בקשת הקבוצה להגדלת הקריטריונים ב-50% מתקציב הגברים. "הקריטריונים של משרד התרבות והספורט לפיהם ספורט הנשים מקבל ניקוד גבוה פי 1.5 מפעילות מקבילה של הגברים, וזאת, במבחן התוצאה ולא במבחן הקריטריון "על הנייר". הכוונה היא לתוספת של 50% לניקוד שלו זכאית העותרת, כפי שנעשה ברשויות אחרות."

בעת נימוקו השופט גדעון התייחס לאפליה הממסדית לאורך השנים בתקצוב ספורט הנשים למול ספורט הגברים “כך, ניתוח מגדרי שערך משרד התרבות המדע והספורט של תקציב מנהל הספורט מגלה שמרבית מתקציבי התמיכה של מנהל הספורט עבור עונת פעילות 2016/17 (76.7%) הגיעו לגברים המשתתפים באיגודים, אל מול 23% אשר הגיעו לנשים."

הפסיקה הכירה בכך שלעתים כ"שנקודת המוצא ההתחלתיות של האחר נחותה משל רעהו, יש צורך להעניק לו יותר, כדי להביא את השניים לידי שוויון…העדפה מתקנת של ספורט הנשים קבועה גם במדיניות גופי הספורט המתקצבים ספורט במדינת ישראל, על מנת לצמצם את הפערים בתחום."

ולא חוסיין מהפועל באר שבע (קרדיט: ההתאחדות לכדורגל)
ולא חוסיין מהפועל באר שבע (קרדיט: ההתאחדות לכדורגל)

בפסיקתו קיבל השופט גדעון את עמדתה של האגודה לזכויות האזרח, שישנו מעגל בלתי נגמר שבמהלכו קבוצות הגברים ממשיכות לגדול במשאביהן ובכוחן לצד הקטנה של מועדוני הנשים, עד אשר יותקנו החוקים הקיימים וכדורגל הנשים יוכל לצמוח מתוך תיקון האפלייה. "נכונה לסברתי, עמדת האגודה לזכויות האזרח, כי "הקריטריונים המקובלים כיום מובילים למתן העדפה בתקצוב לקבוצות וותיקות יותר ופופולריות יותר באופן היוצר מעגל שוטה שבמסגרתו הקבוצה הקטנה יותר והפופולרית פחות מלכתחילה אינה מסוגלת להתחרות משום שכללי המשחק פועלים לרעתה, והמשאבים העומדים לרשותה הולכים ומצטמצמים בשעה שמשאביהן של קבוצות חזקות יותר הולכים וגדלים."

במקביל לתיקון האפליה החליט בית המשפט המחוזי בבאר שבע לבטל את ההגבלה על העברת כספים ציבוריים למועדוני הספורט לנשים אם הם עולים מעל ל-50% מתקציב הקבוצה. עיריית באר שבע טענה שבחלק מהשנים היא לא העבירה את מלוא הכסף לאור ההגבלה הקיימת. "יוער, כי בשנים 2013, 2017 ו-2018 קיבלה העותרות בפועל תמיכה נמוכה יותר מזו שהוחשבה עבורה, בשל מחזור הפעילות של העמותה וההגבלה של 50% בהיקף התמיכה… נזכיר כי נוהל משרד הפנים, החולש על התבחינים, מאפשר הגבלה על היקף התמיכה עד 90% מעלות הפעילות הנתמכת; "

פסיקת בית המשפט היא עוד צעד חשוב בשינוים הנדרשים לקידום כדורגל הנשים וספורט הנשים בישראל. אך הדרך עודנה ארוכה והעיניים כעת מופנות לעבר הבג"צ המתנהל בימים אלו בו שחקניות וקבוצות הכדורגל עתרו כנגד משרד התרבות והספורט בדרישה להכיר בקיומה של ליגה שלישית בכדורגל נשים בישראל, החלטה שיכולה להכפיל את תקציבי כדורגל הנשים בישראל ולקדם את כדורגל הנשים באופן משמעותי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!