דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סולידריות

פועלי כל העולם / לא תצעדו לבד: מאבקי עובדים בפולין וקמבודיה צריכים את הסולידריות שלכם

במקדש 'ווסט מבון' מעסיקים עובדי קבלן במקום 126 העובדים המקצועיים שפוטרו לפני שנה מעבודת שיפוץ האתר המקודש | מנהיג פועלים פולני פוטר מעבודתו כחלק מהמאבק אותו מנהלת הנהלת הנמל באיגוד המקצועי | אתם יכולים לסייע

מארק שימצ'ק פעיל איגוד מקצועי בפולין ומחאת עובדי המקדש בקמבודיה (מתוך אתר Labourstart)
מארק שימצ'ק פעיל איגוד מקצועי בפולין ומחאת עובדי המקדש בקמבודיה (מתוך אתר Labourstart)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בעיות של עובדים מול מעסיקיהם דומות בכל העולם, ועל בסיס זה, וההבנה שהמאבק על זכויות בעבודה הוא גלובאלי, מבקשים שני מאבקים את הסולידאריות שלכם איתם, למרות שהם מתרחשים בפולין ובקמבודיה. פלטפורמת 'לייבור סטארט' הופכת את התמיכה במאבקי עובדים לנגישה בלחיצת כפתור, וכל שנותר לכם זה להחליט האם הצרות שלהם, הן גם הצרות שלכם באופן כזה או אחר.

126 עובדים המשקמים את מקדש 'ווסט מבון' בקמבודיה לא עובדים כבר במשך שנה. הם הועסקו בעבר על ידי הסוכנות הארכיאולוגית הצרפתית EFEO, עם הסכם קיבוצי ותנאי עבודה טובים. אולם, בפברואר 2018 נודע להם כי הם יושעו ואז יועברו לסוכנות הממשלתית הקמבודית APSARA, הידועה כבעלת היסטוריה של עוינות לאיגודים מקצועיים. לעובדים נאמר שאין מספיק כסף כדי להעסיק את כולם על פי ההסכם הקודם, וכעת נשכרו עובדים לא מיומנים תחתם. עובדי המקדש, הגאים בתפקידם בשיקום המורשת התרבותית של קמבודיה, מבקשים תמיכה ציבורית דרך שליחת הודעה לסוכנות הממשלתית הקמבודית בדרישה להחזירם לעבודה.

מחאת עובדי המקדש בקמבודיה (מתוך אתר Labourstart)
מחאת עובדי המקדש בקמבודיה (מתוך אתר Labourstart)

מארק שימצ'ק, פועל בנמל האצ'יסון בפולין' הוא אחד ממארגני העובדים בארגון העובדים הפולני הוותיק 'סולידריות', שהוביל את המאבק לדמוקרטיה בפולין בשנות השמונים. הוא פוטר מעבודתו ברציף העגינה לאחר שעבר תאונת עבודה במאי 2017. מארק נלחם בעד עבודה בטוחה יותר לעובדים בטרמינל גדיניה בנמל האצ'יסון, כשהוא מוביל קמפיין הקורא לצמצום מיקור החוץ, בעד שעות עבודה קצרות יותר ותמיכה בהסכם קיבוצי, שיבטיח שכר גבוה יותר ותנאים טובים יותר לעובדי הרציף.

באותה תקופה עבדו הפועלים ברציף העגינה בטרמינל באופן קבוע יותר מ-16 שעות ביממה. 8-10 השעות הראשונות נרשמו על ידי חברת הנמל האצ'יסון, ושעות נוספות שולמו בידי חברה חיצונית. העובדים חששו מתנאי הבטיחות בעבודה המסוכנת הזו, הציוד שמתבלה והפחתה בהשקעה הכלכלית.

מארק שימצ'ק פעיל איגוד מקצועי בפולין (מתוך אתר Labourstart)
מארק שימצ'ק פעיל איגוד מקצועי בפולין (מתוך אתר Labourstart)

כאמור, במאי 2017 עבר שימצ'ק תאונת עבודה. חודש לאחר מכן, באישור רופאו, השתתף שימצ'ק בפגישה בינלאומית של עובדי רציף הצעירים, באנטוורפן. הנהלת הנמל האצ'יסון שכרה חוקר פרטי שיעקוב אחר פעילותו כשהיה בחופשת מחלה, גילתה שהשתתף בפגישה שלא מצא בעיניהם חן, ופיטרה אותו תחת הטענה שעשה "שימוש לרעה בזכאות ימי מחלה".

לדעתם של חברי האיגוד, פיטוריו של מארק נועדו להפחיד את העובדים ולהסלים את המאבק שהנהלת האצ'יסון מנהלת נגד האיגוד המקצועי NSZZ Solidarnoś. מזה שנתיים נאבק מארק על השבתו לעבודה, וכעת הוא והאיגוד מבקשים תמיכה וסולידריות – בנסיון לדרוש מנמלי האצ'יסון להחזיר את מנהיג העובדים בחזרה לעבודה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!