דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרחבה כמותית

כלכלה עולמית / ריבית שלילית ו-20 מיליארד אירו בחודש: התכנית של הבנק האירופי להצלת הכלכלה ביבשת

נגיד הבנק המרכזי של אירופה מריו דראגי הודיע על ריבית שלילית בשיעור 0.5% והגדלת תכנית 'ההרחבה הכמותית' של הבנק | באופן חסר תקדים קרא דראגי למדינות האיחוד להגדיל את ההוצאה הממשלתית: "מדיניות פיסקלית צריכה להפוך להיות הכלי המרכזי כדי להביא לצמיחה"

מפת אירופה והאירו. (Shutterstock)
מפת אירופה והאירו. (Shutterstock)
יונתן קירשנבאום

נגיד הבנק המרכזי של אירופה מריו דראגי הודיע היום (חמישי) על תכנית דרסטית לחילוץ הכלכלה האירופית מהמיתון. התכנית כוללת הנהגת ריבית שלילית של 0.5%- על פקדונות בבנקים, והגדלת ההיקף תכנית 'ההרחבה הכמותית' – רכישות אג"ח ממדינות האיחוד על ידי הבנק. שני המהלכים צפויים להזרים כסף מזומן לממשלות ולמשק האירופי, אותו ניתן יהיה להפנות להשקעות שיעודדו צמיחה. אך לפי דראגי, גם המהלכים המוניטריים הדרמטיים הללו אינם מספיקים, והגיע העת גם למהלכים פיסקליים בדמות הגדלת ההוצאות הממשלתיות באיחוד כדי לדחוף למעלה את הכלכלה האירופית המדשדשת.

בנאומו אמר דראגי במפורש כי כלי הבנק המרכזי מוצו, וכי יש לעבור להשקעה ממשלתית כדי להביא לצמיחה בגוש האירו. בנאום חסר תקדים באיחוד האירופי, קרא הנגיד במפורש לממשלות האיחוד להגביר את ההוצאה הממשלתית כדי לדחוף מעלה את הכלכלה האירופית המדשדשת.

"מדיניות פיסקלית צריכה להפוך להיות הכלי המרכזי שבו משתמשים כדי להביא לצמיחה" אמר דראגי. הנגיד התייחס לכך שמאז שהחל המשבר הכלכלי באירופה, ממשלות המדינות החברות התעקשו דווקא לקצץ בהוצאה הממשלתית, במקום להגביר את ההוצאה ולהמריץ את המשק. בתגובה לביקורת שהוטחה בהם מצד כלכלנים, טענו קובעי המדיניות בממשלות אירופה כי כלי הבנק המרכזי – הורדת ריבית והרחבה כמותית – יספיקו כדי להביא לצמיחה מחודשת.

אולם, למרות שהבנק המרכזי נוקט כבר כמעט עשור במדיניות ריבית אפסית והרחבה כמותית בהיקפים של טריליוני אירו, הכלכלות האירופיות ממשיכות לדשדש ובאזורים רבים מהיבשת ניכרים עדיין סימנים של מיתון.

ריבית שלילית על פקדונות

דראגי הודיע היום על המשך תכנית ההרחבה הכמותית, שמשמעותה היא הגדלת הכסף הזמין במדינות האיחוד האירופי על ידי רכישה מסיבית של אגרות חוב ממשלתיות ממדינות האיחוד. בנאומו אמר דראגי כי "החבילה היא די עוצמתית, גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך", וכי הבנק המרכזי ירחיב את ההרחבה הכמותית ל-20 מיליארד אירו בחודש, במטרה להביא לצמיחה מחודשת בגוש. מדינות האירו צמחו ב-0.2% בלבד ברבעון השני של שנת 2019, לעומת 0.4% ברבעון הראשון. חלק ממדינות אירופה, ביניהן גרמניה ואיטליה הראו צמיחה שלילית. בנוסף לכך הודיע דראגי כי הריבית על הפיקדונות תרד למינוס 0.5%. במילים אחרות, הבנק המרכזי יגבה מחיר מהמפקידים, במטרה לעודד השקעות ריאליות במשק במקום הפניית הכסף לחסכונות.

הבנק המרכזי גם האריך את התקופה בה הוא צופה שהריביות ישמרו ברמות אפסיות, עד שהאינפלציה תתכנס "בצורה איתנה לרמה קרובה אך מספקת ליעד של 2%".

מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי של אירופה. (AP Photo/Michael Probst, file)
מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי של אירופה. (AP Photo/Michael Probst, file)

מדובר באחד הצעדים האחרונים שהנגיד דראגי יעשה בכהונתו. בנובמבר תחליף את דראגי קריסטין לגארד, מי שכיהנה עד כה בראש קרן המטבע הבינלאומי. לגארד נחשבת למינוי לא פופולארי בקרב השמרנים התקציביים באיחוד האירופי, והיא צפויה לדחוף להרחבה תקציבית בניגוד למדיניות הנהוגה באיחוד בכלל ובעשור האחרון בפרט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!