דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

מדריך לבוחר / בחירות 2019 סבב ב': כל מה שצריך לדעת על יום חגה של הדמוקרטיה

איך לאתר מקום הצבעה, מתי יפעלו הקלפיות והאם צריך תעודת זהות או שמספיק רישיון? | וגם - למי מותר לצלם אותנו בקלפי? | המדריך המלא ליום שיקבע את עתידה של ישראל לארבע השנים הקרובות

מצביע בקלפי בבחירות לכנסת (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
מצביע בקלפי בבחירות לכנסת (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
שי ניר

ביום שלישי הקרוב יצאו אזרחי ישראל בעלי זכות הבחירה להצביע. יום הבחירות הוא יום שבתון, אולם שירותי תחבורה ציבורית ושירותים ציבוריים אחרים, אותם קבעה ועדת הבחירות המרכזית כמו מסעדות, תיאטראות ובתי קולנוע, מפעלי מים וחשמל, בתי חולים, כוחות הצלה ועוד, פועלים כסדרם.

מה בוחרים? בישראל, הבחירות לכנסת הן בחירות לרשימת מועמדים, המוגשת על ידי מפלגה. לכל רשימה אות או אותיות וכן כינוי. אותיות הרשימה וכינויה מופיעים על פתק ההצבעה. בעת ההצבעה, עומדים לרשות המצביע כלל פתקי רשימות המועמדים, והוא בוחר את הפתק המתאים עבור הרשימה לה הוא נותן את קולו. כינויי רשימות המועמדים והאותיות מתפרסמים בעיתונות ובאתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית.

כאן תוכלו לבדוק הכין נמצאת הקלפי בו אתן ואתם בוחרים.

שעות ההצבעה: במרבית הקלפיות יפעלו ביום הבחירות מהשעה 07:00  בבוקר עד לשעה 22:00 בלילה. בישובים קטנים, שעות ההצבעה הן מהשעה 8:00 בבוקר ועד השעה 20:00 בערב (הקישו כאן לרשימת היישובים), וכך גם בבתי החולים ובבתי הסוהר והמעצר. מי שהגיע למקום הקלפי טרם סגירת הדלתות, אך טרם הצביע – זכאי להצביע גם אם חלפה שעת סגירת הקלפי.

מצלמות? בבחירות הקודמות, באפריל 2019, הכניסו פעילי מפלגת הליכוד מצלמות לקלפיות במגזר הערבי ועשו בהן שימוש, לטענתם מחשש לזיופים. הפעולה זכתה לגינויים, ואף הרחיקה מצביעים פוטנציאלים מחובתם האזרחית. לאחר בקשות של מפלגת הליכוד ועוד גופי ימין, אסרה ועדת הבחירות המרכזית הצבת מצלמות בקלפיות מטעם המפלגות. אולם, חברי ועדת הקלפי יכולים לעשות שימוש במצלמות הסלולריות, תוך הסכמה של ועדת הבחירות המרכזית. החומרים יועברו לשימוש בלעדי של המשטרה.

איך מגיעים? התחבורה ציבורית הבין-עירונית תופעל בחינם מיום שני (16/9) בשעה 20:00 ועד לסיום זמן ההצבעה ביום הבחירות יום שלישי (17/9) לשימוש כלל האזרחים ולשימוש המצביעים השוהים רחוק ממקום הקלפי אליו הם משויכים. פרטים על כך מפורסמים באתר האינטרנט של הוועדה.

לנוסעים בתחבורה הציבורית אפליקציית Moovit משיקה פיצ'ר מיוחד ליום הבחירות, באמצעותו מקבלים הוראות הגעה מלאות לקלפי. איתור הקלפיות באפליקציה נעשה בצורה נוחה ופשוטה: על המשתמש להקליד בתיבת החיפוש הראשית את מספר היישוב בצירוף מספר הקלפי הלקוחים ישירות מההודעה לבוחר, ומוביט תציג את כל דרכי ההגעה האפשריים אל אותה הקלפי בתחבורה ציבורית וכן ברכיבה על אופניים והליכה ברגל. את מספר היישוב ומספר הקלפי ניתן למצוא גם באתר ועדת הבחירות המרכזית. עבור כל מסלול מקבל המשתמש מידע עשיר הכולל את זמן ההגעה של כלי התחבורה המבוקש לתחנה (בזמן אמת), כמו גם את זמן ההגעה המשוער אל הקלפי. בנוסף, יממה לפני שהקלפיות יפתחו יתוזכרו משתמשי האפליקציה להצביע, באמצעות הודעה ייעודית שתישלח דרך האפליקציה.

לנווט לקלפי באמצעות מוביט (קרדיט: מוביט)
לנווט לקלפי באמצעות מוביט (קרדיט: מוביט)
לנווט לקלפי באמצעות מוביט (קרדיט: מוביט)
לנווט לקלפי באמצעות מוביט (קרדיט: מוביט)

 

 

אז איך מצביעים בעצם?

מה צריך להביא לקלפי? בקלפי יש להזדהות באמצעות אחד מאמצעי הזיהוי הבאים: תעודת זהות הנושאת את תמונת בעל התעודה, דרכון ישראלי בתוקף הנושא תמונה, רישיון נהיגה ישראלי בתוקף הנושא תמונה או תעודה צבאית אישית תקפה הכוללת תמונה. לאחר שנמצא שם הבוחר ברשימת הבוחרים הוא זכאי לקבל  מעטפת הצבעה בצבע כחול-תכלת ועליה כתוב "בחירות לכנסת ה-22". הבוחר יכנס אל תא ההצבעה לבדו כאשר החריג היחיד לכך הוא במצב שבו המצביע, מחמת מחלה או מום, אינו מסוגל לבצע את פעולות ההצבעה המעשיות לבדו. במצב זה רשאי המצביע להביא איתו מלווה כדי שיעזור לו בפעולת ההצבעה. בבתי אבות או מוסדות נאסר על המלווה להיות מנהל או עובד המקום ולא ילווה ביום הבחירות יותר משני בוחרים.

איך זה עובד? מאחורי הפרגוד מונחים פתקי הצבעה של כל רשימות המועמדים לכנסת. כמו כן מצויים בתא הצבעה פתקי הצבעה לבנים – ריקים ועט כחול. המצביע בוחר בפתק הצבעה, פתק אחד בלבד, עליו רשומים אות וכינוי הרשימה שבעדה החליט להצביע, ומכניסו למעטפת ההצבעה שקיבל. על הבוחר לסגור את המעטפה. הבוחר רשאי גם להשתמש בפתק הצבעה לבן ריק, הנמצא ליד הפתקים המודפסים, עליו ירשום בכתב ידו בעברית או בערבית את אות הרשימה או האות והכינוי של הרשימה לה הוא מצביע. פתקים לבנים שלא כתב עליהם הבוחר, בעט כחול בלבד, אות או אות וכינוי של רשימת מועמדים הם פתקים פסולים. הם אינם נספרים והם נכללים במניין הקולות הפסולים.

יש להכניס למעטפת ההצבעה פתק אחד בלבד. אם יימצאו במעטפה שניים או שלושה פתקים של אותה רשימה ההצבעה לא תיפסל בשל כך )וכמובן יובא בחשבון רק פתק אחד( אולם אם יימצאו במעטפה יותר משלושה פתקים של אותה רשימה או פתקי הצבעה לרשימות שונות – תיפסל ההצבעה. לבסוף, הבוחר יוצא מתא ההצבעה כשהמעטפה הסגורה בידיו, ניגש אל תיבת הקלפי ולעיני חברי ועדת הקלפי מכניס במו ידיו את המעטפה לתוך הקלפי. לאחר מכן יוחזר לו אמצעי הזיהוי שמסר.

ומה הלאה? לאחר שיספרו כל הקולות תפרסם ועדת הבחירות המרכזית את תוצאות הבחירות. הכנסת ה-22 תשבע אמונים בתאריך ה-2 באוקטובר.

ואם אני לא יכול להגיע לקלפי? כל הקלפיות המיוחדות

על מנת לאפשר לכמה שיותר אזרחים לממש את זכותם להצביע, מתאפשרת הצבעה בבסיסי צה"ל, בבתי חולים, במוסדות לאנשים המוגבלים בניידות ובמתקני שירות בתי הסוהר. בנוסף ייפרשו ברחבי הארץ קלפיות נגישות, בהן יוכלו להצביע אנשים המוגבלים בניידות. בכל הקלפיות האלו מתבצעת ההצבעה במעטפה כפולה – המעטפה בה הבוחר שם את הפתק של הרשימה שהוא תומך בה מוכנסת לתוך מעטפה עם פרטיו האישיים, ונשלחת למרכז ספירה של ועדת הבחירות המרכזית, שם מתבצע וידוא כי אותו אזרח לא הצביע פעמיים. ולאחר מכן היא מועברת לספירה ללא כל סימן מזהה, ומצורפת לתוצאות הקלפי באזור מגוריו של הבוחר.

קלפיות נגישות: בבחירות לכנסת ה-22 יפעלו ברחבי הארץ 4,039 קלפיות המותאמות לאנשים המוגבלים בניידות. אדם שמפאת מצבו הגופני מוגבל בניידות והקלפי שבה הוא רשום אינה מוגדרת כנגישה, רשאי להצביע בכל מקום קלפי שנקבע על ידי ועדת הבחירות המרכזית כקלפי נגישה מיוחדת. בהצבעה בקלפיות הנגישות המיוחדות יידרש הבוחר, אם מוגבלותו אינה ניכרת לעין או אם אין ברשותו תעודה המעידה על כך שהוא מוגבל בניידות, לחתום בפני מזכיר ועדת הקלפי על הצהרה כי הוא מוגבל בניידות. לתשומת לב הבוחרים – הצהרה שקרית היא עבירה פלילית, והיא ומעכבת את הצבעתם של בוחרים המוגבלים בניידותם ומקשה עליהם.

קלפיות צבאיות: בכל בסיסי צה"ל ייפרשו קלפיות צבאיות, בהן יכול להצביע כל חייל בסדיר או בקבע, וכן חיילי מילואים. חיילים בסדיר או בקבע יידרשו להציג את אחד מאמצעי הזיהוי הבאים: תעודת זהות (רגילה או ביומטרית), דרכון ישראלי תקף, רישיון נהיגה תקף הכולל את תמונת בעל הרישיון או תעודה צבאית אישית בתוקף (תעודת חוגר/קצין). חיילי מילואים יציגו תעודת מילואים תקפה. בהיעדרה, יש להציג צו קריאה עדכני או אישור מפקד היחידה/שליש/ק. קישור על היותו בשירות מילואים פעיל, ואת אחד מאמצעי הזיהוי הבאים: תעודת זהות (רגילה או ביומטרית), דרכון ישראלי תקף או רישיון נהיגה תקף הכולל את תמונת בעל הרישיון.

קלפי בבית חולים, בתי אבות ומוסדות שיקומיים: אדם המאושפז בבית חולים רשאי להצביע בקלפי למאושפזים המוצבת בבית החולים שבו הוא מאושפז (למעט אשפוז יום), או במוסד שבו הוא שוהה אם מוצבת קלפי כזו. הצבעה לשוהים במוסד תתאפשר גם במסגרות חוץ ביתיות, קהילות טיפוליות בשירות לטיפול בהתמכרויות וכן מעונות לנכים ומוסדות מוכרים למוגבלי ניידות. ​רשימת הקלפיות המלאה נמצאת באתר ועדת הבחירות המרכזית. בית החולים או המוסד ינפיק למאושפזים אישור אשפוז, ובאמצעות הצגתו בוועדת הקלפי תתאפשר ההצבעה.

בקלפי למאושפזים יהיו רשאים להצביע גם שוטרים שיוצבו בה לשם שמירת הסדר, וכן, עובדי הצוות הרפואי של בית החולים, אם נוכח מנהל בית החולים או מי שהסמיכו לכך, כי קרוב לוודאי שאותו עובד לא יוכל לממש את זכות ההצבעה שלו בדרך אחרת.

פתקי הצבעה בבחירות לכנסת ה-19. (צילום: TZivyA, Cc-by-sa-3.0, ויקיפדיה)
פתקי הצבעה בבחירות לכנסת ה-19. (צילום: TZivyA, Cc-by-sa-3.0, ויקיפדיה)

קלפיות בבתי הסוהר: אסירים ועצירים רשאים להצביע בקלפיות מיוחדות שיוצבו בבתי סוהר ובבתי מעצר או בתחנת המשטרה בה הם עצורים. על הגורמים האחראים על החזקת האסיר או העציר לעשות את הסידורים הנדרשים, על מנת לאפשר לו להגיע לקלפי כדי להצביע. כדי להצביע נדרש אחד מאמצעי הזיהוי הבאים: תעודת זהות (רגילה או ביומטרית), דרכון ישראלי תקף, רישיון נהיגה תקף הכולל את תמונת בעל הרישיון, או תעודת אסיר של שירות בתי הסוהר.

גם סוהרים הנמצאים ביום הבחירות בבית סוהר או בבית מעצר, שוטרים, חברי ועדות הקלפי ומזכירי ועדות הקלפי – רשאים להצביע בקלפי לאסירים.ס

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!