דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019, סבב ב' / מסע בין קלפיות: הדרמה של יוצאי אתיופיה והקמפיין הכלכלי של ליברמן

ארז משכונת 'עתיקות' באשקלון: "אנשים פה כועסים בגלל סלומון טקה" | אירה מפסגת זאב בירושלים: "החיים בישראל יקרים יותר לכולם, ולעולים בכלל אין מה לדבר" | ובבית החולים וולפסון עשו הכל כדי שגם החולים המונשמים יבואו להצביע

יום הבחירות לכנסת ה-22 באשקלון. 17 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)
יום הבחירות לכנסת ה-22 באשקלון. 17 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)
יונתן קירשנבאום
דוד טברסקי
טל כרמון

בפעם השנייה בתוך פחות מחצי שנה יצא הציבור הישראלי לקלפיות. שלושה סיפורים משלוש קלפיות ברחבי הארץ מאירים זוויות שונות בחברה הישראלית, וחושפים מה באמת מטריד את הבוחרים מקבוצות אוכלוסיה שונות, ומה הם מצפים ממי שייבחר?

שכונת 'עתיקות' באשקלון: בין המסורת למחאה

את רוב הקלפיות באשקלון מעטרים שלטים של שלוש מפלגות: הליכוד, ישראל ביתנו וש"ס. חוץ מכחול לבן, שהציבו כרזות בחלק קטן מהקלפיות, נראה שמרבית המפלגות ויתרו על הקול של תושבי העיר, שמצביעה כמעט תמיד באופן גורף לליכוד.

אנה, תושבת העיר בת 57, היא פעילה של ישראל ביתנו שנמצאת מאז שעות הבוקר המוקדמות מחוץ לקלפי בשכונת עתיקות, בניסיון לשכנע מצביעים מתנדנדים. היא טוענת שהשכונה נחלקת לשניים: מי שמצביע לישראל ביתנו ומי שמצביע לליכוד. "אצלנו זה או זה או זה" סיפרה, "רוסים מצביעים לליברמן. יש גם קצת רוסים שמצביעים לליכוד, אבל בעיקר לליברמן."

יום הבחירות לכנסת ה-22 באשקלון. 17 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)
יום הבחירות לכנסת ה-22 באשקלון. 17 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)

היא מספרת שהיא תומכת בליברמן מאז שעלתה לארץ, לפני קצת יותר מעשרים שנה. "אני תמיד מצביעה ליברמן ומשכנעת אנשים אחרים גם להצביע לו. לנו הכי חשוב שיהיה מישהו בממשלה שדואג לנו. בישראל לפעמים מתייחסים אלינו מאד לא יפה, אומרים עלינו דברים. אומרים שרוסים הם ככה או רוסים הם ככה. אבל אני מרגישה שליברמן עוזר לנו שלא יסתכלו עלינו ככה", הסבירה.

בדוכן הליכוד הסמוך עומד ארז, שעלה מאתיופיה. גם הוא הגיע מוקדם בבוקר כדי לחלק פתקי 'מחל'. "אני הכי סומך על ביבי, וככה גם הרוב כאן בשכונה" הוא אומר, "בעתיקות תמיד הכי הרבה מצביעים לביבי".

הקלפי ממוקם מרחק של כמה דקות בלבד מהבית שנפגע מרקטה באחד מסבבי הלחימה האחרונים, פגיעה ממנה נהרג תושב השכונה. מאז הבית כבר שופץ, אבל המצוקה הביטחונית עדיין נוכחת. "אם ביבי נבחר הוא יטפל בזה" טען ארז, "זה ייפסק, אני אומר לך. נצא ללחימה והם לא יעזו לירות לפה יותר. אני שמעתי שלפני כמה ימים ביבי רצה לצאת לפעולה צבאית, אחרי מה שקרה באשדוד. אמרו לו שלא, כי יש בחירות. אבל אחרי הבחירות כבר זהו, אי אפשר לעצור אותו."

זירת הפגיעה הישירה בבית באשקלון ממנה נהרג משה אגדי ז"ל (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)
זירת הפגיעה הישירה בבית באשקלון ממנה נהרג משה אגדי ז"ל (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)

ארז מספר שלמרות התמיכה ארוכת השנים, הפעם קיימת מחלוקת בתוך קהילת יוצאי אתיופיה בעיר לגבי ההצבעה לליכוד. לטענתו, בבחירות הנוכחיות דווקא חלק מהקהילה מתכננת להצביע לכחול לבן. הוא מצביע על השלט היחיד שמפלגת כחול לבן הציבו בכניסה לקלפי, שבו מופיעים יו"ר המפלגה בני גנץ יחד עם שני המועמדים הריאליים מהקהילה האתיופית- פנינה תמנו-שטה וגדי יברקן.

"המצב השנה קצת שונה בגלל מה שקרה עם סלומון טקה" הוסיף ארז, "הרבה אנשים פה כועסים על ביבי ומרגישים שהוא לא מתייחס לכאב של הקהילה. הוא לא התנצל, לא הבטיח שיעסוק בזה. אני באופן אישי עדיין חושב שהוא המועמד הכי טוב, אבל הפעם יש ממש מחלוקת אצלנו. חלק מהאתיופים פה בעיר יצביעו לגנץ, אני בטוח."

יום הבחירות לכנסת ה-22 באשקלון. 17 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)
יום הבחירות לכנסת ה-22 באשקלון. 17 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)

אבל לא כל תושבי העיר בכלל מתכוונים להצביע בבחירות האלו. מחוץ לקלפי יושבים שני גברים ומדברים. הם לא הצביעו, וגם לא מתכוונים לעשות זאת. "מה זה מעניין, תגיד לי?" אומר אחד מהם, משה בן 49, "הם לא מכירים אותנו, לא מעניין אותם מה קורה איתנו, אז למה שיעניין אותנו מי מהם נבחר? שקודם יעשו משהו עם מה שקרה עם סלומון טקה. אפילו סליחה לא שמענו, לא שמענו כלום. את אף אחד אנחנו לא מעניינים."

יוסף, בן 37 גם הוא לא יצביע היום. "אני כל השנים הצבעתי לביבי. לא יודע, הרגשתי שהוא הכי שומר עלינו, וזה. ככה כולם אמרו" הסביר, "אבל עכשיו אני לא מאמין באף אחד מאלה, זה לא מעניין אותי. מצידי שכל אחד מהם יבחר, אני מתעסק בחיים שלי."

נושאים כלכליים חברתיים כמעט ולא עולים בשיחות שמחוץ לקלפיות. רבקה, בת 35 שבאה להצביע עם שלושת הילדים שלה תומכת בליכוד. "אני לא סומכת על האחרים" אמרה, "בסך הכל טוב לי פה, מה אני צריכה לשנות? הכי חשוב שיש עבודה, ולילדים יש בית ספר וברוך השם הכל טוב. לא צריך לשנות."

פסגת זאב בירושלים: הצד הכלכלי של התמיכה בליברמן

פעיל המפלגה היחיד מול הקלפי הצמוד לישיבת בני עקיבא בשכונת פסגת זאב בירושלים הוא עמיר, נציג ש"ס. מתחת לסככה עליה הודפסו פניו של הרב עובדיה יוסף ז"ל, הוא עומד לבדו ומחלק לעוברים ושבים ברכות מודפסות עם פניו של המרן. "את הבחור מ'ימינה' העיפו מוקדם יותר, ובבוקר היה קצת ליברמן, אבל הבנתי שבכלל מצביעים פה ליכוד", סיפר. בעודנו משוחחים, זוגות זוגות של מבוגרים יוצאי חבר העמים עולים ויורדים באיטיות במעלה הגבעה בדרך לקלפי. "רק ליברמן! רק ליברמן!", צועקת אחת הנשים, מחייכת וממשיכה הלאה.

תעמולה של ישראל ביתנו בקלפי בשכונת פסגת זאב בירושלים, בבחירות לכנסת ה-22 (צילום: דוד טברסקי)
תעמולה של ישראל ביתנו בקלפי בשכונת פסגת זאב בירושלים, בבחירות לכנסת ה-22 (צילום: דוד טברסקי)

בפסגת זאב, אחת השכונות הגדולות בישראל, מתגוררים מעל 43 אלף תושבים, כמחציתם יוצאי ברית המועצות לשעבר. המפלגות הבולטות בשטח הן ש"ס ו'ימינה' אך בקרב דוברי הרוסית בשכונה עמם שוחחנו, המפלגה הפופולרית היא 'ישראל ביתנו'.

"טוב עשה ליברמן שלא הסכים לשבת בממשלה עם החרדים", עונה תושבת השכונה סבטלנה קאלין בנחרצות לשאלה האם יו"ר 'ישראל ביתנו' פעל נכון כשלקח את המדינה לבחירות נוספות. "מי שסוחטים אותנו כל השנים זה הם, החרדים. לא הפוך. הילדים שלי עובדים במדינה הזו". בעלה גרגורי לא מוסיף אך מהנהן בחיוב: "נתניהו הוא מנהיג ברמה בינלאומית, אי אפשר לקחת את זה ממנו. אבל מול החרדים הוא חלש".

במעלה המרכז המסחרי, ליד שתי מכולות שעליהן שלטים ברוסית, יושבות אילנה וסבטה ומחכות לתורן למספרה. הן עצמן כבר הצביעו. "אין כח לבחירות, ולכן לא מדברים על הבחירות", אומרת אילנה, שאינה רוצה להגיד למי הצביעה. "הכל אותו דבר דבר, ביבי, ליברמן. הכסף הולך לחרדים".

על המדרכה מפוזרים עלונים של 'ישראל ביתנו', בהם גליון של 'וסטי-ישראל ביתנו' (וסטי היה אחד העיתונים הוותיקים בישראל בשפה הרוסית, שנסגר לפני כשנה). בגליון מסבירה 'ישראל ביתנו' לבוחרים מדוע בחר הליכוד 'להתקפל' תחת לחץ המפלגות החרדיות וזנח את הקו הימני-חילוני של המפלגה, בעוד ליברמן הציל את ההזדמנות לממשלה ללא חרדים. את הגליון מקשטות כותרות בנוסח: 'הרב ליצמן או פרופסור אידלמן' (אידלמן הוא יו"ר הסתדרות הרופאים בישראל לשעבר, ומועמד המפלגה לשר הבריאות) ו'תקציבים לבתי ספר או לישיבות חרדיות והישיבות של הרב פרץ', המסמנים את כל הקשת הדתית-ימנית כמטרה.

מרבית יוצאי ברה"מ בשכונת פסגת זאב תומכים ב'ישראל ביתנו', ומזדהים עם הקמפיין של ליברמן כנגד החרדים. עלון התעמולה של המפלגה ברוסית מכיל תכנים שלא בוטאו בקמפיין בעברית: הפנסיות והדיור הציבורי לעולים

גליון התעמולה של 'ישראל ביתנו' ברוסית מכיל גם תכנים שכמעט ולא באו לידי ביטוי בקמפיין המפלגה בעברית, ונוגעים למצוקותיהם הכלכליות של העולים מברה"מ. בטור מיוחד מספרת שרת הקליטה היוצאת מטעם המפלגה, סופה לנדבר, שעד לכניסת 'ישראל ביתנו' לממשלה לא היה כל עיסוק בשאלת הדיור הציבורי לעולים ומאבק על פנסיות. בכותרת מודגשת נכתב "ישראל ביתנו מבטיחה לא להיכנס לקואליציה ללא הסכם קואליציוני על העלאת הפנסיות לעולים".

"אני חושב שרק פוטין מתעסק פה בפנסיה שלנו", מספרת אירה ילקובסקאיה, שבאה להצביע בקלפי במרכז השכונה. אני שואל אותה מי לדעתה עשה יותר למען עולי ברית המועצות – הליכוד או ליברמן? "אני לא בטוחה אם מישהו עושה משהו", היא אומרת, "אני מאוד הערכתי את סופה לנדבר וחבל לי שהיא הלכה. אבל החיים בישראל יקרים יותר לכולם, ולעולים, שהגיעו בלי כלום, בכלל אין מה לדבר".

למרות הקונצנזוס הרחב, יש גם מי שמתנגד לליברמן. "אני חושב שהוא שקרן ולא כשיר להיות פוליטיקאי בכלל. רוסים ממשיכים להצביע לו רק בגלל שהוא מתויג כמנהיג רוסי כבר 30 שנה", אומר איליה, שמתגורר ועובד בתל אביב, וחזר לירושלים כדי להצביע ולבקר את סבתא, "אני הצבעתי לגנץ, אני חושב שהוא ראוי אבל אני לא שמאלן. פשוט כמה זמן אפשר שיהיה אותו ראש ממשלה?".

בית חולים וולפסון: גם החולים המונשמים הצביעו

הקלפי בבית החולים וולפסון בחולון ממוקמת בחדר האוכל, ומתנהלת ברוגע ובסדר מופתי. בכניסה יושב קב"ט בית החולים ניר כץ, שאחראי על ההצבעה, יחד עם סגנו. הם מברכים כל אדם שנכנס להצביע – בין אם הוא מאושפז או עובד בבית החולים, ומסבירים בסבלנות איך מתנהלת ההצבעה.

קלפי והצבעה בביה"ח וולפסון ב17 בספטמבר 2019. (צילום: טל כרמון)
קלפי והצבעה בביה"ח וולפסון ב17 בספטמבר 2019. (צילום: טל כרמון)

בבית החולים 3500 עובדים, וכ-700 מאושפזים. זו שעת בוקר מאוחרת, והאנשים מגיעים לאט לאט, בעיקר עובדים. מדי פעם נכנס מלווה של מאושפז לשאול אם גם מלווים יכולים להצביע. לקראת הבחירות דאג בית החולים לצוות של סניטרים, שאחראיים לשנע את החולים המונשמים מחדר האשפוז לקלפי בכדי שיוכלו להצביע. תוך כדי שיחתנו מגיע אחד מהם.

בזמן שאני מדברת עם אחד המאבטחים על הבחירות מתקבלת קריאה בקשר מאחת המחלקות שמבקשות שיגיע מאבטח בגלל תקרית אלימה. "יש עומס בבתי חולים, אין מספיק כוח אדם, ואנשים שמגיעים לפה לחוצים גם ככה", הוא אומר, "אני אצביע 'ימינה', אני הכי מתחבר אליהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!