דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות

יהדות / המדינה תומכת בעמדת הרבנות, ותתיר המשך ביצוע בדיקות D.N.A לבירור יהדות

בעקבות עתירה של מפלגת 'ישראל ביתנו', הגישה המדינה את מסקנותיה ותתיר לבצע בדיקות גנטיות למי שיהדותם מוטלת בספק בעיני הרבנות הראשית | "בידי המדינה הכלים להחזיר אותנו אל המסורות שניתנו לנו מדור לדור, אל יהדות המבוססת על אמון וקבלה ולא על בידול וחשדנות", מסר הרב שאול פרבר המתנגד למהלך

עולים חדשים יורדים מהמטוס בנתב"ג (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
עולים חדשים יורדים מהמטוס בנתב"ג (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
דוד טברסקי

פרקליטות המדינה הודיעה על תמיכה בעמדת הרבנות הראשית, להמשיך בבדיקות ה-D.N.A לבירור יהדות. הודעת הפרקליטות מגיעה בתגובה לעתירת מפלגת 'ישראל ביתנו', באשר להכרת המדינה בתוקף בדיקות D.N.A. בתגובה לעתירה נגד התופעה אותה הובילה מפלגת ישראל ביתנו, המדינה טענה שמדובר רק במקרים בודדים בהם אין כל דרך להוכיח את יהדותו של העולה.

בעקבות תחקיר Ynet, שהראה כי בשנים האחרונות עלה מספר האנשים שהרבנות הקשתה עליהם להוכיח את יהדותם. ע"פ ארגוני סיוע לעולים, הרבנות דורשת מעולים מחבר העמים לאמת את זהותם היהודית דרך בדיקת D.N.A כשהיא טוענת, מטעמיה שלה, שאינה יודעת להוכיח את יהדותו של הפונה אליה. על פי עמותת 'עתים' ישנם בישראל כ-5,000 אנשים שצריכים לעבור בירור יהדות בכל שנה בבתי הדין הרבניים, רובם מארצות בריה"מ לשעבר.

מולקולות DNA. אילוסטרציה.
מולקולות DNA. אילוסטרציה.

נושא בדיקות ה-DNA עלה לכותרות בחודש מרץ האחרון בזמן קמפיינים של בחירות 2019 סבב א', בשל ההתכתשות בין אריה דרעי יו"ר ש"ס ואביגדור ליברמן יו"ר ישראל ביתנו, ביניהם היסטוריה ארוכה של מאבקים סביב סוגיות דומות, כולל סוגיית בירור היהדות.  במסיבת עיתונאים באשדוד טען אז דרעי שרבים מעולי חבר העמים אינם יהודים וכי הוא ידרוש בדיקות DNA, דבר שעורר סערה גדולה. הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אישר את קיומן של הבדיקות אך טען להגנת התהליך והסביר כי הוא אינו נעשה בכפייה ונועד לעזור לעולים שמתקשים להוכיח את יהדותם. במפלגת 'ישראל ביתנו' עתרו לבג"ץ כנגד הרבנים הראשיים, מועצת הרבנות הראשית, הנהלת בתי הדין הרבניים, המשרד לענייני דת ומשרד הפנים בדרישה כי הבדיקות יופסקו, אך בקשתו לא התקבלה.

למרות הבקשות החוזרות, דחתה המדינה את הגשת התגובה עד המועד האחרון אותו קבע בג"ץ, אתמול (שני). בין היתר השיבה המדינה שהמקרים בהם מתבקש הפונה לבצע בדיקת D.N.A הם ספורים בלבד ועומדים על עשרות בודדות בשנים האחרונות, וגם זאת רק במקרי קיצון כאשר מוצו כל הכלים האחרים ובהסכמת הצדדים.

ביולי האחרון בית הדין הרבני הגדול פסק נגד בדיקות DNA לשני זוגות שהתבקשו ל'הוכיח' את יהדותם מול בית דין אזורי. שני המבקשים, זוג אחד בהליך נישואים והשני בהליך גירושין, קיבלו פס"ד מבית דין רבני לפיו הם נדרשים לבצע בדיקת DNA לאישור יהדותם. כל אחד מהם – אולג, באמצעות הטוענת הרבנית ג'ני ברנר ועו"ד שירה לב-ציון מארגון 'עתים', ואיריס באמצעות "עתים" והטוען הרבני אלעד זמיר – הגיש ערעור לבית הדין הגדול, אשר בחן את המקרים בהסתכלות רחבה, ופסק כי המסמכים והעדויות שהציגו המערערים בתחילה, מספיקים בכדי להוכיח את יהדותם, ואין צורך לבצע בדיקות DNA כפי שקבעו חוקרי היהדות.

"שימוש בבדיקות DNA בהליך הוכחת יהדות מנוגד למסורת היהודית ולמוסר האנושי, ואין לזה צידוק חוקי. הפרקטיקה הזו צריכה להעלם לחלוטין", מסר הרב שאול פרבר, יו"ר עמותת עיתים. "יש להעמיד את הדברים על דיוקם – מדובר באנשים שסיפקו הוכחות, עדויות ומסמכים, לבית הדין בדבר יהדותם, אך הדיינים החליטו להטיל ספק בזהותם למרות כל זאת. הגיע הזמן להפסיק את הסבל היום יומי שעוברים אנשים שכבר צלחו את המסע המפרך והוכיחו יהדותם, וכרעם ביום בהיר מוצאים את עצמם עוברים חקירה צולבת להוכיח את זהותם בשנית. בידי המדינה הכלים להחזיר אותנו אל המסורות שניתנו לנו מדור לדור, אל יהדות המבוססת על אמון וקבלה ולא על בידול וחשדנות".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!