דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'נרל מוטורס

כאן שביתה / השביתה בג'נרל מוטורס נמשכת: "עכשיו תורם לשלם לנו בחזרה"

עובדי ענקית הרכב חוששים אבל משוכנעים: "אחרי שעזרנו לחברה לצוף מעל המים, עכשיו הגיע הזמן שלנו" | אתמול חזרו הצדדים למשא ומתן, ועיני עובדי תעשיית הרכב כולה נשואות לתוצאות | הנשיא טראמפ הציע תיווך פדרלי

שביתת עובדי General Motors בארה"ב. 16 בספטמבר 2019. (AP Photo/Bryan Woolston)
שביתת עובדי General Motors בארה"ב. 16 בספטמבר 2019. (AP Photo/Bryan Woolston)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שביתת הענק בג'נרל מוטורס נכנסה אתמול (שלישי) ליומה השני, והצדדים שבו למשא ומתן. השביתה, הכוללת כ-40 אלף עובדים, היא הגדולה ביותר בענף הרכב ארה"ב מאז 2007. רבים ממאבקי העובדים שעשו כותרות בשנים האחרונות היו של העובדים החלשים במשק האמריקני, שדרשו את העלאת שכר המינימום ל-15 דולר, עובדי ג'נרל מוטורס, לעומת זאת, הם עובדים מאורגנים בחברה מרוויחה, שדורשים את שיפור תנאי עבודתם בהתאם להצלחת החברה.

בריאן רוטנברג, דובר האיגוד המקצועי U.A.W – United Automobile Workers,  שמאגד את עובדי החברה מסר היום כי "הם עדיין מדברים, הם עשו התקדמות, נראה כמה זמן זה יקח".

שביתת עובדי General Motors בארה"ב. 16 בספטמבר 2019. (AP Photo/Mark Humphrey)
שביתת עובדי General Motors בארה"ב. 16 בספטמבר 2019. (AP Photo/Mark Humphrey)

השביתה הפסיקה את פעילותם של יותר מ-50 מפעלים ומחסנים של ג'נרל מוטורס בארה"ב. השביתה האחרונה בהיקף דומה בחברה הייתה בשנת 2007 ונמשכה יומיים. העובדים עזבו את העבודה וקווי הייצור ביום ראשון בחצות, וזאת על רקע תקיעות במשא ומתן על חוזה עבודה קיבוצי חדש, כאשר הקודם הגיע לסיום ביום שבת. מנהל המשא ומתן הבכיר מטעם האיגוד כתב במכתב לחברה ביום ראשון כי השביתה יכולה הייתה להימנע אם החברה הייתה מציעה את ההצעה האחרונה שלה מוקדם יותר מה שמצביע על כך שהצדדים אינם רחוקים באופן משמעותי מפתרון הסוגיות שיובילו לחתימת הסכם חדש.

"פייר לכולם"

לא רק ג'נרל מוטורס משלמת את מחיר השביתה בהפסקת הייצור ובצניחת המנייה שלה ב-4%, אלו העובדים ששכרם יורד משמעותית לתקופה זו. על פי אתר איגוד העובדים UAW, גם תשלום החברה עבור ביטוח בריאות הסתיים ביום שני, אבל קרן השביתה של האיגוד תממן לזמן השביתה הוצאות רפואיות ומרשמים.

העובדים התומכים בשביתה מוכנים בינתיים למחירים אלה, אך גם חוששים מהבאות. ריי קארט וילסון, אב חד הורי השובת במפעל של ג'נרל מוטורס באזור דטרויט אמר בראיון ל-CNN לתוכנית 'יום חדש' כי לשרוד עם משכורת מינימלית זה "קשה מאד", אבל הוא מוכן לכך מתוך הבנת חשיבות המהלך. "אני מבין את הקשיים של המשא ומתן ואת החשיבות שלו. זאת שביתה ממושכת… אני בסדר עם זה כל עוד הדברים יתיישרו וזה יהיה פייר לכולם".

שונטה מקמייקל, עובדת החברה במפעל באזור דטרויט, אמרה כי השביתה היא מטלטלת כי היא לא חשבה שזה יקרה. "זה מאוד מפחיד", אמרה ל-CNN  "אני חוששת ואני רוצה שזה יסתיים בקרוב מאוד." היא אמרה שהיא מקווה שהצדדים יסכימו על "משהו הוגן".

סוגיה נוספת בחוזה עצמו היא הפרשי השכר בין העובדים הוותיקים לחדשים. עובדים ותיקים המועסקים במפעל בטולדו אוהיו, אמרו ל-AP כי הם מוטרדים ממצבם של העובדים הצעירים, להם חוזה נפרד, והם מרוויחים משכורת נמוכה יותר וזוכים לפחות הטבות.

על השכר עצמו אמר פול קיין, עובד בן 42, מדרום ליוון במישיגן, כי עובדי החברה ויתרו על העלאות שכר ועשו ויתורים אחרים כדי לדאוג שיצרנית הרכב שתצוף על פני המים במהלך המשבר של 2009. "עכשיו תורם לשלם לנו בחזרה", אמר, "זו הייתה ההבטחה שהם נתנו."

מתווך פדרלי?

הנשיא טראמפ התייחס לשביתה ואמר אם החברה והאיגוד המקצועי ירצו בכך, מתווך פדרלי למשא ומתן כי זה אפשרי. "בתקווה, הם יהיו מסוגלים לפתור את השביתה בג'נרל מוטורס במהרה" אמר טראמפ לפני עזיבת הבית הלבן ביום שני לניו מקסיקו." בתקווה שהם הולכים לפתור את זה במהירות ובצורה יסודית".

לשביתה בענקית הרכב צפויה להיות גם השפעה על כלל עובדי הרכב בארה"ב. עובדי שתי חברות הרכב הגדולות אחרי ג'נרל מוטורס, פיאט קרייזלר ופורד, נושאים עיניים להסכם המתגבש, שיקבע גם את הסטנדרט להסכם הבא שלהם, וחלקם אף הצטרפו להפגנות עובדי ג'נרל מוטורס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!