דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרד

דמוקרטיה במבחן / צרת רבים: בספרד נערכים למערכת בחירות בפעם הרביעית

המדינה שסובלת מחוסר יציבות פוליטי ארוך מאז 2011 עומדות בפני מערכת בחירות רביעית בארבע שנים, לאחר שהמו"מ הקואליציוני נכשל | גם אחרי הבחירות, לא בטוח שיוצרו התנאים להקמת ממשלה יציבה

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז (שמאל) לוחץ את ידו של מלך ספרד פליפה השישי בארמון מחוץ למדריד. 17 בספטמבר 2019. (Ballesteros/Pool photo via AP)
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז (שמאל) לוחץ את ידו של מלך ספרד פליפה השישי בארמון מחוץ למדריד. 17 בספטמבר 2019. (Ballesteros/Pool photo via AP)
אוריאל לוי

נמאס לכם לקבל מסרונים מהמפלגות? תחשבו על אזרחי ספרד שהולכים לבחירות בפעם הרביעית בארבע שנים: ראש הממשלה הספרדית, פדרו סנצ'ס, הודיע שלשום כי ספרד תלך לבחירות נוספות ב-10 בנובמבר, זאת לאחר שהמפלגות הגדולות לא הצליחו לפרוץ את המבוי הסתום שנמשך חודשים ארוכים. עם זאת, לא ברור אם הבחירות החדשות, הרביעיות במספר מזה ארבע שנים, יקלו על מי מהצדדים להקים ממשלה חדשה.

ממלכת ספרד, שציינה בשנה שעברה 40 שנות דמוקרטיה, מצויה בסחרור פוליטי מאז המחאה החברתית הנרחבת שפרצה בה באביב 2011. לפני המחאה הובלה ספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, על ידי שתי מפלגות ותיקות – הסוציאליסטים משמאל ומפלגת העם השמרנית מימין. מפלגות אלה החליפו ביניהן את המושכות מדי כמה שנים. אולם המחאה הנרחבת שהתרחשה לכל אורכה ורוחבה של המדינה ביקשה לשים סוף לעידן הפוליטי הישן, תוך מחאה על כך ששתי המפלגות מייצגות אך ורק את בעלי ההון ולא את העם. מפלגה שלישית הוקמה על ידי מנהיגי המחאה ושמה פדמוס. פדמוס תפסה מיד מקום של מפלגה גדולה וערערה את הסדר הישן. גל ההגירה שהתעצם לפני כחמש שנים הגדיל משמעותית את מפלגות הימין הקיצוני הלאומניות שהופיעו יש מאין לאחר 40 שנה של סלידה ספרדית מהימין הקיצוני המזכיר את משטרו הפאשיסטי של פרנקו.

לפני שנתיים הזדעזע ספרד שוב – היה זה כשמנהיגי קטלוניה ביקשו לערוך משאל עם על עצמאות מהממלכה הספרדית. משאל העם שהוגדר כמהלך לא חוקי הוביל מחאה נרחבת שבמהלכה גאתה האלימות המשטרתית נגד אזרחי המדינה. המאבק על עצמאות קטלוניה הוביל את מפלגת האזרחים – מפלגה קטלונית ימנית המתנגדת לעצמאות החבל – להתחזק משמעותית בפוליטיקה הארצית. גם מפלגות קטלוניות אחרות והמפלגה הבאסקית התחזקו בשנים האחרונות וכך נוצר מצב שברירי של ריבוי מפלגות.

בדצמבר 2015 נערכו בספרד בחירות בפעם הראשונה מאז המחאה החברתית. בבחירות אלה זכתה מפלגת פדמוס הצעירה, המפלגה שהונהגה בידי אנשי המחאה החברתית, ביותר מ-20% מהקולות והפכה למפלגה השלישית בגודלה בספרד. המפלגה הסוציאליסטית התרסקה, וגם למפלגה השמרנית, שלכאורה ניצחה בבחירות, לא היה עוד די מושבים בפרלמנט בכדי להרכיב לבדה את הממשלה. בסופו של דבר אף מפלגה לא הצליחה להקים קואליציה ונקבע מועד חדש לבחירות ביוני 2016. בבחירות של 2016 התחזקה מפלגת העם השמרנית ובקושי רב הצליחה לבסוף להקים ממשלה. הממשלה שהוקמה בסוף אוקטובר 2016 שרדה קצת יותר משנה, במהלכה עסקה בעיקר בהצבעות אי אמון נגדה בגלל פרשיות שחיתות בהן היו מעורבים בכירי המפלגה השמרנית. הממשלה הזו הופלה בהצבעת אי אמון שנייה בינואר 2018. הממשלה החדשה שהוקמה תחת אותו פרלמנט הייתה שברירית במיוחד ולא הצלחה להעביר את תקציב 2019. באפריל האחרון נערכו בחירות נוספות בספרד בהן ניצחה המפלגה הסוציאליסטית עם 123 מתוך 350 מושבי הפרלמנט. בבחירות אלה דרך אגב, זכתה מפלגת הימין הקיצוני VOX ב-24 מושבים – שיא כוחה מאז שספרד נהייתה דמוקרטית. המפלגה הסוציאליסטית פנתה למפלגת פדמוס הצעירה, שהתאחדה ב-2016 עם מפלגת שמאל נוספת, שזכתה רק ב-30 מושבים. על מנת להרכיב קואליציה נדרשו לשתי מפלגות השמאל שותפות נוספות בשביל להגיע לרוב בפרלמנט אולם מאבק מתיש על משרות השרים בממשלה ניתש ביניהן לאורך כל הקיץ עד כי ראש הממשלה סנצ'ס הכריז כי המוצא היחיד הוא מערכת בחירות נוספת.

"אין רוב (בפרלמנט) המבטיח הקמה של ממשלה, מה שדוחף אותנו לבחירות חוזרות ב-10 בנובמבר", אמר מנהיג הסוציאליסטים וראש הממשלה פדרו סנצ'ס, שנותר בתפקיד בתקופת הביניים, אחרי שנפגש עם המלך פליפה במדריד. לפי הסקרים, הסוציאליסטים עשויים להגדיל את כוחם במקצת, אולם עדיין לא יהיו להם די מושבים בפרלמנט כדי לשלוט לבדם. "אני לא חושב שמישהו מצפה לרעידת אדמה פוליטית בבחירות" אמר לרשת החדשות VOX הפרשן הפוליטי בוני פילד, "אולם גם שינויים קטנים משנים."

ספרד שבקושי התאוששה מהמשבר הכלכלי של 2008 מתמודדת עם חששות כבדים מהברקזיט שעשוי להשפיע עליה רבות. בנוסף לכך בחודשים הקרובים צפויים להיערך המשפטים של מובילי משאל העם לעצמאות קטלוניה. הבחירות בנובמבר, שיערכו בפעם הרביעית מזה 4 שנים, יציפו שוב את שברירותה של הממלכה המפולגת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!