דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

חשבון המים / הטבה במחיר המים תקועה: 35 מליון שקלים לא מגיעים לזכאים

הטבה בחשבון המים לה נקבעה מסגרת של 70 מליון שקלים לא מנוצלת ע"י הזכאים לה ונשארת בקופת המדינה. הסיבה - קושי באיתור כל הזכאים ומבנה הטבות בעייתי

צילום: Peter Dutton / אתר flickr.
צילום: Peter Dutton / אתר flickr.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

35 מיליון שקלים, שאמורים להגיע לשכבות החלשות ולנכים נשארים בקופת המדינה, וזאת בגלל אופן ניצול ההטבה של ההנחה בחשבון המים. כן עולה מדיון שנערך אתמול (רביעי) בוועדת הכספים. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע, בתמיכת חברי הוועדה, כי יקדם הצעת חוק שתחזיר את הפיקוח על מחירי המים לוועדת הכספים.

בשונה מבמשק החשמל, בו הנחה לנזקקים בשיעור של 50% ניתנת מהקוט"ש הראשון, במשק המים ההטבה לנזקקים ניתנת רק לאחר מעבר של מכסת צריכה מסויימת. על צריכת 3.5 הקוב הראשונים לאדם, משלמים כולם את אותו התעריף, ללא כל התייחסות למצבם הכלכלי. ההטבה היחידה הניתנת לנזקקים היא שאינם צריכים לשלם תעריף יקר יותר על הצריכה הנוספת, שמעבר ל-3.5 הקוב הראשונים. בדיון אתמול בועדת הכספים נחשף כי מתוך מסגרת של 70 מיליון ש"ח שמיועדת למתן ההטבה, מנוצלים 35 מיליון ש"ח בלבד.

גרפיקה: דבר ראשון
גרפיקה: דבר ראשון

נציג רשות המים התייחס לחוסר המיצוי של ההטבה ואמר כי הרשות "עושה את מיטב המאמצים ליישום ההטבה לזכאים, תוך השקעת משאבים ניכרים, החל מהנגשת המידע לציבור ולספקי המים ועד לפיקוח וסיוע לספקי המים ליישום התקנות. במסגרת היישום הסתבר כי חלקם של הזכאים אינם מנצלים את מלוא ההטבה (בשל מניעת בזבוז ושימוש יעיל במים) ואינם נזקקים לכמות הנוספת של המים מסיבות שונות (בין היתר עקב כך שבדירה בה מתגורר זכאי בודד, ממילא ניתנת לו כמות כפולה של מים בתעריף מופחת)". יש לציין כי אי ניצול התקציב, פירושו שספקי המים לא ביקשו החזרים מרשות המים על ההנחות שהם אמורים לתת. במקרים מסויימים, הבירוקרטיה של הגשת הבקשות ואיסוף המידע תגרום לספקים להעניק הנחות מבלי לבקש החזר.

יישום מתווה ההטבה הינו הליך מורכב ומסובך של עדכון נתונים (המגיעים ממספר מקורות שונים) לכ- 550 אלף זכאים ברחבי הארץ, המקבלים מים מכ- 1,000 ספקי מים שונים, נתונים שהינם חסויים על פי החוק, דבר אשר מקשה אף יותר על האיתור והיישום. ביחס לטענה לתעריף רגרסיבי מסרה הרשות כי " היות ועל פי חוק, תעריף המים והביוב חייב לשקף את העלות האמיתית, העלאת התעריף הגבוה (המסבסד את התעריף הנמוך) מהווה עיוות ואינו נכון והוגן מבחינת שאר הצרכנים."

מנגנון ההטבה במספרים

תעריף המים לצרכן רגיל עומד על 7.68 ש"ח לקוב עד לצריכה של 3.5 קוב לנפש, ומ- 3.5 קוב ומעלה על 12.34 ש"ח. על פי ההטבה, לנכים ונזקקים, נקבעו עוד 3.5 קוב בתעריף הנמוך (בסה"כ 7 קוב) בתעריף הנמוך של 7.68 ש"ח, קרי הנחה של 4.66 ש"ח לקוב החל מ- 3.5 קוב ומעלה בצריכה. משק בית של יחיד זכאי ממילא ל-7 קוב בתעריף הנמוך, אז ההטבה נכנסת לתוקף אך ורק לגבי צריכה של 7 קוב מים עד 10.5 קוב. המנגנון הזה די מסובך, כאשר העיקרון העומד מאחוריו הוא לדאוג למצבים בהם נכים זקוקים למים רבים יותר להקלה על כאבים שונים, אך יש לתהות מדוע ראוי להקים מנגנון בירוקרטי מסועף על מנת לספק הנחות שנעות בין 0 ל 180 ש"ח בשנה. אפשרות יעילה בהרבה היא להוסיף תקצוב שווה ערך למערכות בירוקרטיות קיימות כמו הביטוח הלאומי, ולהטיל עליהן להעביר אותו לזכאים.

יו"ר אהב"ה – ארגון הנכים בישראל המיוחד – הציג את האבסורד של חיי הנכים ואמר כי חשבון מים לנכים מגיע היום לסכומים של 500-600 ש"ח בחודש, כאשר קצבת הנכות היא 2,340 ש"ח בסך הכל. "במים אנחנו לא מקבלים שום הנחה למעשה. אני מבקש רטרו שיתנו לנו את הפטור – פטור מלא ממים."

חברי הכנסת בוועדה אתמול דרשו הנחה בפועל בתעריפי המים לאוכלוסיית היעד החל מהקוב הראשון, היינו תעריף נמוך מ- 7.68 ₪ על כל קוב מים שצורכים נכים ונזקקים עד צריכה של 7 קוב.  יו"ר הוועדה גפני אמר, כי "בעבר נושא הבצורת היה על סדר היום וצמצום השימוש במים היה בראש סדרי העדיפויות ולכן הוחלט על מכסת שימוש במים בתעריף מסוים ובתעריף מוגדל מעבר לאותה מכסה. הוקצה כסף להנחות לנזקקים, נכים וכד'. לא ניתנת הנחה מהקוב הראשון אלא על השימוש במים מעבר למכסה הרגילה, קרי הגדלת מכסות. בכל מקרה, עפ"י החוק סך עלות ההטבה אינו יכול לעבור את הרף של 1.5% מסך התשלומים שמשלמים כלל הצרכנים הביתיים. כלומר ההטבה איננה מוגדרת בסכום תקציבי ולא מוקצה לה תקציב ייעודי מהאוצר, אלא כשיעור מסך הגבייה הכולל ועל-כן גובה ההטבה בכל שנה משתנה. בשנים האחרונות, גובה ההטבה עמד על 70 מיליון ש"ח לשנה בקירוב. בפועל מנוצלת מחצית מהסכום הזה ואף פחות".

בתגובה לטענה כי רשות המים לא מתאמצת דיה לאתר את הזכאים, אמר מנהל אגף כלכלה ברשות המים, יוני לוי: "אנחנו נמצאים ב- 80% איתור של הזכאים, יש כ- 500 אלף זכאים וספקי המים מאתרים אותם. כל מי שאותר והיה זכאי החל מיולי 2012 מקבל את ההטבה רטרואקטיבית". אבנר עורקבי, יו"ר אהב"ה – ארגון הנכים בישראל המיוחד – הציג את האבסורד של חיי הנכים ואמר כי חשבון מים לנכים מגיע היום לסכומים של 500-600 ש"ח בחודש, כאשר קצבת הנכות היא 2,340 ש"ח בסך הכל. "במים אנחנו לא מקבלים שום הנחה למעשה. אני מבקש רטרו שיתנו לנו את הפטור – פטור מלא ממים. זה מוצר בסיסי לנכים עם צרכים מיוחדים. אם לא מקבלים קצבה בגובה שכר מינימום אני מבקש פטור מלא". רפרנטית מים באגף תקציבים באוצר, רעיה עדני, אמרה במענה לטענות יו"ר הוועדה גפני ויתר חברי הכנסת, כי השיטה לתקצוב ההטבה המונהגת בהשראת האוצר, היא המונעת את ניצול ההטבה ומימושה ע"י הזכאים, כי מקודמת הצעת חוק בוועדת העבודה, שמטרתה להסדיר את כל הנושא.

הצעת החוק שמקדם יו"ר הועדה ח"כ גפני, אם תתקבל, תחזיר את הפיקוח על מחיר המים לוועדת הכספים. מצב זה יאפשר לוועדת הכספים כח מיקוח רב יותר מול רשות המים ומשרד האוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!