דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקציב 2020 / כחלון: 2020 תתחיל ללא תקציב מאושר, יעד הגרעון יהיה מתחת ל-3%

במסיבת עיתונאים שערך הצהיר שר האוצר כי בכוונתו להמשיך בתפקיד, וקרא להקמת ממשלה במהרה | משמעות פתיחת השנה הבאה ללא תקציב: תקציב ב'טייס אוטומטי' המתבסס על תקציב 2019, שינוהל על ידי החשב הכללי

שר האוצר משה כחלון, מנכ"ל המשרד שי באב"ד וסגן השר יצחק כהן במסיבת עיתונאים בנושא תקציב המדינה לשנת 2020 (צילום: פלאש90)
שר האוצר משה כחלון, מנכ"ל המשרד שי באב"ד וסגן השר יצחק כהן במסיבת עיתונאים בנושא תקציב המדינה לשנת 2020 (צילום: פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון הכריז היום (שני) מסיבת עיתונאים בה הכריז כי שנת תקציב 2020 תפתח ללא תקציב מאושר ותתנהל ב'תקציב המשכי' – כלומר תקציב המתבסס על 1 חלקי 12 מהתקציב שאושר ל-2019.

"תקציב השנה יסתיים ב-31 לדצמבר, ותקציב 2020 לא יהיה מוכן לתחילת השנה הבאה" אמר שר האוצר. "אנחנו נידרש לתקציב המשכי שינוהל על ידי החשב הכללי בהתאם לתקנות.​" ביחס לבהלת הגרעון אמר כחלון כי "את השנה נסיים עם גרעון מעט נמוך יותר 3.6% ותקציב 2020 יהיה עם גרעון נמוך יותר כי צריך לשדר מסר לעולם.
העלאת מסים זה הדבר האחרון שצריך לעשות. עשינו הורדות מיסים בעשרות מיליארדי שקלים והמשק צמח יפה". בהמשך אמר כחלון כי לגרעון מתוכנן מתווה יורד, "נדבר על זה בהמשך אבל הספרה 3 לא תהיה שם".

שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים בנושא תקציב המדינה לשנת 2020 (צילום: פלאש90)
שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים בנושא תקציב המדינה לשנת 2020 (צילום: פלאש90)

המנגנון אליו מתייחס כחלון מכונה תקציב 1/12, והוא מעביר את סמכויות ניהול התקציב מנבחרי הציבור לחשב הכללי במשרד האוצר. המנגנון הזה אמור להיכנס לתוקף במקרה שהחלה שנה מבלי שהכנסת אישרה תקציב לאותה השנה.  בשנת 2015 נוהל התקציב בשיטת 1/12 במשך עשרה חודשים על ידי החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו.

"המערכת הפוליטית הפסיקה לתפקד מאז דצמבר 2018" אמר כחלון. "משרד האוצר שמוביל את המערכת הכלכלית מחויב כדי למנוע התדרדרות המשק בגלל המצב הפוליטי. חברות הדירוג הבינלאומיות מזהירות שחוסר יציבות פוליטית עשויה לפגוע בכלכלת מדינת ישראל וכמובן בדירוג. אני מקווה ומייחל שתורכב ממשלה מהר ככל הניתן כדי שניתן יהיה לטפל באתגרים שלפנינו. יש לנו אתגרים לא פשוטים בחינוך בבריאות בגרעון ובטיפול בצמיחה. בשביל לטפל בהם אנחנו צריכים כנסת ועדות".

ביחס לעתידו הפוליטי אמר "אני מתכוון להמשיך בפוליטיקה. רוצה להמשיך להיות שר האוצר. ראש הממשלה יודע שזה התפקיד שאני רוצה. אני לא מתחרט על כלום. הייתי מעלה את שכר המינימום שוב, ועובדי קבלן, ואמהות חד הוריות ותוכנית 922, צמצום פערים כל מה שעשינו עשינו באחריות. לא היה דבר אחד שעשינו ללא מקור. בחירות שלישיות בתחילת השנה הבאה זה אסון, חוסר אחריות, מה שאתה לא רוצה. זה לקח מדינה ולעצור אותה. שאט דאון (כמו אצל האמריקאים) לתקופה יותר מדי ארוכה."

מנכ"ל משרד אוצר שי באב"ד התייחס גם הוא לנושא הגירעון ואמר "אני מסתכל על כל הצעדים שעשינו, רוב הצעדים היו ב-2017. במהלך 2018 השר זיהה את ההאטה והאטנו את הקצב של השינויים. יש האטה בגביית המסים יש עליה בהחזרים. לטעות ב-6 מיליארד שקלים מתוף 340 מיליארד שקל זו סטייה הגיונית. אם היינו עכשיו בתהליך תקציב סביר להניח שגם את 2019 היינו מחזירים לתוך המסגרות.

הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג הוסיפה "זה לא טעויות בתחזיות חשוב לי להבהיר. התחזיות מבוצעות על פי מודלים אוקונמטרים שחוזים את המסים. מעבר לכך יש צפי לצעדים המתוכננים. אתם רואים מה קורה עם מלחמת הסחר, הצריכה הפרטית שיורדת יצוא השירותים שעולה יבוא הסחורות שיורד, הכל נכנס לתחזית שמתעדכנת כל הזמן. בנוסף יש צעדים שהיו אמורים לקרות ולא קרו וקורים עכשיו כמו נושא המיסוי של הרכב ההיברידי, הפרטה של חברה שהייתה אמורה לקרות ולא קרתה ועוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!