דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עליה

יהדות / "יהודים הסתדרו 2,000 שנה עם להבין מי יהודי בלי בדיקות גנטיות"

בג"ץ דן השבוע בעתירה לפסול שימוש בבדיקות DNA לבירור יהדותם של עולי בריה"מ | לטענת העותרים, הרבנות משתמשת בבדיקות באופן לא מוסדר וכמעט באופן בלעדי בקרב עולים דוברי רוסית, שנאלצים להסכים לכך כדי להתחתן בישראל

עולים חדשים מאוקראינה. למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: פלאש 90)
עולים חדשים מאוקראינה. למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

בג"צ דן אתמול (שני) בבוקר בעתירה של שלוש עולות חבר העמים ויו"ר "ישראל ביתנו", חבר הכנסת אביגדור ליברמן, כנגד הרבנות הראשית ומדינת ישראל בדרישה לבטל לאלתר את בדיקות ה-DNA לעולים שנועדו לבדוק את יהדותם. "העולים נמצאים בין הפטיש לסדן, כאשר אין להם שום יכולת להתנגד לבדיקה אחרי שכבר סורבו להיות מוכרים כיהודים", טוענים העותרים. החלטת בית המשפט בעניין תינתן אחרי החגים.

בסמוך לבחירות לכנסת ה-21, הצטרפה מפלגת 'ישראל ביתנו' לעתירה, אשר נושאת את דגל המאבק נגד האפליה הממסדית, ויש הטוענים הגזענית, של הרבנות הראשית וראשי בתי הדין הרבניים הדתי ביחסם לעולים מחבר העמים המבקשים להתחתן בארץ ולשם כך נדרשים להוכיח את יהדותם. בשנים האחרונות הוכנס נוהג בדיקת הדנ”א לתוך מערך הפעולות של בתי הדין אך הדבר לא הוסדר במסגרת תכנית עבודה מסודרת ולא הועמד לפיקוח ובקרה על-ידי המדינה.

מולקולות DNA. אילוסטרציה.
מולקולות DNA. אילוסטרציה.

לטענת ישראל ביתנו מדובר בהפקרה. "הדיינים ברבנויות האזוריות עושים מה שהם רוצים", אמרה ל"דבר" חברת הכנסת יוליה מלינובסקי שנכחה בדיון. "אפילו הרבנות לא הצליחה להסביר היום מאיפה מגיעה הסמכות לבצע בדיקות גנטיות. יהודים הסתדרו 2,000 שנה איך להבין מי יהודי בלי בדיקות גנטיות, אז מאיפה זה בא פתאום?", שאלה. גם השופט ניל הנדל ציין שהסמכות על בירור היהדות נמצאת כולה בידי הרבנות הראשית אך הסדר בדיקות הדנ”א לא נבחן עד היום מול גורם רשמי.

לטענת העותרים, אליהם הצטרפה גם עמותת "עיתים" המספקת שירותי ליווי וייעוץ לעולים, מדובר במהלך של עליית מדרגה בתהליך הסינון וההחמרה כנגד עולים המבקשים להתחתן בארץ והוא מופנה באופן בלעדי ליוצאי חבר העמים. "מדובר בכלים שנויים במחלוקת על-ידי המדע וההבדל היחיד ביחס לעולים הוא מאיזה מוצא אתה", מספר אלעד קפלן, מנכ"ל עיתים. "אפילו הרב עובדיה פסק שיהודי בריה"מ יהודים, הם אומרים שזה המוצא האחרון כי העולים נמצאים בין הפטיש לסדן והם חייבים את הבדיקה. איזה ברירה עוד יש להם?". במהלך הדיון עלתה שוב ושוב הטענה שהעולים נאלצים לבצע את הבדיקות לאחר שכל שאר הדרכים לבירור יהדותם כשלו, לפחות לדברי הרבנות. "הרבנות זורקת מספרים של בדיקות אחדות בשנה, אבל ידוע על מאות אם לא אלפי עולים שמראש מוותרים על לגשת לרבנות וטסים להתחתן בקפריסין", טענו העותרים.

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי. צילום: הדס פרוש / פלאש 90

על-פי ארגוני סיוע לעולים, הרבנות דורשת מעולים מחבר העמים לאמת את יהדותם דרך בדיקת דנ”א כשהיא טוענת, מטעמיה שלה, שאינה יודעת להוכיח את יהדותו של הפונה אליה. לפי "עיתים" ישנם בישראל כ-5,000 אנשים שצריכים לעבור בירור יהדות בכל שנה בבתי הדין הרבניים, רובם מארצות בריה"מ לשעבר, שבניגוד לעמדת הרבנות על כך שבדיקות דנ”א מוצעות לעולים רק בתור בחירה כשאין מוצא אחר ובעצם נועדו לשרת אותם ולבוא לעזרתם, טענה עליה התעקשה הרבנות בדיון, טוענים העולים שלמעשה הרבנות מכפיפה אותם לבצע את הבדיקות ומותירה אותם ללא ברירה שכן הרבנות עצמה היא זו שקובעת את ההליך ואת אופן מינויים ופעולתם של מבררי היהדות אותם שוכרת הרבנות לבחון את יהדות המבקשים.

"זה כמו לתת לבנאדם את הבחירה בין האופציה להיתלות לבין האופציה שיירו בך", אמרה ח"כ מלינובסקי שסיפרה שכבר בכנסת ה-21 הגישה הצעת חוק שעברה אישור ראשוני לפיקוח ובקרה סביב נושא הבדיקות הגנטיות ברבנות והבטיחה לקדם אותה לחקיקה מלאה בכנסת הקרובה. "המטרה שלנו היא לצמצם את כמות הבדיקות למינימום האפשרי ולייצר מערך פיקוח ובדיקה שהמדינה עדין לא יצרה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!