דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות

עובדי הסלולר נלחמים / יו"ר ההסתדרות: "חברות הסלולר החליטו לשבור את הכלים"

על רקע הכוונה לפטר מאות עובדים בסלקום ופיצוץ המו"מ בפלאפון הזהירו ראשי הוועדים מפגיעה בתשתיות התקשורת: "אנשים ימצאו עצמם עם תשתיות של מדינת עולם שלישי" | בר-דוד קרא לחברות להיכנס מידית למו"מ, ודרש ממשרד התקשורת להתערב במשבר

כינוס חירום של ועדי ענף הסלולר בבית ההסתדרות בעקבות הכוונה לפטר מאות עובדים, 24 בספטמבר 2019 (צילום: דבר)
כינוס חירום של ועדי ענף הסלולר בבית ההסתדרות בעקבות הכוונה לפטר מאות עובדים, 24 בספטמבר 2019 (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וראשי הוועדים בענף הסלולר קיימו היום (שלישי) כינוס חירום בבית ההסתדרות, על רקע כוונת ההנהלות של חברות סלקום ופלאפון לפטר מאות עובדים. "בימים האחרונים אנחנו עדים למשבר הגדול בענף התקשורת הסלולרית במדינת ישראל", אמר בר-דוד בכינוס, "עובדת בחברת פלאפון עם חמישה ילדים קיבלה לפני מספר ימים מכתב פיטורים. בערב ראש השנה. מנכ"ל סלקום ניר שטרן מגיע להתייעצות בדירקטוריון על פיטורים של מאות עובדים. לאן הגענו? איפה הרגישות כלפי עובדים, איפה כבוד האדם? במשמרת שלי כיו"ר הסתדרות לא אתן לפגוע במעמד העובדים, בטח לא בערב החג. נעשה כל מאמץ על מנת לטפל במשבר הזה ובמהלך הפיטורין המתוכנן על ידי החברות. ניתן את כל הגיבוי האפשרי לוועדים."

כינוס חירום של ועדי ענף הסלולר בבית ההסתדרות בעקבות הכוונה לפטר מאות עובדים, 24 בספטמבר 2019. מימין לשמאל: יו"ר ועד עובדי הוט מובייל אלי כהן, יו"ר ועד עובדי פלאפון יחיאל שמן, יו"ר איגוד הסלולר האינטרנט וההיי-טק יקי חלוצי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר ועד עובדי סלקום מיה יניב, יו"ר ועד עובדי פרטנר קרן אופק, פרופ' ירון זליכה המייעץ לוועדי העובדים ומנכ"ל ההסתדרות אופיר אלקלעי (צילום: דבר)
כינוס חירום של ועדי ענף הסלולר בבית ההסתדרות בעקבות הכוונה לפטר מאות עובדים, 24 בספטמבר 2019. מימין לשמאל: יו"ר ועד עובדי הוט מובייל אלי כהן, יו"ר ועד עובדי פלאפון יחיאל שמן, יו"ר איגוד הסלולר האינטרנט וההיי-טק יקי חלוצי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר ועד עובדי סלקום מיה יניב, יו"ר ועד עובדי פרטנר קרן אופק, פרופ' ירון זליכה המייעץ לוועדי העובדים ומנכ"ל ההסתדרות אופיר אלקלעי (צילום: דבר)

בר-דוד הוסיף כי "הבוקר שוחחתי עם יו"ר ועד סלקום מיה יניב והנחיתי אותה לפתוח בצעדים. החברה נכנסה הבוקר לצעדים ארגוניים. לא יעלה על הדעת שהחברה תבקש לפטר מאות עובדים והעובדים יישבו בבית. הם לא ישבו בבית. עולם התקשורת מתנהל בשנים האחרונות ביחסי עבודה טובים והסכמים קיבוציים, והחברות החליטו לשבור את הכלים."

בר-דוד קרא למשרד התקשורת להתערב במשבר. "אנחנו מבינים שהעולם הזה השתנה ויש רגולציה מטורפת שיוצרת חוסר רווחיות, אבל אי אפשר להשית אותו רק על העובדים. יש מדינה בקצה ומשרד תקשורת שלא מתפקד, כמו הרבה משרדים במדינה. אני קורא למשרד התקשורת לטפל במשבר הזה. הרגולציה הכבדה עשויה להקריס את עולם הסלולר, וכבר כעת אנחנו עדים למשבר בתחום התשתיות. חברות מדף מתלבשות על התשתיות שהשקיעו בהן המון כסף. זה לא יעלה על הדעת ומישהו צריך להתערב כדי שעולם התקשורת ימשיך להתפתח, אחרת לא נוכל להתקדם לעולם התקשורת של דור 5 כפי שקורה באירופה וב-OECD.

בר-דוד קרא לפתיחה מידית של משא ומתן. "אני קורא לנציגי החברות לשבת איתנו, עם הועדים. להתנהל בצורה מסודרת, מכובדת. אנחנו יודעים לנהל מו"מ. אנחנו יודעים לפתור משברים. שבו איתנו עוד לפני החג כדי לפתור את המצב."

"פיטורי עובדים לא יפתרו את הקשיים אלא רק יחריפו אותם", סיכם בר-דוד, "כבר עכשיו הציבור משלם מחיר כבד על חוסר השקעה בתשתיות. אני מודה לחברי הועדים ולראש האיגוד. זו תקופה לא פשוטה בענף. אני מקווה שביחד נצליח לייצר גם הגנה על העובדים, גם הסכמים חדשים וגם נרתום את משרד התקשורת לפתרון המשבר."

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות יקי חלוצי הדגיש כי העובדים מתנגדים למדיניות משרד התקשורת שהולידה את הפיטורים – קידום התחרות באופן שפגע בהשקעה בתשתיות התקשורת. "פיטורי העובדים הם לא הפתרון, אלא חלק מהבעיה", אמר חלוצי, "אנחנו מתנגדים להם מאותה הסיבה שאנחנו מתנגדים לחוסר השקעה בשירות ובתשתיות. אנחנו בעד התחרות, אנחנו רוצים שתהיה תחרות, אבל היא צריכה להיות בעד האזרחים, לשפר את השירות. לא יכול להיות שתהיה אכיפה בררנית, צריך לדרוש ממשרד התקשורת שיקדם השקעה בתשתיות. לא יכול להיות שהאזרחים יסתובבו עם מכשירים באלפי שקלים שאינם יכולים ליהנות מהם, בשל תשתיות לקויות".

יו"ר ועד עובדי סלקום מיה יניב אמרה כי "אנחנו ביום מאוד מאתגר בסלקום. אתמול קראנו כמו העובדים שלנו בעיתון שמנכ"ל החברה אפשר הדלפה מהדירקטריון, שתי דקות לפני החג, של פיטורים של מאות עובדים כחלק ממדיניות הנהלה של מונופולים. מי שמנהל מונופול לא יודע לנהל כי הוא לא יודע לחשוב יצירתי. שוק התקשורת הוא שוק שלא יודע להגיע לשיווי משקל. הסיבה היא כשל שוק הנובע מאכיפה בררנית ואגרסיבית של הממשלה."

יניב הוסיפה כי לא מדובר במאבק של העובדים בלבד, אלא של כלל הציבור – מכיוון שהפיטורים יובילו לפגיעה בתשתיות. "המאבק הוא של כולם, לא רק של עובדי סלקום או פלאפון, אלא של כל אזרחי מדינת ישראל, משום שבסופו של דבר אנשים ימצאו עצמם עם תשתיות של מדינת עולם שלישי. לעולם לא היינו מנהלים מאבק כנגד האינטרס הציבורי. אני מודה לארנון בר דוד וליקי על הגב החזק והעמידה האיתנה למען העובדים".

יו"ר ועד פלאפון יחיאל שמן אמר כי "אצלנו בפלאפון המצב קצת שונה. כשל השוק מורגש היטב וזה בא ישירות על חשבון העובדים. פלאפון היא חברה יותר יציבה ומאוזנת, אבל ההנהלה בחרה תוך כדי ניהול מו"מ, ערב החג, לפטר עובדים. זה שהעובדים הם זמניים, זה לא אומר שעושים דברים כאלה. אני לא יודע אם זה כשל של ההנהלות או תוצר של כשל השוק, אבל העובדים לא צריכים לשלם את המחיר. רשת סלולרית היא תשתית לאומית, היא משרתת את כוחות הביטחון. זה לא צחוק. כשמורידים את כמות העובדים המטפלים בתשתיות הסלולר, הציבור הוא זה שייפגע. ולכן זה מאבק של כולנו, של הציבור, כי משרד התקשורת לא לוקח אחריות על שום דבר. העובדים משלמים את המחיר, המנ"כלים – את הנתח שלהם הם גרפו. אבל היום החברות הללו גוססות והגסיסה היא על חשבון העובדים. אנחנו ועדים אחראיים, אבל לא נוכל לתת לזה לקרות."

יו"ר ועד 'פרטנר' קרן אופק אמרה "אני חייבת להתייחס לתזמון של ההתרחשות הזו, גם של הודעות פלאפון וגם של סלקום, שלושה ימים לפני ערב החג. זה מזעזע בעיניי. ליבנו אתכם. אני חושבת שזה הזמן שמישהו במשרד התקשורת יתעשת ויקבל אחריות על השוק המשוגע הזה שמתנהל כבר די הרבה זמן כמו ג'ונגל. ובסוף גם התשתיות וגם האזרחים הם הנפגעים."

אלי כהן, יו"ר ועד עובדי הוט מובייל, הוסיף כי "המצב הוא בעייתי, שוק הסלולר בגסיסה, ברמת המחירים הזו ובתחרות הזו לא ניתן להמשיך, זה פוגע בציבור ובתשתית. החברות לא ימהרו להשקיע בתשתית חדשה. להודיע לעובדים שהם הולכים הביתה לפני החגים זה לא לעניין. אבל להנהלות לא כואב. הן רוצות לעשות זאת עכשיו, כדי לחסוך עוד כמה שקלים. נתמוך בכל מה שצריך."

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה לדברים כי "משרד התקשורת רואה בראש סדר העדיפויות את טובת הצרכן, אך מעבר ליצירת סביבה תחרותית, המשרד אחראי על קיום תשתיות ברמה הגבוהה ביותר. המשרד עוקב מקרוב ומודע למצב החברות, אך אין בכוונתו להתערב בנעשה בחברות עצמן. מעבר למכרז דור 5 בוחן המשרד צעדים נוספים שיאזנו את התחרות מצד אחד, ומצד שני יאפשרו לחברות להשקיע בתשתיות מתקדמות״.

העובדים בשתי חברות תקשורת גדולות במאבק נגד פיטורי מאות עובדים

כינוס החירום בהסתדרות נערך על רקע חשש מפיטורי מאות עובדים בשתיים מתוך חברות הסלולר הגדולות בישראל. הנהלת 'סלקום' הודיעה אתמול לוועד העובדים על כוונה לפטר מאות עובדים עקב ירידה ברווחיות החברה. עובדי פלאפון החלו בימים האחרונים במאבק כנגד ההנהלה בעקבות פיצוץ המשא ומתן על איחוד חברות הבנות בקבוצת בזק, מהלך שלטענתם עלול להוביל לפיטורים המוניים בחברה.

עובדי חברת 'סלקום' החלו היום (שלישי) בצעדים ארגוניים בעקבות כוונת ההנהלה לבצע מהלך פיטורים משמעותי בחברה. הבוקר עדכן מנכ״ל חברת 'סלקום' ניר שטרן את ועד העובדים בחברה על צעדי התייעלות בכוח האדם. הודעתו של שטרן הגיעה רק לאחר פרסום ב'כלכליסט' על פיו צפויה חברת סלקום לפטר 20% מעובדיה, ופניית הוועד להנהלה בעקבות הפרסום.

בעקבות הפרסום הורה יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ליו"ר ועד עובדי סלקום מיה יניב, חברי הוועד ועובדי החברה להתחיל בצעדים ארגוניים באופן מיידי. בר-דוד מסר כי "התנהגותו הברוטלית חסרת הרגש של מנכ"ל סלקום ניר שטרן כלפי עובדי החברה – שהם ההון האנושי החשוב ביותר שלה – ופעולותיו החד-צדדיות, ייענו על ידי ההסתדרות וארגון עובדי סלקום ביד קשה". יו״ר ההסתדרות יזמן אליו במהלך היום את כל ועדי חברות הסלולר לתיאום עמדות עקב המשבר בשוק הסלולר.

על פי פרסום בכלכליסט אתמול, מבקשת החברה להיערך לגיוס 500 מיליון שקלים באמצעות פיטורי 600 מ-3000 עובדיה. בעקבות הפרסום דיווח הועד לעובדים כי פנה להנהלה, שהכחישה את הכוונה לבצע פיטורים. שעות ספורות לאחר מכן פנה מנכ"ל החברה לוועד והודיע על כוונת הפיטורים.

עובדי פלאפון פוצצו היום (שלישי) בשעות הצהריים ישיבה של מנהלים בכירים בחברה, ודרשו הסברים להתנהלותה ולכוונתה לפטר מאות עובדים ערב החג. יו"ר ועד עובדי פלאפון, יחיאל שמן, כינס אסיפת הסברה ועדכן את העובדים בהתפתחויות ובעיצומים במוקדי התמיכה ובמרכזי השירות והמכירה שייסגרו היום מוקדם מהרגיל. אתמול הודיעו העובדים כי יקפיאו את השקת מכשירי האייפון החדשים.

הרקע לצעדים הארגוניים בפלאפון הוא פיצוץ במשא ומתן בין ההנהלה וועד העובדים, בעקבות דרישות ההנהלה לסגור יחידות בחברה, לפטר עובדים ולערוך שינויים ארגוניים נוספים באופן חד-צדדי. לאחרונה נחתמו הסכמי סינרגיה עם ועדי העובדים של בזק בינלאומי ושל יס, וכעת מתקיים משא ומתן לגבי עובדי חברת פלאפון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!