על פי דו"ח ביצוע תקציב והכנסות המדינה ממיסים שפירסם משרד האוצר היום (חמישי) עולה כי עד כה צברה קופת המדינה 2.7 מיליארד בעודפי גביה מתחילת השנה. כמו כן, עולה מהדו"ח כי הוצאות משרדי הממשלה נעשות במקצב איטי, המראה על תת-ביצוע של מיליארדי שקלים נוספים. גם בביצוע המהלכים למימון התקציב באמצעות גרעון ישנה מגמה של ריסון וצמצום – ובמקום שהמדינה תשתמש בכספים שהצליחה לגייס (מה שקרוי גירעון, בשפת התקציב), המדינה צוברת.
כל הצעדים הללו מצביעים על המשך מדיניות החנק התקציבי שמובילים פקידי משרד האוצר מזה שנים.
הכנסות המדינה ממיסים
הכנסות המדינה ממיסים בין החודשים ינואר למאי היו 120.2 מיליארד ש"ח. תחזית האוצר בעת העברת התקציב בכנסת להכנסות המדינה ממיסים הייתה 117.5 מיליארד ש"ח, ומדובר בעודף של 2.7 מיליארד ש"ח. כבר בסוף חודש פברואר התחוורה העובדה שהערכת האוצר לגבייה ממיסים הייתה נמוכה, והתחזית השנתית עודכנה. בסוף חודש מאי ברור שגם ההערכה המתוקנת נמוכה במידה ניכרת.
אם מגמה זו תימשך עד לסוף השנה, 2016 צפויה להיות השנה הרביעית ברצף בה תחזיות האוצר לגביית מיסים מוערכות בחסר בתחילת השנה כך שבסוף השנה נוצרים עודפי גביה משמעותיים.
מהאוצר נמסר כי לפי התחזיות המעודכנות השנה לא צפויה צבירת עודפי תקציב נוספים. באוצר צופים האטה במשק ולהערכתם השנה תסתיים בעודף תקציבי נוסף של לא יותר מ-0.6 מיליארד ש"ח.
ביצוע התקציב – הוצאות
תקציב המדינה אינו רק הכנסות המדינה ממיסים כמובן, אלא יש לו גם צד נוסף – הוצאות. סך כל הוצאות משרדי הממשלה שנקבע בתקציב 2016 הוא 296.4 מיליארד ש"ח, ועד לסוף חודש מאי הממשלה השתמשה ב-109.2 מיליארד ש"ח בלבד.
מדובר בתת-ביצוע של התקציב, באומדן יחסי. ביצוע התקציב השנתי עומד על כ-36.9% בלבד, ב-41.6% מפרק הזמן לביצוע התקציב (חמישה חודשים). אם נחלק את ביצוע התקציב ל-12 חלקים שווים, על פי החודשים, הרי שהממשלה אמורה הייתה להוציא עד לסוף חודש מאי סך של 123.5 מיליארד ש"ח. אך כאמור, הממשלה הוציאה 109.2 מיליארד ש"ח בלבד. ההפרש הוא 14.3 מיליארד ש"ח.
ביצוע הגרעון
ביטוי נוסף למדיניות החנק התקציב שמוביל האוצר ניתן למצוא בנתון הבא שפורסם היום. על פי התקציב, שנת 2016 צפויה הייתה להסתיים עם גרעון נמוך יחסית של 35 מליארד שקל. (2.9% תוצר). אך עד לחודש מאי סעיף הגרעון דווקא נמצא בעודף של 700 מליון שקלים. באוצר מסבירים כי הגרעון לא נצבר באופן אחיד במהלך השנה. אלא רובו נצבר דווקא בסוף השנה.
סך התקציב הנוסף שמשרד האוצר עשוי היה לעשות בו שימוש במהלך החודשים ינואר-מאי 2016 הוא 17,000,000,000 ש"ח, 17 מיליארד ש"ח; הסכום מורכב, כאמור, מהעודף בהכנסות, 2.7 מיליארד ש"ח אל מול הצפי, ו-14.3 מיליארד ש"ח תת-ביצוע של התקציב. אך לפי נהלי האוצר, חוקי כלל ההוצאה והמדיניות הניאו-ליברלית השמרנית הנהוגה במשרד האוצר, הכספים הללו כנראה ירדו לטמיון, לקופת האוצר, או לפרעון מוקדם ולא נדרש של החוב הלאומי.