דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איגוד עובדי המתכת

עבודה בעולם / עובדי חברת קבלן של גוגל התאגדו: "נלחמנו על מקום ליד השולחן"

עובדי חברת הטכנולוגיה שמועסקים כעובדי כתף אל כתף בגוגל התאגדו באיגוד עובדי המתכת האמריקני, שהקים יחידה מיוחדת לאנשי הייטק | בכך מצטרף האיגוד לשינוי עולמי העבודה המאורגנת, שישראל היא בין המובילות שלו

קמפוס גוגל בקירקלנד (צילום: סוכנות AP).
קמפוס גוגל בקירקלנד (צילום: סוכנות AP).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עובדים המועסקים בגוגל דרך חברת קבלן הצביעו אתמול (שלישי) על הצטרפות לאיגוד המקצועי של עובדי המתכת (USW). "מגיעים לנו יותר כבוד, הערה ודמוקרטיה ביחסינו עם המעסיק שלנו," אמר עובד HCL, ג'ושוע בורדן. "נלחמנו על מושב ליד השולחן והיום ניצחנו. אנו מצפים לתחילת משא ומתן על חוזה המשקף את התרומה החשובה שלנו להמשך ההצלחה של HCL".

למרות שמדובר במספר קטן של עובדים, לתקדים בו עובדי "כתף אל כתף" בחברת טכנולוגיה עילית בארה"ב מתאגדים יכולות להיות השפעות נרחבות.

בהעובדים הטכניים מועסקים אצל קבלן משנה של גוגל – חברת HCL טכנולוגיות. העובדים מועסקים בפיטסבורג באיזור טכנולוגי שנקרא "בייקרי סקוור" לצד עובדי גוגל, מעוניינים להתמקח על שכרם ותנאי עבודתם ביחד, הנחותים בהשוואה לעובדי גוגל שעובדים לצידם.

תגובה להצבעה, הודיע איגוד עובדי המתכת כי הוא גאה לקבל לשורותיו חברים חדשים. 80 "לכבוד הוא לי  שעובדי HCL בחרו להצטרף לאיגוד שלנו ולמאבק שלנו בשם כל האנשים העובדים", אמר נשיא הבינלאומי של USW תומאס מ. קונווי. "מגיע להם שישמעו את קולם. יחד נדאג שזה שהם יעשו זאת. "

עובדי HCL הצביעו בעד ההצטרפות לאיגוד  למרות קמפיין אנטי-איגודי שהחברה הפעילה במקביל שכלל ישיבות חובה ושימוש ביועץ ניהול שנוי במחלוקת. "במהלך החודשים האחרונים ההנהלה רמזה ובמקרים מסוימים אמרה זאת ישירות – שעדיף פשוט להיות בשקט מאשר להילחם על מה שצודק" אמרה ג'והן רוקהולט ,עובדת HCL. "הוכחנו היום שאנחנו לא מוכנים לעשות את זה."

המאמץ של ההתארגנות החל מוקדם יותר השנה באמצעות התאחדות הטכנאים המקצוענים בפיטסבורג הפועל בחסות איגוד עובדי המתכת. המטרות העיקריות של ארגון זה היא לעזור לעובדים בפיטסבורג ובדרום-מערב פנסילבניה בתחומי היי-טק להתחבר ולהתקשר זה עם זה על תנאי העבודה שלהם, כמו גם מתן תמיכה בארגון וניהול מיקוח קיבוצי.

איגוד עובדי המתכת – USW מייצג 850,000 עובדים בצפון אמריקה המועסקים בענפים רבים הכוללים מתכות, גומי, כימיקלים, נייר, זיקוק נפט, השירות והמגזר הציבורי והשכלה גבוהה. האיגוד המקצועי שבדרך כלל מייצג עובדי צווארון כחול החליט ליצור פלטפורמה לעובדי ההייטק ולצרף אותם לשורותיו. בכך הצטרף למגמה עולמית שישראל הפכה לאחת המובילות בה, עם הקמת איגוד הסלולר והייטק בהסתדרות כבר לפני כמה שנים.

עובדי HCL מועסקים כתף אל כתף עם תאגיד הענק גוגל ומקבלים שכר נמוך יותר ופחו הטבות מאלו של גוגל, ובאיגוד אף מכנים אותם "עובדי הצללים". על פי הערכות, כ 50% מעובדי גוגל הם עובדים זמניים, עובדי קבלן או מספקי שירות שבדרך כלל לא מועסקים יותר משנתיים ברצף.  למרות זאת רק בתקופה האחרונה החלו לצוץ ניצני התנגדות. הפלטפורמה שיצר איגוד עובדי המתכת לעובדי ההייטק כבר מביאה תוצאות, ורק לאחרונה הם הצליחו קבוצות עובדים לעלות את שכר המינימום שלהם ל-15 דולר ואף בהטבות נוספות. גוגל סירבה להגיד כמה שכרם של עובדים אלו נמוך מעובדי החברה אך בדיקת שנעשתה על בסיס דיווחי השכר של גוגל עצמה העלתה כי העובדים הזמניים ועובדי הקבלן מקבלים 42$ פחות מעמיתיהם לעבודה במשרה מלאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!