דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצרים

מצרים / לראשונה מזה 6 שנים: מחאות נגד המשטר במצרים

סרטונים שהפיץ שחקן וקבלן מצרי המתגורר בברצלונה בהם האשים את הנשיא א-סיסי בשחיתות הובילו להפגנות של אלפים ברחבי המדינה ולמעצר פעילים | רשת אל-ג'זירה הקטארית הקרינה סרטונים מזויפים כדי ללבות את המחאה

המונים בהפגנה בקהיר נגד השלטון המצרי 21 בספטמבר, 2019 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty).
המונים בהפגנה בקהיר נגד השלטון המצרי 21 בספטמבר, 2019 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty).
אוריאל לוי

לראשונה מזה שש שנים הפגינו בשבוע האחרון אלפי אזרחים מצרים כנגד השחיתות הממשלתית במדינה. ארגוני זכויות אדם מצרים טוענים כי לפחות 1,400 אזרחים נעצרו מאז החל גל ההפגנות, הנערכות בערים שונות במדינה. על פי הדיווחים, המשטרה השתמשה בגז מדמיע כדי לדכא את ההפגנות. מחאה חברתית נרחבת לא אירעה במצריים מאז 2013, אז הובילו הפגנות המוניות  להדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, ולעלייתו לשלטון של הגנרל עבד אל פתח א-סיסי. בתקופת א-סיסי הועברו חוקים האוסרים על התקהלויות במצרים.

ההפגנות במצרים החלו לאחר שהשחקן והקבלן המצרי המתגורר בברצלונה, מוחמד עלי, העלה מספר סרטונים לרשת יוטיוב בהם חשף את השחיתות במשטר המצרי. עלי הפיץ את הסרטונים אחרי שלא קיבל את התשלום שמגיע לו מעבודתו בתור קבלן עבור צבא מצרים, שהוא כוח מונופולי מרכזי במצרים שידו בכל. בסרטונים שהעלה עלי ביקר את הפניית המשאבים של המדינה לבניית ארמונות עבור הנשיא א-סיסי ומקורביו, וכן בזבוז כספי הציבור על פרויקטים גרנדיוזיים בשעה שמצרים רבים סובלים מעוני ורעבים ללחם.

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ בירך את א-סיסי על כך שהוא מביא סדר למדינה וזאת כמה ימים לאחר פליטת הפה שלו בה אמר כי א-סיסי הוא "הדיקטטור האהוב עליו".

הקרן הבינלאומית לפיקוח על האבטחה הדיגיטלית וממשל האינטרנט (NetBlocks) טוענת כי ממשלת מצרים חסמה מספר אתרי אינטרנט, כולל פייסבוק, מסנג'ר פייסבוק, אתר ה-BBC בערבית ואחרים. עם זאת, מניתוח השימוש האינטרנטי במדינה ניתן להבחין כי אמנם חלה ירידה פתאומית של כ-40% בשימוש ברשתות חברתיות, אך הגישה אליהן עדיין פתוחה.

הראשונה 'לקפוץ על המציאה' של התחדשות המחאה החברתית במצרים אחרי מספר שנים בהן נכפה השקט על אזרחי מצרים הייתה קטאר, השרויה ביריבות עם מצריים מזה שנים. קטאר, הנהנית משליטה ברשת התקשורת הפופולרית אל-ג'זירה, השתמשה בכל אמצעיה על מנת לערער את הסדר החברתי במצריים. במהלך סוף השבוע שודרו בערוץ אל-ג'זירה סרטונים של מפגינים המתגודדים לכאורה בכיכר תחריר שבמרכז קהיר, שעה שבכל רשתות התקשורת האחרות האירועים כמעט ולא דווחו. אך פרשנים שונים הוכיחו כי אל-ג'זירה מחזרו סרטונים ישנים על מנת ליצור מצג שווא של הפגנות המוניות, וזאת במטרה לעודד כמה שיותר מצרים לצאת לרחובות וליצור כאוס חברתי.

הזיופים באל-ג'זירה היו בוטים כל כך, עד שהרשת נאלצה להודות לאחר יומיים כי שידרה סרטונים ישנים. אולם מאמציה של הרשת, הפועלת גם ברשתות החברתיות, אכן הגבירו את כמויות המפגינים מעשרות בודדים בקהיר בשבוע שעבר (לפי דיווחי ה-BBC באנגלית) לאלפי מפגינים בימים האחרונים במספר ערים ברחבי המדינה. ההפגנות הובילו להפסקת המסחר בבורסה המצרית ביום ראשון לאחר שמדד המניות נפל ב-5%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!