דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ראש השנה תש"ף

חג בקליק / הפרויקט שיארגן לכם חג יהודי-ישראלי בלי הרבה מאמץ

צוות מכון 'שיטים' לקח על עצמו להנגיש את תכני החגים להורים שעמוסים בהכנות וסידורים, ויצר את 'אסיף - חג ישראלי' | מפודקאסט על ראש השנה, דרך הודעות ווטסאפ עם רעיונות ותכנים ועד 'קבלת חג' שאפשר להדפיס בקלות - הכל כדי שתהיה לנו חוויית חג משמעותית

ארוחת חג ערב ראש השנה. ארכיון. (נתי שוחט/פלאש90)
ארוחת חג ערב ראש השנה. ארכיון. (נתי שוחט/פלאש90)
מרים הולצמן

עם בוא חודש תשרי מתחיל לו מרתון חגים ואירועים משפחתיים. לפעמים בתוך כל המהומה של הכנת מנות שיגררו קריאות התפעלות, קניית מתנות למארחים, דאגות למי יאסוף את סבתא ומי ייתן טרמפ לאחיין, אנו מתקשים להכניס תוכן משמעותי לחג.

במכון 'שיטים', ארכיון החגים הקיבוצי, החליטו להרים את הכפפה ולעזור לנו לצקת תוכן משמעותי לחגים בצורה פשוטה ונגישה. פרויקט 'אסיף – חג ישראלי', ביוזמת צוות המכון, מציע מגוון תכנים להורים ולילדים, בהם ניתן להשתמש לפני החג ואפילו בארוחה המשפחתית – החל מפודקאסט על תכני החג, רשימת תפוצה בווטסאפ בה ניתן לקבל רעיונות והפניות לתכנים הקשורים לחג, ועד הצעה ל'קבלת חג' יהודית-ישראלית שניתן להדפיס ולחגוג עם המשפחה. "כולנו רוצים להיות הורים או סבים טובים, אבל כשהחג מגיע, לא תמיד יש לנו זמן להיערך כפי שהיינו רוצים", אמר אלעד אורמיאן, מיוזמי הפרויקט, "התחושה הזאת, שהזמן המשפחתי מתפספס, גרמה לנו לאסוף את התוכן הרלוונטי ואת הרעיונות הכי טובים שיעזרו לנו להפוך את החג לערכי ומעשיר".

"בחגים אנחנו עוצרים לרגע את שטף החיים ומתכנסים יחד כל המשפחה", הוסיף אורמיאן, "אם נשים רגע בצד את הפסטיגלים, הארוחות וה'סיילים', החגים הם הזדמנות לבילוי משפחתי איכותי, הזדמנות לספר את הסיפור שלנו לילדים שלנו, ולדבר על מה שחשוב בעינינו".

ה'פיילוט' הראשוני של אסיף היה בחג השבועות האחרון. פודקאסטים לילדים ולמבוגרים, חידון שמאפשר לכל המשפחה להעמיק בתכני החג, וגם הודעות ווטסאפ חכמות ומעניינות, המאפשרות לכל אחד להשתהות לרגע ולהרהר מעט על משמעויות החג.

לקראת חגי תשרי, 'אסיף' מציעים שוב מכל טוב הטנא. למשל, הצעה לקבלת חג יהודית-ישראלית הכוללת שירים, ברכות והפעלות לילדים, פשוטה להדפסה ותמציתית מספיק כך שתאפשר גם לדודים עם התאומים בני החודשיים ליהנות קצת מאווירת החג. או כפי שהם מגדירים אותה – "קבלת חג יפה, מהנה ושמחה עם הזדמנות לשיר, לשחק, לברך – קבלת חג משפחתית".

פיתוח נוסף של 'אסיף' הוא פודקאסט להורים ולילדים בו מתארחות דמויות היסטוריות המספרות על חגיגות ראש השנה בזמנם, ועושות שמח באולפן. תהיתם פעם מי קבע שהשנה החדשה מתחילה בא' בתשרי, ולא בניסן או כל חודש אחר? זו התכנית בשבילכם. בדרך לערב החג או בנסיעה לחג השני כשכולם כבר תשושים מעודף הסעודות, הפודקאסט יכול להיות הזדמנות ללמידה משפחתית משותפת וכיפית.

אם מתחשק לכם להרגיש את החג המתקרב בזמן הנקיונות, למלא את הבית באווירת חג לפני שכולם מתיישבים לאכול או להירגע אחרי אירוח אירוע, ב'אסיף' ליקטו רשימות השמעה (פלייליסט) הסובבות סביב תכני החג כגון תיקון וסליחה או התחלות חדשות.

בנוסף, ניתן להצטרף לרשימת תפוצה בוואטסאפ ולהתחיל לקבל לקראת החג תוכן שמותאם לזהות ישראלית עכשווית, תוכן מגוון, פשוט ומהנה שכל משפחה יכולה להתחבר אליו. והכי טוב, זה בחינם. בהמשך תשרי מבטיח אורמיאן הצעות לקמפינג ברוח היציאה מהבית בסוכות, משחק סולמות וחבלים משפחתי ליום כיפור ומשחקים לסוכה שלא דורשים דבר מלבד יצירתיות.

מכון 'שיטים' פועל בשדה היהדות הישראלית הפלורליסטית מזה שנים רבות. חברי צוות המכון עוסקים בחינוך, הדרכה ועשייה חברתית. במסגרת עבודתם הם נפגשים עם מורות, גננות, מפקדות בצבא, מדריכים בשנת שירות וחניכי מכינות, באלפי הרצאות וימי עיון. לדברי אורמיאן "כשהפכנו להורים, הבנו שחסר לנו כלי פשוט ונגיש לזמן משפחתי משמעותי בחגים" – וכך נולד 'אסיף, חג ישראלי'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!