דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה בעולם

כלכלה בעולם / אחרי המשבר עם האיחוד האירופי: איטליה מציגה תקציב עם העלאה זעירה בגירעון

פול תומסן, מי שעומד בראש המחלקה האירופית בקרן המטבע, וגורמים נוספים באיחוד, הביעו שביעות רצון מהתנהלותה של הממשלה האיטלקית החדשה | לפני מספר חודשים הגישה איטליה הצעת תקציב עם תכנית להגדיל את הגירעון ל-2.4% ועוררה התנגדות עזה מצד האיחוד האירופי

ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה (Photo by Dominika Zarzycka/NurPhoto via Getty Images)
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה (Photo by Dominika Zarzycka/NurPhoto via Getty Images)
יונתן קירשנבאום

אחרי משבר פוליטי בין איטליה והאיחוד האירופי ובתוך הממשלה האיטלקית, איטליה פרסמה אתמול (שלישי) את הצעת התקציב שלה לשנת 2020, ותגיש אותה לאיחוד האירופי באמצע החודש. ההצעה מכילה העלאה זעירה של 0.1% בגירעון הממשלתי, אבל מעורר תגובות חשדניות אחרי חודשים של מתח בין איטליה לאיחוד האירופי.

האיחוד האירופי הגיב באופן חיובי לתקציב, בניגוד לתגובתו לפני מספר חודשים. מספר גורמים באיחוד האירופי הביעו שביעות רצון מהתנהלותה של הממשלה החדשה, ומ"שיתוף הפעולה הגבוה שלה עם האיחוד והאינטרס המשותף של הורדת רמות החוב".

"מה שאיטליה לא תחליט לעשות, זה צריך להיות מגובה בתכנית לטווח הבינוני להתכנסות פיסקלית" אמר פול תומסן, מי שעומד בראש המחלקה האירופית בקרן המטבע. מדובר בהתבטאות עדינה יחסית לתומסן, שעמד בראש המו"מ עם ממשלת יוון בשנת 2015, שהוביל לקבלת חבילת הצנע השלישית במדינה. תומסן אמר כי הוא סומך על הממשלה החדשה שתבין את חומרת המצב הפיסקלי של המדינה, ואמר כי "עד כה לא קיימנו מפגשים רבים עם הממשלה החדשה, אבל מה שאני שומע גורם לי להרגיש שהם מבינים את המצב".

יתכן שתגובתו המתונה של תומסן נובעת מהשפעתה של כריסטין לגארד שנכנסה לתפקיד נשיאת קרן המטבע הבינלאומית לפני מספר שבועות. לגארד נחשבת למי שתומכת בהקלה בצעדי הצנע באירופה. יתכן גם שמריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי באירופה, דוחף להקלת הלחץ על איטליה. לפני מספר שבועות יצא דראגי בהצהרה לפיה יש להגביר את ההוצאה הממשלתית באירופה. "מדיניות פיסקלית צריכה להפוך להיות הכלי המרכזי שבו משתמשים כדי להביא לצמיחה" אמר דראגי. הנגיד התייחס לכך שמאז שהחל המשבר הכלכלי באירופה, ממשלות המדינות החברות התעקשו דווקא לקצץ את ההוצאה הממשלתית, במקום להגביר את ההוצאה ולהמריץ את המשק.

רק לפני מספר חודשים הגישה הממשלה האיטלקית הצעת תקציב עם תכנית להגדיל את הגירעון ל-2.4% ועוררה התנגדות עזה מצד האיחוד האירופי. תכניתה של הממשלה האיטלקית הובילה למשבר פוליטי באיחוד, שאיימה להטיל סנקציות על איטליה. טענתה של הממשלה האיטלקית הייתה שאחרי שנים של קיצוצים שנכפו עליה מצד האיחוד האירופי, יש לה צורך דחוף בהשקעה ממשלתית, שעשויה להביא לצמיחה מחודשת במדינה. איטליה נמצאת על סף מיתון מאז סוף המיתון שהתחיל במשבר הכלכלי ביבשת. כמו כן, טוענים באיטליה כי הגירעון עומד בדרישות האיחוד האירופי לשמירה על גירעון נמוך מ-3%.

התקציב המקורי שהגישה הממשלה האיטלקית דרש הגדלה של הגירעון ל-2.4% כדי לממן עלייה דרסטית של הוצאות המדינה על מערכת הרווחה האיטלקית, ובייחוד למימון תכנית הכנסה בסיסית מובטחת והגדלת תשלומי הפנסיה – שתי הבטחות בחירות מרכזיות. האיחוד האירופי מצידו התנגד באופן נחרץ לכל הגדלה של הגירעון האיטלקי, שהיה גורר עלייה נוספת ברמות החוב האיטלקי שעומד היום על 132%- גבוה בהרבה מהמותר תחת החוק האירופי.

גורם נוסף המקל את הלחץ על איטליה הוא הקמת הממשלה ללא מפלגת הליגה הצפונית, שהביאה בעקביות התנגדות לחברותה של איטליה באיחוד האירופי. הממשלה הנוכחית של איטליה הוקמה לפני כחודש ללא המפלגה הלאומנית "הליגה הצפונית". מי שעומד בראשות הממשלה כעת היא מפלגת חמשת הכוכבים והמפלגה הדמוקרטית. מפלגת חמשת הכוכבים דורשת הרחבה תקציבית כדי לממן הגדלת קצבאות, ולעומת זאת המפלגה הדמוקרטית סימנה בשבועות האחרונים כי היא מעוניינת להיענות לדרישות האיחוד האירופי ולבצע קיצוצים תקציביים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!