דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוון

טרגדיה יוונית / ארגוני העובדים ביוון מוחים כנגד צעדים שיפגעו בזכות השביתה ובכלכלה

העובדים, ששבתו במשך יממה, מוחים על הצעדים הכלכליים שנקט ראש הממשלה החדש וכוללים פגיעה בעבודה המאורגנת, העמקת ההפרטה והטבות לחברות ובעלי הון | צעדים אלו, שבעבר נדרשו ע"י האיחוד האירופי, כעת זוכים לביקורת מצד כלכלנים בכירים

הפגנה בסלוניקי במהלך שביתה כללית של האיגודים המקצועיים ביוון. 2 באוקטובר 2019 (Photo by Achilleas Chiras/NurPhoto via Getty Images)
הפגנה בסלוניקי במהלך שביתה כללית של האיגודים המקצועיים ביוון. 2 באוקטובר 2019 (Photo by Achilleas Chiras/NurPhoto via Getty Images)
יונתן קירשנבאום

כלל איגודי העובדים ביוון שבתו אתמול (רביעי) למשך 24 שעות במחאה על צעדי צנע חדשים מצד הממשלה השמרנית החדשה. "יש לבטל את הרפורמה באופן מיידי", היה הסלוגן תחתיו הפגינו העובדים, שהשביתו כמעט את כל המגזר הציבורי במשך יום שלם. העובדים גם הודיעו כי ימשיכו להיאבק נגד הרפורמה בחוקי העבודה שמנהיג ראש הממשלה החדש ואיימו בשביתות נוספות בשבועות הקרובים.

הרפורמה, שגובשה על-ידי ממשלתו של קיריאקוס מיטסוטקיס שנבחר לפני מספר חודשים, מכוונת להקל על פיטורי עובדים ולהקשות על יציאה לשביתות. טענתה של הממשלה היא שהקלה על הפיטורים והורדת מספר השביתות במדינה תביא לצמיחה מוגברת במדינה שסובלת מאז שנת 2010 משפל כלכלי חמור. גם היום עומד שיעור האבטלה ביוון על 17%, השיעור הגבוה ביותר באירופה.

ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיטסוטקיס (AP Photo/Thanassis Stavrakis)
ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיטסוטקיס (AP Photo/Thanassis Stavrakis)

עם זאת, העובדים טוענים שמדובר במדיניות כושלת, שנוסתה פעמים רבות מאז תחילת המשבר. הורדת שכר העובדים היה חלק בלתי נפרד מהמדיניות הכלכלית שנכפתה על יוון מצד האיחוד האירופי וקרן המטבע אחרי המשבר, אבל עד כה לא הביאה לצמיחה מחודשת אלא להעמקת המיתון, כפי שטוענים כיום גם חוקרים מקרן המטבע.

מיטסוטקיס עומד בראש מפלגת "דמוקרטיה חדשה" שנבחרה אחרי שמפלגת השמאל "סיריזה" הפסידה בבחירות האחרונות. מיטסוטקיס הודיע על כוונתו לבצע קיצוץ במס החברות מ-28% ל-24% והסביר כי במטרה לכסות את הירידה בהכנסות המדינה בכוונתו להרחיב את תכנית ההפרטות והקיצוצים התקציביים. כמו כן, מתכוון מיטסוטקיס להפחית את תשלומי הביטוח הלאומי ב-5% תוך ארבע שנים. מיטסוטקיס מתכוון לעשות את כל זה במטרה למשוך משקיעים והון ליוון ולשקם את הכלכלה ההרוסה שלה, זאת בניגוד להמלצות קרן המטבע ועל אף העובדה שמדיניות זו היא שהביאה את יוון למשבר החמור ביותר בתולדותיה. מדובר בצעד הגיוני רק אם שוכחים שממשלת יוון קשרה לעצמה את הידיים ולמעשה לא השאירה לעצמה כל ברירה כשחתמה על ההסכם האחרון עם האיחוד האירופי.

ממשלת מיטסוטקיס תוכל להעביר את התכנית הכלכלית שלה בקלות יחסית, הודות לרוב המוחלט שלה בפרלמנט. מפלגת "דמוקרטיה חדשה" זכתה ב-158 מתוך 300 המושבים בפרלמנט בבחירות האחרונות ביולי. המפלגה זכתה אחרי ארבע שנים של שלטון מפלגת סיריזה שנבחרה תחת ההבטחה לסיים את משטר הקיצוצים שהוכתבו על-ידי האיחוד האירופי, אבל יישמה בפועל את דרישותיו.

פנסיונרים יוונים מוחים נגד צעדי קיצוץ בעקבות תכנית הצנע של ממשלת יוון. דצמבר 2018 (Photo by loannis Alexopoulos/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
פנסיונרים יוונים מוחים נגד צעדי קיצוץ בעקבות תכנית הצנע של ממשלת יוון. דצמבר 2018 (Photo by loannis Alexopoulos/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)

מצבה של יוון אמנם משתפר, אבל היא רחוקה מהבראה. שיעור האבטלה ירד מכ-30% בשיא המשבר ל-17% היום, והצמיחה הפכה לחיובית – אבל נמוכה, אולם יידרש הרבה מאד כדי לפצות על הירידה של 29% בתמ"ג בזמן המשבר ויוון עוד רחוקה מהתאוששות. אלא שבניגוד להמלצותיהם של כלכלנים רבים – כולל אלו של קרן המטבע כאמור, ממשלת יוון בוחרת שלא לתמרץ את הכלכלה באמצעות הגדלת ההוצאה הציבורית.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!