דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכנסת

השבעת הכנסת / הנשיא ריבלין בהשבעת הכנסת ה-22: "עת חירום לדמוקרטיה הישראלית - נדרשת ממשלה רחבה"

חברי הכנסת הושבעו במליאה חגיגית | הנשיא ריבלין התחייב לפעול להקמת ממשלה רחבה ולמנוע בחירות נוספות | יו"ר הכנסת אדלשטיין: "אזרחי ישראל רוצים שהבית הזה ישקף את המכנה המשותף ביניהם" | רה"מ נתניהו: "ממשלת אחדות היא צו השעה" | חברי הרשימה המשותפת נעדרו מהמליאה והשתתפו במחאות הציבור הערבי כנגד האלימות

השבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
השבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בצל חוסר ודאות לגבי זהות הממשלה הבאה וחשש מכניסה למערכת בחירות נוספת, הושבעו אתמול (חמישי) חברי הכנסת ה-22 במליאה חגיגית בהשתתפות נשיא המדינה ראובן (רובי ריבלין) ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. הנואמים במליאה – הנשיא ריבלין, יו"ר הכנסת הזמני יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו – קראו להקמת ממשלת אחדות.

נשיא המדינה ריבלין ויו"ר הכנסת אדלשטיין בהשבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
נשיא המדינה ריבלין ויו"ר הכנסת אדלשטיין בהשבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

מההשבעה נעדרו 13 חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, שהשתתפו בהפגנת מחאה במג'ד אל כרום במחאה על היעדר טיפול ממשלתי הולם באלימות בחברה הערבית.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר במליאה כי יפעל ככל יכולתו לכינונה של ממשלת אחדות. "זכינו. זכינו לחיות את החלום. מדינת ישראל היא נס. מדינה יהודית ודמוקרטית, בדיבור אחד. בית לכולנו, בית בטוח. בל נשכח לרגע לאן ולשם מה התחלנו ללכת". הוא הוסיף כי "יש רגעים בודדים בחיי עם, שבהם נדרש הנשיא, מתוקף תפקידו הממלכתי, להתערב, לפעול לכיוונה וכיולה של המערכת, שמתקשה לשוב אל המסילה".

"גם אני, כוחי מוגבל. אין לי אלא את פי", אמר הנשיא, "אני יכול רק להציע ואולי לנסות ולגשר, ואני גם לא יודע, אם אני המגשר המתאים ביותר למשימה. אבל אני יודע, שעת צרה היא ליעקב – עת חירום לביטחון ישראל. עת חירום לחברה הישראלית. עת חירום לדמוקרטיה הישראלית – לכל הדברים שיקרים לנו."

עוד אמר ריבלין כי "תוצאות הבחירות הן גם תעודת כבוד לחברה הישראלית. הן כרטיס אדום שהוציאו אזרחי ישראל לנבחריהם. כרטיס אדום לפופוליזם, לשיטה פוליטית שניזונה מחיטוט בקרעים ושרואה בפחדים של כולנו, אלה מאלה, משאב לחצוב בו. בפניכם, נבחרי הציבור, מנהיגי העם, מונחת האפשרות וההזדמנות להקים ממשלה רחבה. כזאת שתאפשר לנו להשהות את המחלוקות בינינו, ולעבוד בזיהוי מרחבי ההסכמה בתוכנו. לפעול למען אזרחי ישראל. למען הכלכלה. למען ביצור בטחונה של מדינת ישראל. ואגב כך, לאפשר לכולנו הזדמנות לנשום קצת, להחלים."

אדלשטיין: "אחדות שמשולבת בפסילות של מגזרים לעולם לא תהיה אחדות אמיתית"

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין קרא להקמת ממשלת אחדות וטען כי לעולם לא תהיה אחדות אמיתית שמשולבת בפסילות של מגזרים בישראל. אדלשטיין הזהיר כי אזרחי ישראל לא יסלחו לנבחרי הציבור אם אלה יובילו לתהום של מערכת בחירות נוספת. יו"ר הכנסת פנה לנתניהו וגנץ והציע את לשכתו עוד היום על מנת שימצאו את נוסחת הפתרון.

בפתח דבריו ציין אדלשטיין את הניסיונות ההיסטוריים לכונן בארץ ישראל מדינה יהודית ריבונית והזכיר כי הם נכשלו בגלל מלחמת אחים. "אזרחי ישראל רוצים אחדות" אמר אדלשטיין, "אזרחי ישראל רוצים שהבית הזה ישקף את המכנה המשותף ביניהם.  הם רוצים שנמצא את הדרך לשלב בין סדרי העדיפויות השונים שלהם. הם רוצים שכאן, דווקא כאן, יד מושטת תמיד תמצא יד אחות.

הצילום המסורתי של ראשי הרשימות בהשבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019. שורה עומדים מימין לשמאל: מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן, יו"ר כחול לבן בני גנץ, יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר ימינה איילת שקד. יושבים: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו, ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הצילום המסורתי של ראשי הרשימות בהשבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019. שורה עומדים מימין לשמאל: מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן, יו"ר כחול לבן בני גנץ, יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר ימינה איילת שקד. יושבים: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו, ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"אחדות לאומית היא משימה קשה. נכשלנו בה כבר פעמיים בהיסטוריה. לפעמים נראה שלהשיג אותה מורכב כמו להזיז הרים. זו משימה קשה במיוחד כי אין אחדות בכאילו. אין אחדות שכוללת פסילות, אחדות עם החלק הזה אבל לא עם האחר. או שמזיזים את ההר הזה, או שלא. לצערי לאחרונה אני שומע רבים שרוממות האחדות בגרונם, אבל בידיהם הם מסמנים: מי כן חלק, ומי לא. מי לנו, ומי לצרינו. אני אומר באופן חד-משמעי: אחדות שמשולבת בפסילות של מגזרים בישראל, אחדות שמעורבבת בה השחרה של ציבורים שלמים, לעולם לא תהיה אחדות אמיתית. דרושה לנו אחדות שמושיבה אל שולחן אחד את כל מי שמאמין במדינת ישראל – היהודית והדמוקרטית."

אדלשטיין התייחס לאפשרות של מערכת בחירות שלישית ואמר: "הכנסת הזו היא פריו של אירוע שמעולם לא התרחש בישראל: בחירות חוזרות בתוך כמה חודשים. אזרחי ישראל לא יסלחו לנו אם נדרדר אל תהום של מערכת בחירות נוספת. בל נשלה את עצמנו שנוכל לגלגל את האשמה בכך איש על רעהו, כולנו נישא בה."

אדלשטיין פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולחבר הכנסת בני גנץ ואמר: "עוד לא מאוחר. לשכתי מטרים ספורים מכאן  עומדת לרשותכם, עוד היום. שבו, שוחחו, אל תותירו  אבן על אבן עד שתמצאו את נוסחת הפתרון.  אפשר לגשר על הפערים. אפשר לאחות את הקרעים. בוודאי שאפשר להגיע לאחדות."

בסיום דבריו הקריא אדלשטיין בפני חברי הכנסת את נוסח הצהרת האמונים – "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת", ואלה קמו בזה אחר זה ואמרו: "מתחייב / מתחייבת אני".

רה"מ נתניהו, שר החוץ כ"ץ ושר האוצר כחלון בהשבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
רה"מ נתניהו, שר החוץ כ"ץ ושר האוצר כחלון בהשבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

נתניהו: האתגרים הבטחוניים מחייבים אחדות

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא גם הוא להקמת ממשלת אחדות עקב האתגרים הבטחוניים עמם מתמודדת ישראל. "כל אחד שעיניו בראשו רואה שאיראן הולכת ומתחמשת, איראן הולכת ומתחזקת. התעוזה שלה, החוצפה שלה, הולכים וגוברים. היא תוקפת את נתיבי השייט הבינלאומי, היא תוקפת את חצי האי הערבי, היא תוקפת בכל מקום. היא שולחת שליחי טרור לכל מקום והיא גם תוקפת ישירות כלי טיס של ארה"ב, ועכשיו את שדות הנפט של סעודיה. והיא אומרת בצורה הכי ברורה, זה מה שהגנרלים שלהם אמרו, כולל לפני יומיים: 'ישראל תיעלם. זו לא תאוריה, ישראל תיעלם'. הם מאמינים בזה, הם חותרים לזה, ואנחנו צריכים לקחת אותם במלוא הרצינות."

בדבריו ציין נתניהו כי תידרש תוספת משמעותית לתקציב הבטחון, והכין את הקרקע לקיצוץ תקציבי בתחומים אחרים: "אנחנו נצטרך עכשיו להוסיף הרבה מאוד משאבים לצורכי הביטחון שלנו – מיליארדים רבים ומיד. ואחר כך מיליארדים רבים כל שנה. כי המציאות השתנתה, והדבר הזה מחייב החלטות מאוד קשות, כי אין דרך להוסיף ולהוסיף, מבלי לקחת מאיזה שהוא מקום. ההחלטה לקחת היא החלטה קשה מאין כמוה, החלטה פוליטית קשה מאין כמוה, החלטה ברמה הלאומית הגבוהה ביותר, והדבר הזה מחייב כתפיים רחבות של הממשלה, גם כדי לעמוד מול האתגרים הביטחוניים והצבאיים שתיארתי, והם לא יהיו קלים, וצריך להכין את הציבור לקראת הבאות. ואת זה עושים כשכולם יודעים, כשכולם או רובם אחראים – רובנו אחראים.

"שנית, צריך לקבל החלטות תקציביות שאנחנו לא הכרנו במשך עשרות רבות של שנים. אפשר ללכת אחורה הרבה מאוד שנים, אולי לאחרית מלחמת יום הכיפורים, כדי להבין מה נדרש מאיתנו. אמנם מצבנו לאין ערוך יותר טוב מבחינה כלכלית, אבל מה שנדרש מבחינת השותפות הפוליטית וההכרעה הפוליטית אלה דברים קשים ודומים בהיקפם."

נתניהו הוסיף כי "צריך לכבד את רצון העם, צריך לכבד את ההחלטות הדמוקרטיות בין המפלגות ובתוך המפלגות. למעלה ממיליון איש הצביעו עבורי באופן ישיר, לראשות הממשלה. באופן עקיף, עוד מיליון – זה כמחצית הציבור. אבל זה לא הספיק כדי להקים ממשלת ימין. וגם לבני גנץ הצביעו רבים, אבל זה לא הספיק עבורו להקים ממשלת שמאל. ולכן הפתרון הנכון, הפתרון היחיד, זה מה שהציע נשיא המדינה, וחזר והציע בנאומו עכשיו במליאה – ממשלת אחדות לאומית רחבה."

"האתגרים ברורים וגם העם אמר את דברו בצורה ברורה, אבל לצערי המאמץ לאחדות עוד לא נשא פרי", סיכם נתניהו, "בימים האחרונים השקעתי מאמצים רבים מאוד כדי שתקום ממשלה רחבה ויציבה. אני שב ואומר: ממשלה כזאת היא צו השעה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!