דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בצל

כלכלה עולמית / הודי חריף: מחירי הבצל דוחפים את ההודים למחאה ולטלטלה פוליטית

הדמוקרטיה הגדולה בעולם סוערת בשבועות האחרונים בעקבות עלייה חדה במחיר הבצלים, המהווה מקור תזונה חשוב בעבור מיליוני הודים | ניסיונות הממשלה לייצב את המחירים כוללים צעד חריג: איסור על ייצוא | וכן, גם זה קשור לשינויי האקלים

אנשים עומדים בתור לקניית בצלים בניו דלהי, הודו. 24 בספטמבר 2019 (Photo by Sonu Mehta/Hindustan Times via Getty Images)
אנשים עומדים בתור לקניית בצלים בניו דלהי, הודו. 24 בספטמבר 2019 (Photo by Sonu Mehta/Hindustan Times via Getty Images)
יונתן קירשנבאום

מחיר הבצל בהודו זינק בחודשים האחרונים. על פי הלשכה ההודית לסטטיסטיקה, באוגוסט עמד מחיר ממוצע לקילו בצל במדינה על 25 רופי (1.2 ₪), והיום קפץ מחיר זה ל-80 רופי (3.8 ₪). בשביל מיליוני משפחות הודיות בעלות הכנסה נמוכה מדובר בפגיעה קשה, והובילה למספר הפגנות ברחבי המדינה. בתגובה, הממשלה בראשות נרנדה מודי אסרה בשבוע שעבר באופן זמני על ייצוא הבצל מהודו, במטרה להגביר את ההיצע ולהוריד את המחיר.

האיסור על ייצוא הבצל אכן הצליח להוריד מעט את המחיר, אבל הביא להתנגדות פומבית של מגדלי הבצל במדינה, שמוחים על הפגיעה בהכנסתם. מחירי הבצל היה מאז ומעולם נושא כלכלי רגיש בהודו, ומודי הודיע שממשלתו תנסה לשמור על המחיר ברמה המאפשרת רווחים לחקלאים ההודים במקביל לכך שמשקי הבית העניים במדינה לא יפגעו. החקלאים מצידם דורשים מהממשלה שלא לאסור על ייצוא בצלים, אלא לרכוש אותם מהם ולמכור במחיר מסובסד.

מגדלת בצלים הודית מכינה בצלים למכירה בשוק. מרץ 2018 (צילום: Denis Shevyakov / Shutterstock.com)
מגדלת בצלים הודית מכינה בצלים למכירה בשוק. מרץ 2018 (צילום: Denis Shevyakov / Shutterstock.com)

 

ויקאס דרקאר, מגדל בצלים ממהרשטרה בהודו, אמר לרשת החדשות הבריטית BBC כי "הממשלה ממהרת לפעול כשמחירי הבצל עולים. למה היא לא פועלת גם כשהם יורדים?". לעומת זאת, סיפר ההיסטוריון ד"ר מוהסינה מוקדם ל-BBC כי משפחות עניות רבות בהודו מסתמכות על המחיר הנמוך של הבצלים לקיום, וכי עליה קלה במחירם עלולה לפגוע בביטחון התזונתי של רבים. "במהרשטרה אם אין ירקות, או שאתה לא יכול להרשות לעצמך ירקות, אנשים אוכלים בצל ולחם".

מה שעומד מאחורי הזינוק במחיר הבצל הם סדרה של אירועי אקלים, שפגעו ביבול הבצל השנה. אזורים נרחבים בהודו סבלו מבצורת בשנה האחרונה, ועונת המונסונים שמתאפיינת בגשמים חזקים, איחרה לבוא. עם זאת, בשבועות האחרונים ירדו גשמים כבדים באזורים רבים של הודו, בהם גידול הבצל הוא נפוץ. על פי הדיווחים, הגשמים פגעו בכ-35% ממאגרי הבצלים במדינה, והובילו להיצע נמוך בשוק ההודי.

למזלם של ההודים, בניגוד לסחורות אחרות, מחיר הבצל איננו מושפע במיוחד מהימורים בשוק ההון האמריקאי- דבר שנוטה להחריף תנועות חריפות במחירים. למעשה, קניה ומכירה של נגזרים על בצלים אסור על פי חוק בארה"ב מאז שנת 1958. משמעות הדבר היא שלמזלם של ההודים, למשקיעים אמריקאים אסור להמר על מחירי הבצל – דבר שיכול היה להחריף ירידות ועליות חדות של מחירים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!