דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורסל / "להחזיר עטרה ליושנה": ראיון עם יערה יצחקי, יו"ר ארגון שחקניות הכדורסל

חילופי הדורות בכדורסל הנשים ותקיעות הענף בשנים האחרונות, הביאו את יערה יצחקי, רק בת 21, להקים ארגון לשחקניות הכדורסל בהסתדרות | "אם באמת רוצים להעלות את הענף הזה על המפה, צריך לבנות תכנית רצינית"

חברות ארגון שחקניות הכדורסל (באדיבות: ארגון שחקניות הכדורסל)
חברות ארגון שחקניות הכדורסל (באדיבות: ארגון שחקניות הכדורסל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בקיץ האחרון החל תהליך החלפת דורות בכדורסל הישראלי. שחקניות בכירות שהיו הפנים של הענף בעשור האחרון, שי דורון, קטיה לויצקי ונעמה שפיר העבירו את השרביט לנציגות הדור החדש, עדן רוטברג, דניאל רבר ויערה יצחקי. שחקניות צעירות ורעבות להצלחה שהחלו לתפוס את מקומן כשחקניות המובילות של הענף בישראל.

בקיץ האחרון החליטו נציגות הדור החדש בשרשרת הדורות של כדורסל הנשים הישראלי, להתאגד לארגון חדש 'ארגון שחקניות הכדורסל בישראל' בחטיבת הספורט של ההסתדרות. מטרת הארגון היא להגדיל את החשיפה של הענף בתקשורת ואת התקציבים המגיעים לקבוצות הליגה, במטרה להחזיר את כדורסל הנשים למרכז הבמה הספורטיבית בישראל.

יערה יצחקי (משמאל) (צילומים: עודד קרני, מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
יערה יצחקי (משמאל) (צילומים: עודד קרני, מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

כדורסל הנשים בישראל תמיד היה פורץ דרך. כבר ב-1950, שנתיים בלבד לאחר קום המדינה,  נבחרת ישראל השתתפה באליפות אירופה לראשונה. ב-1991 ישראל זכתה בכבוד האדיר, לארח את אליפות אירופה בתל אביב ובין 2003 ל-2011 הנבחרת הישראלית הייתה בשיאה עם ארבע העפלות מתוך חמש לאליפויות אירופה. 

בסוף שנות התשעים ובתחילת שנות האלפיים הליגה המקומית פרחה בזכות יריבות בין א.ס רמת השרון לאליצור רמלה ומאוחר יותר בין אליצור רמלה למכבי אשדוד. הקבוצות הישראליות הגיעו להישגים אדירים בגביע השני בחשיבותו באירופה. כבר בשנת 1998/1999 הפתיע א.ס רמת השרון עם הגעה סנסציונית לגמר גביע רונקטי בו הפסידה לגראן קנריה הספרדית. בעונת 2010/2011, הצליחה אליצור רמלה להביא כבוד אדיר לכדורסל הנשים הישראלי עם זכייה היסטורית במפעל (שאז שינה את שמו לקוראץ') לאחר ניצחון בגמר על אראס מצרפת. 

הצלחה של א.ס רמת השרון, אליצור רמלה ומכבי אשדוד לאורך השנים בגביעים האירופאים ובמקביל ההעפלה של נבחרת הנשים הישראלית לאליפויות אירופה, העניקה דחיפה אדירה לענף. שחקניות ישראליות בכירות בנבחרת ובקבוצות כגון לימור מזרחי, אלומה גורן, אינה גורביץ', לירון כהן, ליעד סואץ-קרני, שי דורון ורבות נוספות. הפכו לדמויות מוכרות בחברה הישראלית, העניקו השראה לנערות צעירות להרים את הכדור הכתום ולחלום על קריירת כדורסל בענף. 

יו"ר איגוד שחקניות הכדורסל יערה יצחקי (קרדיט: איגוד שחקניות הכדורסל)
יו"ר איגוד שחקניות הכדורסל יערה יצחקי (קרדיט: איגוד שחקניות הכדורסל)

יערה יצחקי בת ה-21, ממקימות ארגון שחקניות הכדורסל, החלה את דרכה במגרשי הכדורסל בכיתה ג'. בראיון ל'דבר ספורט' היא מספרת על צעדיה הראשונים במגרשי הכדורסל. "רציתי כדורגל בכלל, אבל אמא שלי אמרה ששוברים שם את הרגלים ולא הסכימה לי, אז התחלתי כדורסל ודי התאהבתי בזה. כילדה אהבתי לראות כדורסל גברים, בארץ לירון כהן הייתה מישהי שהסתכלנו אליה בהערצה, רכזת ששיחקה שמונה שנים באירופה, שיחקה ביורוליג. בטופ של אירופה. ביחד עם שי דורון הן באמת היו איזה שהוא קונצנזוס בשנים שאני הייתי ילדה, שתיהן השאירו עליי חותם".

יצחקי החלה את דרכה בקבוצת הילדות של מכבי רמת חן. היא התגלתה כשחקנית מצטיינת ומשם עברה לאקדמיה בוינגייט של איגוד הכדורסל. בהמשך שיחקה בהפועל רעננה ואליצור רמלה והשנה היא חוזרת הביתה למועדון בו היא גדלה שכעת שינה את שמו למכבי עירוני רמת גן. 

היא מספרת על הארגון החדש אותו יזמה והקימה ביחד עם מנהיגות הדור הצעיר בכדורסל הנשים בישראל: "זהו ארגון וולונטרי, זאת התארגנות של השחקניות בליגת העל, במטרה להחזיר עטרה ליושנה כי הכדורסל היה פעם שם דבר. המטרה היא לחזור לקדמת הבמה, כי זהו מוצר שהוא מוכח. זאת אומרת, הוא היה טוב, אנשים ראו אותו, אהבו אותו, מילאו אולמות, קבוצות ישראליות שיחקנו באירופה כל שנה". אומרת יצחקי.

"גם שי דורון התחילה איפשהו"

"המטרה שלנו כשחקניות שישמעו עלינו, שיראו אותנו, שידעו שקיימת ליגה כזאת. אני נתקלת בהמון אנשים שבכלל לא יודעים שהיא קיימת. בעתיד נפעל להשיג תקציבים וחשיפה הרבה יותר נרחבת, להבטיח את הקיום של הליגה הזאת בצורה הטובה ביותר".

"גם שי דורון התחילה איפשהו, תמיד מתחלפים דורות, אולי יש ווקום. זה בדיוק העניין, אנחנו לא רוצות להישאר בעבר, אלא ליצר פה ליגה חדשה. אם אני אגיד לך היום את השם עדן רוטברג אני מניחה שהוא לא יגיד לך כלום, אבל כפוטנציאל היא יכולה להגיע למקומות ששי דורון הגיעה אליהם". 

שי דורון, הישראלית הראשונה בליגת ה-WNBA במדי ניו יורק ליברטי, בשנת 2007 (AP Photo/Frank Franklin II)
שי דורון, הישראלית הראשונה בליגת ה-WNBA במדי ניו יורק ליברטי, בשנת 2007 (AP Photo/Frank Franklin II)

הליגה הישראלית הייתה פורצת דרך באופן בו נתפס הספורט הקבוצתי לנשים בישראל בסוף שנות ה-90. במקביל לשחקניות אמריקאיות איכותיות, הגיעו שחקניות איכותיות ממדינות מזרח אירופה והעלו את הרמה ואת העניין בכדורסל הנשים בישראל. בעקבות העלייה ברמה והגעה להישגים הצליחה ליגת הכדורסל למשוך עניין ולקבל חשיפה רחבה יחסית בגופי התקשורת שהיו קיימים אז. 

"הרמה של הליגה לא בשמיים"

יצחקי טוענת שמצד אחד היום קל יותר לשווק את הליגה, לאור השינויים בעולם התקשורת ובפרסום ברשתות החברתיות מצד שני הרמה בליגה ירדה "זה עולם אחר לגמרי, היום קל יותר לשווק את כדורסל הנשים בגלל שפעם היו שניים וחצי עיתונים או מדורים שאנשים היו קוראים מדורי ספורט. היום זה פרוץ ופתוח בכל הרשתות החברתיות. אני חושב שגם איך שהליגה הייתה בנויה לא רק שחקניות אמריקאיות, אלא גם זרות טובות ממזרח אירופה העלו את הרמה של הליגה". טוענת יצחקי.

"היום הרמה של הליגה לא בשמיים, התחלף פה דור, יש דור שלם שפרש. שי דורון וקטיה (לויצקי). שחקניות שהיוו פה איזה שהוא בסיס. אבל המטרה היא לבנות משהו מחודש, כי יש פה דור מוכשר ורעב להצליח שעובד ועושה הרבה בשביל זה. המטרה היא שיראו וישמעו עליו ולתת לציבור להחליט האם זה משהו ששווה להשקיע בו ולא לפסול על הסף". 

בארגון, מזהות השחקניות את דעיכה בכמות הצופים והעניין. למרות שמשחקי הליגה משודרים בערוץ הספורט, הענף עדיין לא נגיש ולא מקבל במה לחשיפה משמעותית "חסרה חשיפה, לדוגמה שנה שעברה השידורים שמשדרים בערוץ הספורט הם בשעות קצת מצחיקות. גם אם קהל רוצה לראות את זה אפילו בטלוויזיה, שעה 17 זאת שעה לא נורמלית לצפייה. אם רוצים להביא איזה קהילה או נוער או קבוצות ילדים לראות משחקים אלו הם שעות שאנשים עובדים, שעות של חוגים. בכלל כל נושא הפרסום, נבחרת העתודה גברים הקיץ  איך שיווקו אותם, איך פרסמו אותם".

נבחרת ישראל נשים בכדורסל. (צילום: איגוד הכדורסל בישראל)
נבחרת ישראל נשים בכדורסל. (צילום: איגוד הכדורסל בישראל)

"זה מתחיל מתקציבים"

הארגון שהוקם מתוך הדאגה לענף, מנסה ליצור שותפות עם הגופים האמונים על ניהול הליגה במטרה לאחד כוחות כדי להוביל את הענף לדרך חדשה וטובה יותר "הייתה אמורה להיות פגישה עם מנהלת הליגה כדי לאחד כוחות ושאנחנו השחקניות נצליח לתת את כל מה שאנו יכולות. אבל יושבת ראש המנהלת (איריס שטרק) סיימה את תפקידה וכרגע לא ברור לאן הרוח נושבת, אם יביאו יושבת ראש חדשה או יפרקו בכלל את המנהלת ויחזרו לאיגוד. אז אנו בכלל מחכות לראות מה יהיו ההתפתחויות בימים הקרובים וכשנראה אנחנו נגיב". 

"אני חושבת שזאת הדרך הטובה ביותר להגיע לתוצאות. אם אנחנו כשחקניות נגיע לבתי הספר, נחרוש את כל הארץ, נוציא פוסטרים ודברים נוספים ביחד עם הגוף שמנהל את הליגה. כמו שמנהלת הליגה עושה בצורה נהדרת בגברים. זה מה שיביא להצלחה".

יערה יצחקי במדי נבחרת העתודה, 7 ליולי 2018 (באדיבות איגוד הכדורסל)
יערה יצחקי במדי נבחרת העתודה, 7 ליולי 2018 (באדיבות איגוד הכדורסל)

"אם באמת רוצים לשפר או לייצר פה משהו חדש, זה מתחיל מתקציבים. חושבים שהשינוי קורה כאן ועכשיו, 'יאללה נתנו לכן מיליון ש"ח אז תעשו איתו משהו'. זה לא עובד כך, צריך לבנות תכנית רצינית אם באמת רוצים להעלות את הענף הזה על המפה. לבנות פה תכנית ארוכת טווח להשקיע פה תקציבים ולהבין שבשנים הראשונות לא בהכרח יהיו תוצאות". 

השחקניות הצעירות אשר הקימו את הארגון בוחרות להיות ממשיכות הדרך על המגרש ומחוצה לו של שחקניות כדורסל מובילות הדואגות לקדם את כדורסל הנשים קדימה למרכז הבמה הספורטיבית בישראל על המגרש ומחוצה לו. במטרה לקדם את דור הווה והעתיד בכדורסל הנשים הישראלי לעבר שיאים חדשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!